ד"ר עינת מקלר-שירן, מומחית ברפואת נשים ומארגנת את מחאת החלוקים הלבנים בעיר חיפה התראיינה היום (חמישי) ברדיו צפון 104.5FM ודיברה על הדאגה הגדולה של רופאים רבים מהרפורמה המשפטית והאפשרות שחלקם יעשו רילוקיישן. לדבריה, "אי אפשר להפריד את העובדה שאנחנו לא רק רופאים, אנחנו גם אזרחים".

ד"ר מקלר-שירן אמרה: "זה נכון שאנחנו חייבים לטפל ולעבוד ואנחנו גם עושים את זה, אבל במקביל אנחנו מזהירים ומחויבים גם 'לרפואה מונעת', להזהיר מה הולך לקרות לאור צעדים שאנחנו רואים שמתבצעים כבר, ולאור מה שאנחנו רואים במדינות אחרות שעברו תהליכים דומים ואנחנו לא רוצים להידמות אליהן", אמרה בפתח הריאיון.

 בהמשך השוותה את המצב לרוסיה, ואמרה: "תראה את הרופאים שעלו פה בשנות ה־90. הם יודעים מה המצב, ומה קורה כששיקולים זרים נכנסים למערכת הבריאות, ואיך אנשים לא מקודמים כשהדעות שלהם או המוצא שלהם לא מתאים לממשל. בנקודה מסוימת הגענו לקו אדום שאומר 'עד כאן'". לטענתה נקודת השבר התחוללה כאשר עבר חוק עילת הסבירות, וזה מה שמסמן את הבאות.

כשנשאלה ד"ר מקלר-שירן מה אפשר לעשות בכדי להתמודד עם המצב אמרה: "אנחנו עושים את מה שאנחנו יכולים לעשות במסגרת החוק. אני באה ממשפחה ציונית עם סבים שהם ניצולי שואה, וההורים של בעלי ניצולי שואה. הוריי הקימו הכל בזעת אפנו ואנחנו לא נוותר. ברור שזו מדינה דמוקרטית ליברלית, ויהיה קשה להחזיק אנשים שלא רוצים להיות במדינה".

צעדת הרופאים מגשר המיתרים כמחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט. צילום: לל"ק

 נקודה נוספת בה נגעה ד"ר מקלר-שירן היא הרצון של רופאים צעירים לעשות רילוקיישן: "רוב הרופאים היום הם בגילאי 60 פלוס, ואין לנו כמעט עתודה. זו מערכת מורעבת שלא טופחה שנים, והמצוינות שלה היא בזכות הצוותים הרפואיים שלה. כשאתה לוקח את המכלול הזה ומוסיף את כל מה שאתה קורה בארץ מאוד קשה לשכנע אנשים, בעיקר מהדור הצעיר, להישאר".

עוד הוסיפה: "אתה צריך תמריץ מספיק ולא רק בשכר ובהכרה אלא לחיות במדינה שתישאר ליברלית ודמוקרטית בלי לפחד שלא יקדמו אותך כי אתה חושב אחרת. אנחנו הולכים למקום לא טוב".

 על הניסיון לשביתה כללית אמרה: "שבתנו על דברים פחות חשובים מבחינתי – על השכר, על המשמרות הארוכות. אז על זה לא להתריע ולהרים דגל אדום? אגב, אנחנו לא שובתים ממש, הטיפולים הדחופים ממשיכים. הרפואה האמבולטורית תצטרך לסבול במירכאות כי אין ברירה. אם יהיו רעיונות אחרים אנחנו נאמץ אותם", סיכמה.