השר לענייני מורשת עמיחי אליהו ('עוצמה יהודית') שוחח הבוקר (שלישי) בתכנית 'שבע-תשע' ב-103FM והתייחס לעניינים הבוערים על סדר היום הפוליטי-מדיני, בין היתר לכך שכוחות הביטחון פינו אתמול את המאחז הלא חוקי אעירה שחר, הסמוך לכוכב השחר ביהודה ושומרון, זאת באישורו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ועל רקע ביקורת קשה שנשמעת גם כלפי בכירים בצה"ל.

לא רק חוק הגיוס: עוצמה יהודית באולטימטום קשה לנתניהו

על החלטתו של סמוטריץ': "אני חושב שיש פה איזושהי מורכבת. אני חושב שמעשית, הוא טעה, כיוון שהיום יש ביו"ש הרבה מאוד מאחזים בלתי חוקיים. ולא יכול להיות שיש דין אחד כלפי יהודים ודין שני כלפי פורעים פלסטינים. ברגע שאתה מפנה דווקא את היהודים – אתה מייצר פה אפליה. אם אנחנו רוצים לומר שאנחנו מדינת חוק ורוצים להגביר את המשילות – אז דין אחד לכולם. אנחנו צריכים באופן עקרוני להחיל את החוק הישראלי על יו"ש, ויש בזה הרבה היגיון, ברגע שזה יקרה לא יוכלו לבנות מאחזים בלתי חוקיים על אדמות שהמעמד שלהן לא ברור".

לשאלת המראיינים מה ניתן לעשות עם הערבים שגרים ביו"ש, אמר: "יש מודל שצריך לעשות לו התאמות למצב במדינת ישראל, המודל של פורטו ריקו, שבו הערבים בהחלט מקבלים את כל זכויות האדם האפשריות, כמובן כפופים לחוק, אבל הם לא יכולים להיבחר ולהשפיע על הפרלמנט במדינת ישראל, לא יכולים לבחור ולהיבחר. יש פה גירעון דמוקרטי שהוא מתבקש בתוך המערכת הנתונה על מנת לשמר את היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, וכמו שיש עיקרון של דמוקרטיה מתגוננת – שאנחנו לפעמים משתמשים בעקרונות שהם לא דמוקרטיים על מנת לשמר את הרעיון של דמוקרטיה, אז כמו שהעיקרון הזה של דמוקרטיה מתגוננת קיים בעולם, ככה יש עיקרון שאנחנו צריכים ליישם אותו במדינת ישראל, שנקרא 'מדינה יהודית מתגוננת', זאת אומרת לא לאפשר מציאות שהמדינה יכולה או עלולה לסכן היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית".

לדבריו, "לא באו והקימו אתמול מאחז. זה מאחז ישן, יש הרבה מאחזים שנמצאים באזור של יו"ש שהם לא חוקיים. אנחנו מדינת חוק, וצריכים בהחלט לבנות את היישובים פה על פי חוק, ואם צריך לשנות את החוק, אז גם לשנות את החוק על מנת שהוא יתאים לבנייה. מי קובע את החוק? אתה בא ואומר 'ממשלה לא יכולה לחוקק חוק'. מי קובע את הסטנדרט? כשלא התאים לממשלה שרצתה לגרש יהודים מהבית שלהם, אז סגרו את ערוץ 7. במדינת חוק, מי שקובע את החוק אלה חברי הכנסת". 

לשאלה, מהו תפקידו של בית המשפט אם כך, ענה: "מה השופטים צריכים לעשות? לשפוט או להיות פוליטיקאים? ברור שכשיוצא חוק – מחוקקים בכנסת וברור שיש איזון. אבל שופטים אין תפקידם להיות פוליטיקאים, כמו שאמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר משה לנדוי: 'ברגע שאתה נותן לשופטים להיות פוליטיקאים, אתה פוגע באמון במערכת המשפט'. השופטים צריכים להיות שופטים וזה חלק מהעיקרון של הפרדת הרשויות, הם לא יכולים לחוקק, להתערב בחקיקה ולהכניס את הדעות הפוליטיות שלהם לתוך המערכת, והפוליטיקאים ונבחרי הציבור הם צריכים להיות אלה שמובילים את החוק, ולכן מה שאנחנו צריכים לעשות זה לדאוג לייצר את הפרדת הרשויות וכמובן להגדיל את הפרדת הרשויות בין הממשלה לבין הכנסת".

עוד הוסיף: "ניתן לבית המשפט לפסול חוקים שחוקקו שלא כדין או שהיו תהליכים לא נכונים לחקיקה שלהם, ניתן לבית המשפט לבקר את ההחלטות המנהליות שלנו בהרבה מאוד דרכים, אבל לא ניתן לו להכניס שיקולים שלא מן העניין שהם שיקולים פוליטיים. אלה לא דברים שאני אומר אלא אריסטו וכל הפילוסופים של המשפט ושופטי בית המשפט העליון בארה"ב".

אליהו נשאל על ידי המראיינים האם ההתקפות של חבריו נגד אנשי צבא, הן לא חלק מהבעיה שמייצרת כרגע בעיה ביטחונית שחותרת תחת יסודות הביטחון הלאומי של ישראל, וענה: "אני זוכר גם ההתקפות שלכם, של הצד השמאלי על המפה, על עופר וינטר לפני מבצע צבאי. כולנו חייבים את החיים שלנו לאותם קצינים שלא ישנים בלילות ולא בימים אחר כך כדי להגן על החיים שלנו, וכידוע גם אני עצמי שירתי בצבא וחברים שלי משרתים עדיין בצבא. אני מזכיר שמיטב בנינו, גם של המתנחלים משרתים בצבא. כולנו מכירים את הערך של הצבא, יחד עם האהבה שלנו לצבא, לפעמים צריך לתת ביקורת, מה לעשות? יש מקומות שבהם יש טעויות. עכשיו יצא בקורס מפקדים צילום שהשוו בין הציונות הדתית לחמאס, כשהילד שלי רואה דבר כזה ומחר הוא אמור להתגייס לקרבי, האמון שלו בתוך המערכת נסדק. היכולת שלו להבין שהוא יכול להסתער אחרי המפקד בעיניים עצומות נסדק. אם בתוך המערכת לא מצליחים, אז אנחנו צריכים לשקף דווקא לטובת צה"ל, דווקא לטובת האחידות, צה"ל חייב להיות מעל הוויכוח הפוליטי. אנחנו לא יכולים להכניס את הפוליטיקה לצה"ל, אסור לנו לתת לפגוע בדבר הזה. זה בדיוק מה שקרה במערכת המשפט". 

בתוך כך, אליהו התייחס לדבריו של בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יאיר נתניהו, שתקף את הרמטכ"ל הרצי הלוי: "מה פתאום, הרמטכ"ל לא חלש. אני לא חושב שיש לנו רמטכ"ל חלש. אני חושב שיש לנו צבא מאוד חזק, אני חושב שתמיד צריך לחזק עוד ולהגביר את הרוח ולתמוך עוד ולמצוא את הדרכים על מנת שהאמון בצה"ל יחזור, והדרך לזה היא כמובן גם להוציא את הפוליטיקה משם".