במערכת הפוליטית מודאגים מאוד מהמצב בצה"ל על רקע במחאה נגד הרפורמה המשפטית. שרי הקבינט המדיני-ביטחוני קיבלו תדרוכים פרטניים בנוגע להשפעת המחאה על הצבא ותופעת הסרבנות. הודעות על הפסקת ההתנדבות במילואים הועברו לחברי הקבינט על ידי נציגי צה"ל בכנסת, ביום ההצבעה על החוק לצמצום עילת הסבירות.

"לעצור את המהלכים הדיקטטוריים": מחאת מתנדבי המילואים מתרחבת
ברקע מחאת המילואים, בצה"ל מודים: "החל תהליך פגיעה בכשירות"

עם זאת, בשיחות טענו כמה משרי הקבינט כי עד כה לא קיבלו מידע מקיף ומפורט בנוגע לתמונת המצב בצבא. הסוגיה צפויה לעלות בדיון של הקבינט המדיני-ביטחוני שאמור להתקיים ב-6 באוגוסט, אך ככל הנראה, על פי הגורמים המעורים, ישיבת הקבינט צפויה להידחות מתאריך זה למועד אחר.

גם בכנסת מצפים לקבל תמונת מצב עדכנית ומפורטת מפי הגורמים בצה"ל. חברי ועדת החוץ והביטחון זומנו לדיון חסוי עם שר הביטחון בשבוע הבא בנוגע למצב הכשירות בצה"ל, בעקבות מחאת אנשי המילואים נגד הרפורמה המשפטית. הדיון יתמקד בכשירות ומוכנות צה"ל לביצוע משימותיו בשגרה ובחירום, ויתקיים בקריה בתל אביב ביום שני בצהריים.

אתמול, טענו מובילי מחאת "אחים לנשק" כי יותר מ-600 אנשי מילואים בחיל האוויר הודיעו על הפסקת שירותם בעקבות ביטול עילת הסבירות. מדובר ביותר מ-60 אחוזים מחותמי מכתב שנחתם לפני כמה ימים בידי 1,142 מתנדבי חיל האוויר, שבו איימו בהפסקת שירותם אם תאושר ההצעה. בין המילואמניקים טייסים, אנשי מערך כטמ"מ, מערך הבקרה, המטה המבצעי, וכן אנשי יחידות מיוחדות, כולם משרתים פעילים במילואים בחיל האוויר.

קודם לכן, מסר דובר צה"ל כי אם האיומים על אי ההתייצבות לשירות מילואים יתממשו, תיפגע כשירות הצבא. עוד נמסר כי נכון לנקודת הזמן הנוכחית, צה"ל מצוי בכשירות. אולם, אם אנשי מילואים לא יתייצבו לאורך זמן - היא תיפגע. מדובר בתהליך הדרגתי, כך נמסר, שיושפע בהתאם להתייצבותם של אנשי המילואים. צה"ל אישר כי חלה עלייה בכמות הפניות להפסקת שירות מילואים.