מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) את החוק של שר החוץ אלי כהן הקובע כי שגרירים, דיפלומטים וקונסולים בשירות החוץ של מדינת ישראל יחויבו להצהיר הצהרה מפורשת לשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וזאת כתנאי למינויים. 

על פי החוק, מי שימונה למשרת ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית בחוץ לארץ חייב, לפני שיימסר לו כתב מינוי להצהיר, בנוסף על ההצהרה הקיימת כיום הצהרה נוספות, בנוסח הבא: "אני מחויב לשמור אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". זאת כאמור בנוסף להצהרה שעובד מדינה חייב להצהיר כיום לפני שיימסר לו כתב מינוי.

על פי הרציונל של החוק, מידת יכולתו של מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לייצג את המדינה ולהגן על שמה הטוב בעולם, מוטלת בספק. על פי דברי ההסבר של החוק, "ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית הוא נציגו הרשמי והבכיר של הריבון במדינה הזרה, המייצג מעצם טיב תפקידו את עמדות המדינה והממשלה בחוץ לארץ ובשמה, וכן לנוכח חשיבות הייצוגיות והממלכתיות לה נדרש ראש הנציגות המופקד על הקשרים המדיניים, הביטחוניים, הכלכליים, ההסברתיים, התרבותיים והמדעיים אל מול הגורמים הבכירים ביותר במדינת הכהונה ומכוח תפקידו, ולכן לאור אחריותו וחובתו לבטא נאמנה את מדיניות הממשלה הן היחסי החוץ והן במדיניות הפנים ותפקידו לייצג את קווי המדיניות הישראלית", לפיכך, נוספה ההצהרה שתתבצע בפני שר החוץ או בפני עובד מדינה שהוסמך לכך בתקנות.

שר החוץ אלי כהן: "תפקידם של שליחי ונציגי המדינה הוא לייצג את מדינת ישראל וערכיה ולפעול למען האינטרסים שלה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ומי שלא מכיר בכך לא יוכל לכהן כשגריר ולייצג את מדינת ישראל".