משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה הודיע על מינויה של ד"ר אסתר לוצאטו לתפקיד יו"ר המועצה לקידום נשים במדע וטכנולוגיה.  ד"ר לוצאטו תחליף בתפקיד את ד"ר שרון רשי אלקלס, שכיהנה בתפקיד מאז 2020 ומונתה באחרונה, לתפקיד מנהלת תחום חדשנות ומחקר, במרכז רפואי הלל יפה בחדרה.

המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה הוקמה בדצמבר 2000 על פי החלטת ממשלה ופועלת תחת משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, במטרה להוות גורם ממלכתי שיתאם את המאמצים לצורך קידום, שילוב והגדלת היקף הנשים העוסקות במקצועות המבוססים על מדע וטכנולוגיה ושיפור מעמדן בתחומים אלו.

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: "משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה בראשותי, רואה בקידום שוויון מגדרי ושילוב נשים בתחומי המחקר, המדע והטכנולוגיה בישראל, אינטרס לאומי-כלכלי-וחברתי ותנאי הכרחי לחיזוק חוסנה, שגשוגה ויציבותה של מדינת ישראל. אני מאחל הצלחה רבה לד"ר לוצאטו על מינוייה לתפקיד בעל ערך ויכולת השפעה אדירה, לקידום איזון מגדרי והובלת שינוי חברתי, כלכלי ואקדמאי ממשי. אין לי ספק שפעילות המועצה בראשות ד״ר לוצאטו תקדם משמעותית את מעמדן של נשים ונערות בתחומי המדע הטכנולוגיה והחדשנות. ניסיונה העשיר לצד הידע הרב שצברה כמדענית, אשת עסקים ופעילה חברתית הפועלת לקידום מעמדן של נשים ושוויון מגדרי יוביל לשת"פ איכותי, מוצלח ומועיל."

לקידום איזון מגדרי והובלת שינוי חברתי, כלכלי ואקדמאי ממשי. אין לי ספק שפעילות המועצה בראשות ד״ר לוצאטו תקדם משמעותית את מעמדן של נשים ונערות בתחומי המדע הטכנולוגיה והחדשנות. ניסיונה העשיר לצד הידע הרב שצברה כמדענית, אשת עסקים ופעילה חברתית הפועלת לקידום מעמדן של נשים ושוויון מגדרי יוביל לשת"פ איכותי, מוצלח ומועיל."

אסתר לוצאטו בעלת תואר דוקטור לכימיה מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מנכ"לית ועורכת פטנטים בכירה בתחום הכימיה בקבוצת לוצאטו, המונה כ-80 אחוז נשים בהנהלה. במקביל לעבודתה המקצועית, לוצאטו הינה פעילה ציבורית וחברתית בהתנדבות בתחומי קידום שווין מגדרי וקידום נשים, החינוך, התרבות, הרווחה והספורט, ועוסקת רבות בהתפתחות החברתית והכלכלית של הנגב. לוצאטו היא יו”ר הועד המנהל של עמותת יחדיו הפועלת בין היתר לטובת נשים במעגל האלימות, ויו”ר העמותה למען הנגב אשר הובילה בהצלחה את המאבק למעבר המודיעין לנגב. כמו כן, אסתר מכהנת כחברת מועצת עומר, מקום מגוריה, מזה 25 שנה.

אסתר זכתה לאותות הוקרה רבים על פעילותה בתחום החברתי, כולל פרס באר-שבע למצוינות ו”אות הבוגר” מטעם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובשנת 2006 נבחרה להשיא את המשואה, בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות בהר הרצל בירושלים, על תרומתה הייחודית לפיתוח הנגב.

ד"ר לוצאטו:  "זוהי זכות גדולה לקדם שיוויון מגדרי וייצוג ראוי של נשים במדע ובטכנולוגיה, נושא בעל חשיבות לאומית וערכית ממדרגה ראשונה. אין לי ספק שהצלחה במשימה זו תתרום תרומה מכרעת לכלכלת ישראל, ותביא עימה הצלחות פורצות דרך. במשך עשרות שנותיי כעו"פ, חזיתי כיצד דרך החשיבה, האמביציה והחדשנות של המין הנשי, תורמות לפיתוח המדע והטכנולוגיה ומעשירות את בסיס הידע האנושי. תקוותי היא שבקרוב נזכה לראות ייצוג נשי אשר תואם את חלקנו היחסי באוכלוסיה. יש הרבה עבודה לפנינו, אבל אנחנו מסוגלות, יכולות וחייבות להגיע לשם".

במסגרת תפקידה המועצה מתאמת בין גורמים ממלכתיים, ציבוריים ופרטיים לצורך קידום נשים במדע ובטכנולוגיה. מרכזת את הפעילות הישראלית בתחום מול האיחוד האירופי. מעלה את המודעות הציבורית לבעיות הקשורות בקידום נשים במדע ובטכנולוגיה ויוזמת פעילויות שמטרתן לקדם נשים במדע ובטכנולוגיה, כמו תמיכה במיזמים ובפעולות לקידום נשים בחינוך, באקדמיה ובתעשייה. למועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה תפקיד חשוב ומשמעותי בהגדלת אחוז ההשתתפות של נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה. זאת, על-ידי פעילות המועצה, על ועדותיה, לזיהוי אתגרים וחסמים לכניסת נשים לתחומים אלה, הצעת פתרונות להתמודדות עמם, עידוד נשים לכניסה לתחומי המדע והטכנולוגיה ולהגעה לעמדות בכירות בהם, העלאת המודעות לצורך בייצוג הולם, תמיכה במיזמים המקדמים שוויון מגדרי, ויצירת שיתופי פעולה שבכוחם לסייע לקידום מטרה חשובה זו.