לקראת סיום ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בארה"ב, במהלכו נאם בקונגרס ונפגש עם הנשיא ג'ו ביידן, הנשיא נפגש עם הכתבים המדיניים שהתלוו לנסיעה. במהלך דבריו אמר: "נשים בצד את המחלוקת והסיטואציה שבה נמצאת המדינה, דבר אחד בלט מאוד - יש אהבת ישראל גדולה משני צדי האולם, בניגוד לרושם שמתפרש בישראל שזו זירה אבודה".

הנשיא הדגיש כי היחסים בין ישראל וארה"ב נשארו קרובים, על אף חילוקי הדעות, ואמר: "הוזמנתי להמון פרלמנטים בעולם, אבל זה מאוד מרגיש לראות את ההתלהבות שהייתה שם". לדבריו של הרצוג, "שוחחתי עם הנשיא ביידן בחדר הסגלגל, חזרתי ואמרתי - יש כמה אויבים שלא מבינים שני דברים, גם אם יש לנו ויכוח, היחסים שלנו הם מעל הכל, ויש לכך השלכות, כי האויבים מרימים את האף. הם מתרגמים לא נכון את הוויכוח בינינו וחושבים שנחלשנו".

"כשעמדתי שם אמרתי לעצמי כולנו שליחים בעולמנו ועלינו לעשות דברים טובים וחשובים - זה שידר משהו משמעותי לעם היהודי. לא מפסיק לקבל תגובות. המסרים בנאום באו מעומק ליבי. עבדתי על הנאום הזה שלושה חודשים. היות שגדלתי פה, אני מבין את עוצמת הרגשות. כשיצאתי מהפגישה עם הנשיא ביידן אמרתי לכם שזה יחסי משפחה, שיחשוב כל אחד על הקשר שלו לארה"ב, קשר המשפחה שלו, לכל אחד יש זיקה עמוקה לארצות הברית", הוסיף הנשיא.

נאום הרצוג בקונגרס האמריקאי (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נאום הרצוג בקונגרס האמריקאי (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

בתוך כך, במהלך הפגישה בין הנשיא הרצוג וביידן, לא עלה לדיון הטור של תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס". עם זאת, הנשיא ביידן ממשיך להביע דאגה עמוקה מחקיקה חד צדדית של הרפורמה במערכת המשפט, ללא הסכמה רחבה. במקביל, ביידן גם הביע דאגה מהנושא הפלסטיני ומכך שהרשות הפלסטינית עלולה לקרוס. בממשל האמריקאי קיבלו בברכה את החלטת הקבינט האחרונה, בנוגע לחיזוק הרשות, ומצפים לראות את ההחלטות מיושמות בשטח, ורואים זאת כאינטרס ביטחוני לטובת מדינת ישראל. 

כמו כן, גורם בפמלייתו של הנשיא התייחס גם למערכת היחסים עם סגנית הנשיא, קמלה האריס: "היא אוהבת ישראל מושבעת, הסיפור של בעלה גם הוא משמעותי, הפגישה איתה הייתה מאוד חיובית". בהמשך, לאחר ההודעה כי ישראל וארה"ב ישקיעו יחדיו 70 מיליון דולר ביוזמת אקלים, אמר: "היא לקחה באופן רציני את נושא האקלים והחלל. לטענתה אלו תחומים חשובים, היא מקדישה מאמץ עצום בנושא הצעירים".

במקביל, במהלך הביקור של הרצוג, הדגישו האמריקאים כי הברית הביטחונית עם ישראל איננה ניתנת לערעור. סגנית הנשיא האריס הביעה דאגה מהנושא האיראני, אך נראה כי ממשל ביידן פתוח להגיע להסכם עם טהרן. כמו כן, הממשל האמריקאי הביע גם את מחויבותו להסכמי אברהם, ורואה את נושא הנורמליזציה עם סעודיה כנושא חשוב מאוד ולכן הוא משקיע בו המון מחשבה. בנושא זה יש תמיכה דו-מפלגתית, אך עלו מספר קשיים בעקבות המתיחות בין המדינות, בשל מותו של העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י.

מאוחר יותר, השתתף הנשיא הרצוג באירוע של הקהילה היהודית בניו יורק והתייחס לרפורמה במערכת המשפט. לדברי הנשיא: "החשש העיקרי בישראל וגם בוושינגטון הוא כי צמצום עילת הסבירות אינו סוף התהליך ויהיו פרקים נוספים". כמו כן, הנשיא התייחס גם לתופעת הפסקת ההתנדבות בקרב מילואימניקים והדגיש: "מקווה שהתופעה הזו תיעלם".