נשיא המדינה יצחק הרצוג ומפכ"ל המשטרה  רב-ניצב יעקב שבתאי ביקרו היום (רביעי) במנזר 'סטלה מאריס' שבחיפה, זאת בעקבות העימותים שארעו לאחרונה במקום. את הנשיא והמפכ"ל ליווה אב המנזר, האב ג'ין גוזף ברגרה, אשר הציג בפניו את נציגי המנזר ועשייתם. בפגישה נכחו גם ראשי הכניסות בישראל ומזכ״ל שגרירות הוותיקן.

בעקבות העימותים: מאות קיימו עצרת תפילה ברחבת מנזר סטלה מאריס

הנשיא הדגיש בפני הנוכחים כי "בחודשים האחרונים אנחנו רואים תופעות חמורות מאוד כלפי העדות הנוצריות בארץ הקודש. אחינו ואחיותינו, אזרחים נוצרים שמרגישים מותקפים במקומות התפילה, בבתי העלמין, ברחוב. אני רואה את התופעה הזאת בצורה חמורה ביותר, זה בלתי מתקבל על הדעת בשום פנים ואופן. צריך לעקור את התופעה הזאת משורש, ואני מודה מאוד למשטרת ישראל ולגורמי האכיפה שלקחו את הנושא הזה ברצינות. 

גם כאן, קהילה שלווה, יפיפייה, בת מאות שנים - אסור בשום פנים ואופן שהיא תרגיש מאוימת. עלינו לכבד את בני כל הדתות, לכך התחייבנו משחר קיומנו. זהו הציווי הבסיסי ביותר של ׳ואהבת לרעתך כמוך׳".

הנשיא הוסיף ואמר: ״אני מגיע לכאן בשמה של כל מדינת ישראל והעם בישראל להתחייב, ולשוב להתחייב להגנה מלאה על חופש הדת והפולחן במדינת ישראל. התחייבות שנתנו משחר קיומנו ואנחנו מקפידים עליה קלה כחמורה יחד עם גורמי האכיפה במטרה להבטיח שהשקט והשלווה במקום הזה ובכל הכנסיות ובכל אתרי הקדושה של העדות הנוצריות במדינת ישראל, בארץ הקודש, ישמרו כפי שהיה מימים ימימה".

"אנחנו מחויבים לסיפור של העדות הנוצריות בארץ הקודש, סיפור מיוחד ונדיר ששמו יצא בכל רחבי תבל ומעניין את העולם כולו, מעורר רגשות בעולם כולו, ולא בכדי, כי כאן בארץ הקודש יצאו שלושת הדתות המונותאיסטיות הגדולות ועלינו לעשות הכול כדי שהחיים המשותפים ימשכו ביחד. עלינו להבטיח שהאווירה הקדושה והשקטה תשוב למקום הזה, ואם רוצים לנהל דיון היסטורי או תיאולוגי שאנחנו שואבים כולנו מהתנ״ך הקדוש, בוודאי שאפשר לעשות את זה אבל באווירה אחרת״, סיכם.

יצחק הרצוג במנזר סטלה מאריס (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
יצחק הרצוג במנזר סטלה מאריס (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

המפכ"ל שבתאי הדגיש: "משטרת ישראל מבצעת פעילות יצירתית על מנת למגר את כל התופעות שמשפיעות על תחושת הביטחון של כולנו. אנחנו פה על מנת לתת לכם את תחושת הביטחון וכל סיוע שידרש. במסגרת שיתוף הפעולה בין כל הגורמים אנחנו ננסה לחבר בין הניצים במקומות בהם יש קונפליקט, ובמקביל נפעל לתת את הצד האופרטיבי של תחושת הביטחון אם זה באבטחה, שמירה וטיפול בבעיות העולות״.

מדברי אב המנזר, האב ג׳ין גוזף ברגרה: ״רוצה להודות למשטרת ישראל, המפכ״ל, ראש העיר ולכל מי שהביע תמיכה לא רק במילים אלא גם בפעולה מאוד ברורה כנגד כל התופעות האלה, בשם כל העדות הנוצריות כאן בארץ. אנחנו צריכים לעבוד יחד כדי לעודד את הדו שיח בנינו, את הסולידריות בנינו ואת האחווה בנינו, כי אנחנו שייכים לאותה מדינה וחיים באותם המקומות. אנחנו רוצים לחיות יחד בשלווה ובשלום. תודה על שיתוף הפעולה והתמיכה. כולנו בני אותו אל״.

בוותיקן ובהנהגת הכנסייה הקתולית בישראל מודאגים מהמתיחות שנוצרה בין מתפללי מנזר סטלה מאריס הכרמליסטי בחיפה לבין קומץ חסידי ברסלב שהחלו להתפלל ליד המנזר. בחיפה יודעים לספר כי מדובר בקומץ חסידי ברסלב, שחלק מהם מזוהים עם קהילת שובו בנים של הרב המורשע אליעזר ברלנד, המאמינים שבכנסייה קבור הנביא אלישע בן שפט, מתלמידי אליהו הנביא.

בשבועות האחרונים החלו חסידי ברסלב להגיע לכנסייה שבמנזר סטלה מאריס ולהתפלל לצד משקוף הדלת, ולאחרונה בתעוזתם אף נכנסו לתוך הכנסייה והתפללו שם. בלי הזמנה או תיאום. עבור המאמינים הנוצרים מדובר בפגיעה קשה במקום קדוש, ואת התפילות של החסידים הם הגדירו כ"אגרוף בבטן".

גורמים בכנסייה הקתולית אמרו כי מדובר בתופעה מדאיגה מאוד מבחינתם, וביקשו להבהיר: "אין במקום שום קבר של הנביא אלישע ושום נביא אחר, וזאת אנו אומרים מתוך אמונה בנביא אלישע שאותו, כמו נביאים אחרים, אנחנו מכבדים. מקום זה הינו מקום תפילה אך ורק לנוצרים, אם כי כל אדם מוזמן לבקר, כל עוד הוא שומר על כבוד המקום. לאור האירועים, אנחנו בקשר עם העירייה והמשטרה על מנת לנקוט צעדים קונקרטיים, במטרה לשים קץ לתופעה פרובוקטיבית זו אחת ולתמיד".