סא"ל (במיל') ירון בוסקילה, מזכ"ל "הביטחוניסטים", התראיין היום (ראשון) בתכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM ושוחח עמו בנושא הפיגוע שהתרחש אתמול בערב בנחלת בנימין בתל אביב, על יכולתה של הרשות הפלשתינית לפעול נגד טרור בשטח ישראל ועל הגזרה הצפונית החמה מול חיזבאללה.

"עולם תחתון": מפגינים מחו מול ביתו של לוין בעת שקיפל כביסה - וכך הוא הגיב

"זה היה ענין של זמן עד שהפיגוע בתל אביב יתרחש", אמר בוסקילה.

"פיגוע קטלני בתל אביב שבנס לא הסתיים בפיגוע רב נפגעים, רצח של צעיר פלשתיני בידי מתנחל בעימות עם פלשתינים, מתנחלים מאשימים את מפקד פיקוד המרכז בתיעדוף פלסטינים בתנועה וגם אזהרה חמורה של ראש שב"כ, על חשש לחטיפת ישראלים שיגיעו לפרוע בכפרים. כאוס", אמר המגיש.

"אני לא רואה קשר בין הדברים", ענה. "הפיגוע בתל אביב עומד בפני עצמו, לא קשור בשום צורה למה שקרה בעימות בין המתיישבים לפלשתינים בבורקה. לראייה רק בשבוע שעבר היה פיגוע בבקעת הירדן סמוך לחמרה, ולא היה שום חיכוך באותו יום או יום קודם לכן. ראינו גם פיגועים אחרים והדברים האלה לא קשורים. כן אפשר להגיד שהאירוע הזה בבורקה תורם לאווירה הכללית הנפיצה בכל האזור. כל חיכוך באזור הזה ספציפית וגם באזורים סמוכים. לגבי הפיגוע בתל אביב שיצא מג'נין, זה היה רק ענין של זמן עד שהפיגוע הזה  יתרחש. יצאנו למבצע רחב בג'נין  ואחרי המבצע העברנו את האחריות הביטחונית לרשות הפלשתינית וחזקה על המקום הזה כשאתה עוזב אותו, אז הטרור יחזור ואפילו ביתר עוצמה"

"זאת אומרת שהרשות הפלשתינית קיבלה את מלוא האחריות שם?" שאל מינץ. "צה"ל למעשה, אחרי מבצע "בית וגן" העביר לרשות הפלשתינית את האחריות הביטחוני על המקום וגם נתן לה קרקע לפעול, אבל הרשות הפלשתינית, אין לה לא את רצון ולא את היכולת לפעול נגד גורמי טרור שמנסים לפגוע בישראל. אם אנחנו לא פועלים שם ואנחנו לא ממנפים את המבצעים הרחבים האלה ומבצעים יותר רחבים, אז למעשה כל ההישגים נשמטים. העיקרון השישי בעקרונות הלחימה של צה"ל, נקרא רציפות והמשכיות. העיקרון הזה אומר שצריך למנף ולשמר את ההצלחה שלך על האויב, את החולשה שלו, כדי להגיע להישגים שיכרעו אותו אבל אנחנו פועלים כנגד העיקרון הזה. אנחנו מחכים לאיזשהי הצלחה, משאירים ואקום, ואותו אויב במקרה הזה הג'יהאד האסלאמי, נוח לו להיות בוואקום שצה"ל משאיר והוא עושה פיגועים נוספים בתל אביב, או בכל מקום אחר ואפילו לשגר רקטות לאזור הצפון כמו שהיה לפני כשבועיים".

"בכל זאת העימות בין המתנחלים לפלשתינים והביקורת הקשה של מנהיגי המתנחלים ובמפקד פיקוד המרכז, והוא לא מקבל גיבוי לא משר הביטחון ולא מראש הממשלה, זה לא משהו שמוסיף למפקד, בלשון המעטה", אמר מינץ.

בוסקילה הגיב: "אני בוודאי לא מסכים איתם. כל פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש בפרט, באמת פועלים יום ולילה כדי לסכל טרור ובין היתר אחד התפקידים שלהם זה שמירה על הסדר. אין לזה אח ורע בשום אוגדה מרחבי בישראל. לא בדרום ולא בצפון. תוך השמירה על החוק והסדר, מפקד פיקוד המרכז מוטלת עליו אחריות לאפשר חיים זה לצד זה של ערבים ויהודים. הוא לא יכול למנוע את האפשרות של הערבים ביהודה ושומרון את הנסיעה בצירים, או למנוע מהם להמשיך בשגרת יומם. לכן אני לא מסכים עם הטענות כלפי אלוף פיקוד המרכז. האזור הזה יש בו חיכוך מטבע החיים שם, ויש ארגוני טרור שרואים ביהודים אויבים, ואני חושב שאותן טענות אפילו לא קרובות להיות מדויקות".


"היית קמב"צ של אוגדת איו"ש וגם כוות מיוחדים. יכול להיכנס רגע לנעליים של המפקדים שמוטחים בהם דברים כאלה?" נשאל.

בוסקילה השיב: "אני חושב שהמפקדים מסתכלים על הדברים באופן די מקצועי. הם די רגילים לקבל טענות מהסוג הזה מכל הצדדים. גם מגורמי השמאל ויש להם אותן טענות כלפי אותם מפקדים. שלא שומרים מספיק על חיי הערבים ביהודה ושומרון וגם הצד הימני. אני מכיר את האלוף, אני בטוח שהוא שומע את הטענות ומתייחס לטענות באופן עניני. אני חושב שהוא לא בוחל בשום אמצעי כדי להגן על חיי התושבים ואני מכיר גם אלופים אחרים שפעלו באותו מרחב".


בסוף הריאיון התבקש להתייחס למפגש הלא שגרתי שהתרחש אתמול בין גורמי ביטחון ישראלים לבין גורמי ביטחון אמריקאים על כל מה שקורה בגבול הצפון מול חיזבאללה. המזכ"ל סיכם: "כמעט שלושה חודשים מאז שהוקמו שני אוהלים בשטח הריבוני של מדינת ישראל. אוהל אחד אמנם פונה ואחד נשאר. ישראל מנסה דרך הצינורות הדיפלומטים לדחוק בחיזבאללה להזיז את האוהל. אני מניח שישראל מנסה שני דברים. אחד - להרחיק את חיזבאללה מהגדר, בגלל הפרה של החלטה 1705. לא יודע אבל אני מעריך שהדבר השני הוא, שאם ישראל תפעל נגד גורמי חיזבאללה, אם הוא יאתגר את ישראל ויפר בצורה בוטה את ההסכמים וההחלטות הבינלאומיות סמוך לגבול. אם ישראל תפעל נגד חיזבאללה, שבמקרה כזה יהיה לה את הגיבוי הבינלאומי לפעולה הזאת".