נשות ואנשי מקצועות הבריאות והעו"ס פרסמו היום (שבת) הודעה בה קראו להסתדרות להצטרף למחאה נגד הרפורמה, להכריז על סכסוך עבודה ולהצהיר כי במקרה של משבר חוקתי יושבת המשק: "לעילת הסבירות תפקיד קריטי בשמירה על בריאות הציבור - מתוקף חובתכם להגן עלינו ועל מקצועותינו".

מתלבטים באילו דרכים לנסוע? מפת החסימות לקראת המחאות הערב
סקר "מעריב" חושף: מפלגת מחאה משנה את מאזן הכוחות; מי מוביל בתמונת המנדטים?

הפגנות מול ביתו של שר הבריאות משה ארבל בפתח תקווה (צילום :ללא)

בהודעה נכתב: "נשות ואנשי מקצוע בתחומי הרווחה ובריאות הגוף והנפש ועובדי מערכות אלו - ההודעה הזו בשבילכם: אנו, נשות ואנשי מקצועות הבריאות והעו"ס, מתנגדים למהלכי החקיקה אותם מקדמת הממשלה אשר יובילו לפגיעה ביכולתנו להעניק טיפול מקצועי, שיווני ואתי לכלל תושבי ישראל, ויביאו לפגיעה אנושה באופי הדמוקרטי של מדינת ישראל".

"אנו מזמינים אתכם, נשות ואנשי מקצוע מתחומי הבריאות והרווחה השונים ומי שהינם עובדי מערכות ומשרדים אלו באשר הם, להצטרף אלינו בקריאה להסתדרות הכללית להכריז באופן מיידי על סכסוך עבודה ולהצהיר כי במקרה של משבר חוקתי - יושבת המשק".  

בהמשך ההודעה הופצו קישורים להצטרפות לקבוצות הוואטסאפ, בהן דיאטנים/ות מגנים על הדמוקרטיה, קלינאי/ות תקשורת מדברות דמוקרטיה, מרפאים/ת בעיסוק שומרות על הדמוקרטיה, פיזיותרפיסטים.ות נותנים גב לדמוקרטיה ועו"סות דמוקרטיה. 

עוד נכתב: "בחודשים האחרונים ממשלת ישראל מחוקקת ומקדמת חוקים אשר מהווים איום ממשי על מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. חקיקה זו מעמידה אותנו, ציבור נשות ואנשי מקצועות הבריאות, בפני סכנה ממשית של פגיעה בזכויותינו כעובדים, פגיעה במקצוענות וביכולתנו לתת מענה מקצועי ראוי לתושבי ישראל, ועל כן אנו מתנגדים לה. הגיעה העת כי ההסתדרות הכללית, כארגון העובדים היציג הגדול ביותר, תנקוט עמדה ברורה נגד מהלכים אלו".
 
"ההצעה לתיקון חוק מקצועות הבריאות, שתאפשר הענקת רישיונות לבעלי הכשרה שאינה אקדמית, מהווה התנערות של הממשלה ממקצוענות. התנערות זו אנו רואים כבר בהסדרת המקצוע "עמית רופא" תחת חוק מקצועות הבריאות. שני ביטויים מרכזיים לכך הם העיגון בחקיקה של ההכשרה המקצועית של "עמית רופא", שלא תעשה באמצעות המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית אלא באמצעות גוף אחר ששר הבריאות הכיר בו, וכן הודעת מנכ"ל משרד הבריאות על קידום תוכנית שתבטל את ייחוד השירותים המקצועיים המוסדרים והמפוקחים בחוק בתחום בריאות הנפש".
 
"מעבר לפגיעה במקצוענות ובמעמד המקצועי של מקצועות הבריאות זוהי סכנה ממשית לחיי אדם. יחד עם ביטול עילת הסבירות זהו פתח מסוכן להסמכה של אנשים לא מיומנים, לשינוי ה DNA המקצועי של מקצועות הבריאות ופתח למינויים לא ראויים בשירות הציבורי. ביטול עילת הסבירות, פגיעה במקצועיות והחלשת מערכת המשפט יצמצמו את היכולת שלנו כאנשי מקצוע לתת את הטיפול המיטבי לתושבי ישראל, כפי שהתחייבנו בקוד האתי המקצועי שלנו. אלו תפגענה בעמידה על זכויות החולה וביכולת של האזרח הפשוט להתגונן בפני השלטון".
 
"לעילת הסבירות תפקיד קריטי בשמירה על בריאות הציבור. זאת ועוד, לביטול עילת הסבירות תהיינה השלכות קשות גם על תנאי עבודתנו ועל זכויותינו כעובדים וכעובדות וביניהן הזכות לחופש ההתארגנות ולניהול מו"מ קיבוצי (כן, גם ההסתדרות על הכוונת!), פגיעה בזכויות חוקתיות בעבודה ופגיעה בקרנות הפנסיה".
 
"לפיכך, ומתוקף חובתכם להגן עלינו ועל מקצועותינו, כחברי הסתדרות העובדים הכללית ואנשי מקצוע בתחומים המוזכרים מטה, אנו מצפים מיו"ר ההסתדרות ומכם, כיו"רים נבחרים של האיגודים המקצועיים, להכריז על סכסוך עבודה כבר היום, שיאפשר לנו לשבות כחוק, ולהיאבק כנגד הפגיעה בזכויותינו ובמעמדנו המקצועי, זאת בהמשך לחוות הדעת המשפטית המצורפת".
 
"בתאריך 12.9 עתיד להתקיים דיון בבית המשפט העליון בכלל העתירות שהוגשו כנגד ביטול עילת הסבירות. מדינת ישראל עומדת בפני אפשרות ממשית של משבר חוקתי, שבו ראש הממשלה ושריה עשויים שלא לפעול על פי פסיקתו של בית המשפט העליון. ממשלה שאינה מכבדת את פסיקת בית המשפט מפרה את החוזה הבסיסי בינה לבין האזרחים ומאבדת את הלגיטימיות שלה. אנו מצפים כי במצב שבו הממשלה לא תמלא אחר פסיקת בית המשפט, תפעיל ההסתדרות את סכסוך העבודה ותשבית את המשק".
 
"אנו, נשות ואנשי מקצוע בתחומי הרווחה, בריאות הגוף והנפש, ועובדי מערכת הבריאות, קוראים להסתדרות הכללית להכריז באופן מיידי על סכסוך עבודה ולהצהיר כי במקרה של משבר חוקתי – יושבת המשק, עד אשר הממשלה והעומד בראשה יפעלו על פי חוק ועל פי פסיקת בית המשפט העליון".