פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר וחתן פרס ישראל לכלכלה, שוחח הבוקר (חמישי) עם גיא פלג וגדעון אוקו ב-103FM על ההודעה החריגה של סוכנות הדירוג מודי'ס על ישראל לפיה החקיקה תפגע בכלכלת ישראל, ואמר: "התדמית של מדינת ישראל כדמוקרטיה ליברלית השתנתה לחלוטין". 

לדבריו, "השיח עם אותם בכירים בוול סטריט ובכל מקום אחר השתנה לחלוטין בחודשים ובשבועות האחרונים לעומת מה שהיה למשך שנים", הודה פרופ' פרנקל. "במשך שנים הנושא היה הפלא הגדול שקוראים לו כלכלת ישראל, ההובלה בתחום המדעי, ההובלה בתחום הפיננסי. המדינה שהצליחה למשוך הון מרחבי העולם. והפעם, הכול התהפך.

"הם לא מבינים מה קרה פה אבל הם כן רואים שהמגדל הזה ששגשג לתפארת איבד את יציבותו. התדמית של מדינת ישראל כדמוקרטיה ליברלית, מקום שהוא בטוח להשקיע בו, שהרשויות משדרות יציבות - התדמית השתנתה לחלוטין. זו הרגשה מאוד לא נעימה כי המצב מאוד לא חיובי".

כשנשאל אם ההתפתחויות יובילו לעליית הריבית פרופ' פרנקל הסביר כי "בכלכלה התדמית יוצרת מציאות והמציאות מעצבת את התדמית. לכן אסור לנו לזלזל בשאלות של איך רואים אותנו. איך שרואים אותנו זה מי שאנחנו. אין לי כל ספק שברגע שישראל תוגדר כמקום פחות בטוח מבחינה כלכלית ההון לא ייכנס לפה ואולי גם יצא מפה. אנחנו כבר רואים סימנים שברגע שישנה ציפייה שהדברים לא הולכים בדרך הנכונה מיד ערך המטבע יורד, ישנו פיחות של השקל".

הפרופסור הדגיש: "ההפגנות הן תוצאה, הן לא הסיבה. הן תוצאה מהציפיות ומהמציאות שאותה המפגינים וההמון והשווקים רוצים לשנות. בואו לא נכניס את זה לעולם של הפגנות לעומת לא הפגנות - אין היום במדינת ישראל סקטור אחד ויחיד שתומך במה שנקרא הפיכה משטרית. כולם אומרים לנו שמשהו פה לא בסדר, לכן לא נתבלבל בין אלו שמתריעים לבין הסיבות שגורמות להתרעה הזו".

בנוסף, התייחס פרופ' פרנקל למשבר האמון בין ישראל לעולם. "שבר עצום. בסופו של דבר מה המשמעות של לחיצת ידיים? הבטחה? כאשר כל זה נרמס בצורה מאוד דורסנית ולנוכחות מיליונים בעולם? כולם ראו את צורת הדיונים בוועדת החוקה, כולם ראו את הדורסנות, חוסר הנימוס. ולמה? זה לא סתם שהם ממציאים. ברגע שהאינפלציה תעלה או התפיסה של שערי הריבית בישראל, ברגע זה זה מחלחל לכל משקי הבית בישראל, למשקיעים".

"אם דירוג האשראי של ישראל ירד זה יהיה חמור מאוד. במשך שנים על גבי שנים כולם עמלו, גם באוצר, גם בבנק ישראל, לשפר את דירוג האשראי. עצם המחשבה שהולכים להוריד את דירוג האשראי אותי מזעזעת. בשביל מה? מה אתה מקבל בתמורה? מה מקבל האזרח הישראלי בתמורה לכל המכות הללו שאנחנו מקבלים?". 

הוא הוסיף: "אם רוצים לעשות שינויים משמעותיים באופי החברה הישראלית השינויים הללו מתחילים בשלב הרבה יותר מוקדם. לא הורסים דבר שעובד כדי לחשוב איך אני אבנה משהו אחר במקומו. כי עד שתגיע לשלב הבנייה יהיה לך הרס אדיר".

עוד טען פרופ' פרנקל כי "אנחנו עובדים בכלכלה שהיא מאוד מעורבת בעולם, ואנחנו קשורים לאותו עולם. לכן אי אפשר להתעלם. אני בהחלט מכבד את העובדה ואני גם חושב ומסכים שיש הרבה מקומות לשיפורים, אבל אותה מהפכה משטרית ומה שעומד על סדר היום לא מטפל בנושאים האמיתיים שאותן שכבות באוכלוסייה רוצות לראות אותם משתפרים".

"לא מודדים חום של אדם או של כלכלה או של משק כל יומיים. יש בכלל שאלה שהביצועים של שוקי ההון בישראל בתקופה האחרונה הם נחותים לאלה שבעולם? בואו לא נתבלבל, ההשפעות ארוכות טווח. כל אחד אומר 'תראה איזו כלכלה נהדרת יש לנו', אבל יש לנו ולכן אסור לנו להרוס אותה". 

לסיום, תקף פרופ' פרנקל את התנהלות הממשלה: "מה שקרה בישראל התחיל בראשית השנה הזו. כל הדברים הטובים מדברים על התקופה שבעצם נשברה בצורה דרמטית עם הנאום הידוע של שר המשפטים שאמר 'אנחנו נכנסים עכשיו לטריטוריה חדשה'. העם בישראל והכלכלה העולמית יודעים מה קורה באותה טריטוריה חדשה. לכן, אני חושב שכשאתה שואל מה יקרה לאזרח עצמו - אין ספק, האזרח סובל, בסופו של דבר איפה כל הרכוש של כל האנשים? בפנסיות, קופות הגמל, קרנות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm