בראיון מיוחד למעריב, עורכת הדין דפנה הולץ לכנר שהגישה את העתירה לפסילת נתניהו מתפקיד ראש הממשלה, מסבירה מדוע שאלת פסילת חוק הנבצרות שתידון מחר בבג"ץ לא קשורה לעתירה שהגישה ומהי הסיבה לדרישה מבג"ץ להכריז שנתניהו אינו יכול לכהן בתפקיד ראש הממשלה.

"תפקידי להבטיח את אספקת הגז הטבעי לעשורים הקרובים": ישראל כ"ץ ביקר באסדת לוויתן

למה הגשתם את העתירה, מה בדיוק אתם מבקשים בה?

 "העתירה לפסילת כהונה הוגשה לאחר שהוכח למעלה מכל ספק שנתניהו מפר את הסדר ניגוד העניינים שמחייב אותו ולפיכך פעולותיו כראש ממשלה נגועות באינטרסים האישיים העוצמתיים שלו כנאשם בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית שיש עמן קלון, אשר לא ניתן עוד להפריד בין האינטרסים האישיים לבין תיפקודו כראש ממשלת ישראל", אמרה הולץ לכנר. "יתרה מזאת, לא רק שהדבר הוכח במעשים אלא שנתניהו בעצמו הצהיר בפני בית המשפט העליון, במסגרת הבקשה לקביעת בזיון בית משפט, שהוא אינו מתכוון לקיים את הוראות היועצת המשפטית לממשלה משום שהוא "חולק עליה", כאילו מדובר בשני משפטנים שמפרשים הוראות, ולא ביועצת משפטית לממשלה מול נאשם בפלילים בעל אינטרסים אישיים כבדי משקל בנושא".

עורכת הדין דפנה הולץ לכנר  (צילום: עמי ארליך )
עורכת הדין דפנה הולץ לכנר (צילום: עמי ארליך )

מחר בג"ץ ידון בתוקף של חוק הנבצרות, אבל כרגע הוא תקף. איך העתירה שהגשת יכולה להתקבל כאשר לא ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות אלא אם כן מדובר בנסיבות פיזיות או נפשיות?
"העתירה מבוססת על כללי המשפט המנהלי שאוסרים על נבחר ציבור לפעול בניגוד עניינים וקובעים שאם לא ניתן להפריד בין פעולותיו כאיש ציבור לבין הפעולות בניגוד עניינים התוצאה היא פסילת כהונה", השיבה דפנה. "דרישה זו איננה קשורה כלל וכלל לנושא הנבצרות. לכן, גם אם בג"ץ יחליט בעתירה שתידון מחר בנושא נבצרות שלא להתערב ולא לשנות את התיקון לחוק היסוד כפי שתוקן, עדיין אין לכך כל קשר לפסילת הכהונה אותה אנו דורשים בעתירה בשל ניגוד העניינים. יתרה מזאת, העתירה מתבססת גם על התחייבותו של נתניהו בפני 11 השופטים, אשר התירו לו לכהן בתפקיד ראש ממשלה בתנאי שיעמוד בהסדר ניגוד העניינים. לפיכך, היות והוא אינו מקיים את התנאי לכהונה - יש לפסול את כהונתו. נתניהו למעשה מושתק ב"השתק שיפוטי" מלטעון שהוא רשאי לכהן בתפקיד, לאחר שהוא מפר את התנאי לו התחייב מלכתחילה".

מה את עונה למי שטוען כי במידה וראש ממשלה נבחר יוצא לנבצרות על ידי בג"ץ, הדבר יפגע בדמוקרטיה?
"במידה ובג"ץ יפסול את כהונתו אין בכך פגיעה בדמוקרטיה אלא להיפך: זו מהות הדמוקרטיה, משום שדמוקרטיה זה לא מושג חלול שבוחן רק כמה פתקי הצבעה קיבל כל מועמד, אלא בראש ובראשונה זו שיטת משטר שמתבססת על שלטון החוק ועל כך שנבחרי הציבור הינם שווים בפני החוק כמו כל האזרחים וכשהם נבחרים מחובתם לפעול עבור הציבור שבחר אותם ולא עבור עצמם בכדי לקדם אינטרסים אישיים שלהם. 'נבחר ציבור' משמעו אדם שמשרת את הציבור ומחזיק בנאמנות בנכסי הציבור עבור הציבור ולא עבור עצמו!!! זו מהות הדמוקרטיה".

עוד הוסיפה העו"ד בהמשך דבריה: "לוודא שהאנשים שנבחרים על פי שיטת המשטר יפעלו עבורנו - האזרחים ויקיימו את כל הדינים שחלים על כולם ולא יפעלו כמי שמורם מעם וכמי שהחוק ושלטון החוק לא נוגעים לו. צריך לזכור שבית המשפט העליון לא מנע את הכהונה, אלא להיפך. בית המשפט וכך גם היועצת המשפטית לממשלה עשו את כל מה שניתן כדי לאפשר את הכהונה בתפקיד הרם ביותר, למרות האינטרסים האישיים העוצמתיים כל כך של נאשם בעבירות חמורות שיש עמן קלון, אשר הרשעתו עשויה להוביל למאסר בפועל. למרות זאת, נתניהו בחר להפר את כל האמון העצום שניתן לו ולהפוך את המשרה הציבורית הרמה שלו כקרדום לחפור בו לשם השגת אינטרסים אישיים וזאת אף במחיר נורא של פגיעה קשה בשלטון החוק, ברשות השופטת ובכל גורמי אכיפת החוק. בנסיבות אלו, ורק בשל כך - הדמוקרטיה לא יכולה עוד לשאת זאת ומתחייבת פסילת הכהונה".