ממשלת אוסטרליה הודיעה היום (שלישי) כי תשוב להשתמש במונח "השטחים הפלסטיניים הכבושים", והבטיחה להגביר את התנגדותה להתנחלויות, זאת לקראת ועידת מפלגת הלייבור שתתקיים בשבוע הבא. בעקבות הודעת הממשלה, האופוזיציה האוסטרלית גינתה את המהלך, וקראה: "גברים ונשים נסתרים במפלגת הלייבור מכתיבים את מדיניות החוץ של אוסטרליה ולא מקרבים את הסכסוך לפתרון", כשבמקביל הממשלה הדגישה כי היא פועלת בהתאם לקו של בעלות בריתה.

בוועידה הארצית של הלייבור, שתתקיים בבריסביין, צפויים מספר גורמים לדחוק במפלגה לנקוט עמדה נוקשה יותר ולהתחייב למסגרת זמן להכרה במדינה פלסטינית. הממשלה לא נתנה אינדיקציה כלשהי לכך שהיא מוכנה לעשות זאת, אך סימנה כי תשוב להשתמש בשפה תקיפה יותר.

לאחר תקופה בה נציגי מפלגת הלייבור מעלים שאלות רבות על ישראל, בסימן למחלוקת פנימית במפלגה בנוגע לסוגייה, פני וונג, שרת החוץ, הציגה היום את העמדה בפני חברי פרלמנט וסנאטורים מהלייבור.

יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

בהמשך היום, אמרה, וונג לסנאט כי ממשלת אוסטרליה מודאגת מאוד "ממגמות מדאיגות שמפחיתות משמעותית את הסיכויים לשלום". עוד היא הסבירה: "ממשלת אוסטרליה מחזקת את התנגדותה להתנחלויות בכך שהיא מאשררת שהן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי ומהוות מכשול משמעותי לשלום". כמו כן, ציינה כי הממשלה תחזור לעמדת הממשלות הקודמות של התייחסות מפורשת לשטחים הפלסטיניים ככבושים.

כשנשאלה על ידי הקואליציה להסביר את הגבולות המדויקים, אמרה וונג כי "העמדה תואמת את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם". עוד הסבירה כי זה תואם את "הגישה שנקטה על ידי שותפים מרכזיים כולל בריטניה, ניו זילנד והאיחוד האירופי".

"באימוץ המונח אנו מבהירים כי הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים ועזה, נכבשו על ידי ישראל לאחר מלחמת 1967 וכי הכיבוש נמשך ומאשר מחדש את מחויבותנו לנהל משא ומתן על פתרון שתי המדינות שבו ישראל ופלסטיני עתידי. מדינה מתקיימת במקביל", היא אמרה והוסיפה כי ממשלת אוסטרליה שוחחה עם שגריר ישראל במדינה על הנושא משום שהיא נותרה "ידידה מחויבת של ישראל". לדבריה, "הממשלה איזנה מחדש את עמדותיה של אוסטרליה בפורומים בינלאומיים, תוך התנגדות להטיה אנטי-ישראלית באו"ם". וונג הדגישה כי אוסטרליה תמשיך לגנות "כל צורה של טרור ואלימות נגד אזרחים".

מקורות המעורים בשינוי המדיניות אמרו ל"גרדיאן" כי חברי ממשלת אוסטרליה נמנעו באופן גורף משימוש במונח "כבוש" או "כיבוש" מאז 2014, אף שאוסטרליה המשיכה לתמוך בהחלטות העצרת הכללית של האו"ם ומועצת הביטחון המשתמשות בשפה זו. ההסתייגות מהמינוחים החלה תחת ממשלות הימין-מרכז הקודמות, שהנהיגו את אוסטרליה מ-2013 עד השנה שעברה, עם תחילת כהונתו של יו"ר הלייבור אנתוני אלבניזי.

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)
הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)

"התיאור של מזרח ירושלים כמזרח ירושלים 'הכבושה' הוא מונח טעון בהשלכות מזלזלות, שאינו הולם או מועיל", אמר התובע הכללי דאז, ג'ורג' ברנדיס, בשימוע בסנאט ב-2014. עם זאת, ראש הממשלה הקודם סקוט מוריסון אמר ב-2018 כי אוסטרליה "כפופה להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם", אלו מדגישות כי ההתנחלויות הן הפרה על החוק הבינלאומי וחסרות תוקף משפטי.

דובר מפלגות האופוזיציה המרכזיות, סיימון בירמינגהם, גינה, כאמור, את המהלך של הממשלה לחזור ולהשתמש במינוח. "זה קשור לניהול חילוקי דעות במפלגה לקראת הוועידה הארצית של הלייבור, ואין שום קשר לקידום פתרון בר-קיימא של שתי מדינות", קרא. בשנים 2018 ו-2021 תמכה הוועידה הלאומית של הלייבור בהחלטה אשר "תומכת בהכרה ובזכותן של ישראל ופלסטין להתקיים כשתי מדינות בגבולות בטוחים ומוכרים" ו"קוראת לממשלת הלייבור הבאה להכיר בפלסטין כמדינה".

עם זאת, עד כה וונג סירבה להתחייב למסגרת זמן להכרה במדינה פלסטינית. ב"גרדיאן" דווח כי במפלגה פועלים מאחורי הקלעים כדי להבטיח שהממשלה לא תובך בוועידה בנושאי ביטחון ומדיניות חוץ, כולל בנוגע לברית אוקוס עם ארצות הברית ובריטניה.

כזכור, באוקטובר האחרון, זימן משרד החוץ את שגריר אוסטרליה לשיחת נזיפה, לאחר שהממשלה בקנברה ביטלה את הכרתה של הממשלה הקודמת במערב ירושלים כבירת ישראל. וונג אמרה אז  על כך כי אוסטרליה שבה אל "עמדתה הקודמת וארוכת השנים שלפיה ירושלים היא סוגייה שיש לפתור כחלק מכל משא ומתן לשלום בין ישראל לעם הפלסטיני".

משרד החוץ הפלסטיני בירך אז על המהלך כ"התפתחות משמעותית וחשובה בעמדה האוסטרלית", אך אמר כי עליה ללכת רחוק יותר ו"להכיר במדינת פלסטין במהירות, בהתאם לחוק הבינלאומי וללגיטימיות הבינלאומית". שגריר ישראל באוסטרליה, אמיר מימון, קרא לממשלת אוסטרליה שלא להכיר במדינה פלסטינית לפני הסכם שלום סופי.