רוב הציבור הדתי בישראל סבור כי הממשלה הנוכחית מרחיקה בפעולותיה את הציבור הישראלי הרחב מהיהדות. כך עולה מסקר שערך המכון לחקר היהדות והציונות, אשר בוצע באמצעות מכון הסקרים "לזר מחקרים". מהסקר עולה כי 59% מהציבור הדתי והמסורתי במדינת ישראל מרגישים שיש צורך במפלגה דתית־לאומית, אשר תייצג את ערכיו. זאת לעומת 30% בלבד שלא רואים צורך במפלגה שכזו.

עיקר הרצון במפלגה דתית־לאומית ניכר בקרב הציבור הבוגר יותר (61 ומעלה), כאשר 80% מאותם גילאים אשר השתתפו בסקר השיבו כי היו רוצים מפלגה דתית־לאומית שתייצג אותם. בתשובה לשאלה "איזו דמות מייצגת אותך יותר?" – 54% מהמשיבים הדתיים סבורים כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תואם יותר את עמדות המגזר הדתי־לאומי, לעומת 20% הסבורים שח"כ חילי טרופר הוא התואם את עמדות הציבור הדתי־לאומי. לעומת זאת, הציבור המסורתי בישראל חלוק בעמדותיו, עם נטייה קלה לטרופר, כאשר 31% סבורים כי הוא תואם יותר את עמדותיהם, לעומת 28% הסבורים כי סמוטריץ' תואם יותר.

מפילוח התשובות על פי גילאים עולה כי בקרב המסורתיים הצעירים יותר (עד גיל 44) רואים את סמוטריץ' כתואם בעמדותיו לאלו של הציבור הדתי־לאומי, כאשר מעל גיל 45, רואים נטייה ברורה לכיוון טרופר - נטייה שהולכת ואף מתחזקת מעל גיל 61. גם בקרב הציבור הדתי רואים את הפער בין טרופר לסמוטריץ' הולך ומצטמצם ככל שעולה גיל המשיבים.

בתשובה לשאלה "האם תצביע פעם נוספת לציונות הדתית?" - 64% ממצביעי הציונות הדתית בבחירות האחרונות לכנסת סבורים שיצביעו פעם נוספת למפלגה, כאשר למעלה מחמישית מהמצביעים (21%) אמרו שלא יצביעו למפלגה פעם נוספת. בקרב הציבור הדתי עדיין רואים תמיכה גדולה בציונות הדתית, אבל לעומת זאת רואים ירידה משמעותית בקרב ציבור המצביעים המסורתיים, כאשר פחות ממחציתם (48%) אמרו שיצביעו עבור הציונות הדתית פעם נוספת.

"אין אבסורד גדול מכך שהממשלה, המורכבת ברובה הגדול משרים וחברי קואליציה דתיים, מרחיקה באופן ממשי את הציבור הרחב מהיהדות", ציין מייסד המכון לחקר היהדות והציונות דניאל גולדמן. "מפלגות הקואליציה בכלל, וחברי הקואליציה הדתיים והחרדים בפרט, מרבים ברטוריקה שלפיה הם באים לחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל. "אולם הפער בין זה לבין מה שרואים בפועל לא יכול להיות גדול יותר".

לדבריו, לציבור הדתי והמסורתי ברור שהממשלה מרחיקה את הציבור מהיהדות. "אנו עדים כל יום לצעדים נוספים של השתלטות וכפייה של הממשלה על היהדות. פעם הציונות הדתית היוותה גשר בין הציבורים וגורם משפיע לטובה על זהותה היהודית של המדינה", הוא טוען. "אבל כיום ברור שהנציגות בכנסת ובממשלה פועלת בכיוון הפוך לגמרי. "מי שרוצה לראות ישראלים מחוברים למסורת היהודית, שישחרר את היהדות משליטת הפוליטיקאים והמערכת הפוליטית".