מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נועד הלילה (שישי) עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בוושינגטון. בהודעת מחלקת המדינה נמסר כי השניים דנו בשיתוף פעולה בנושא אתגרים אזוריים, כולל איומים שמציבים איראן ושלוחותיה האזוריות בלבנון ובמקומות אחרים, וכן גם "במאמצים הנמשכים להשתלבות ישראל במזרח התיכון".

הפוליטיקאי האמריקאי הבכיר: "הסכם נורמליזציה - ארגון מחדש של המזרח התיכון"
הקלות לפלסטינים? שר החוץ חושף פרטים מההסכם המתגבש עם סעודיה

במקביל, בלינקן שוחח טלפונית עם שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אאל סעוד. בהודעת המחלק נכתב כי השיחה עסקה  במגוון נושאים דו-צדדיים ואזוריים. 

בתוך כך, הבוקר פורסם "בניו יורק טיימס" כי בסביבתו של הנשיא ג'ו ביידן החלו מגעים בסנאט ובבית הנבחרים להשגת הרוב הדרוש להסכם. פקידים בבית הלבן מקיימים בשבועות האחרונים פגישות בגבעת הקפיטול עם קבוצה קטנה אך רבת השפעה של סנאטורים דמוקרטיים, ומעדכנים אותם בפרטי המשא ומתן הדיפלומטי המתמשך עם מנהיגים ישראלים וסעודים. 

פקידים אמריקאים אמרו כי יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, דורש קשר ביטחוני חדש עם ארצות הברית כחלק מכל הסכם לנורמליזציה של היחסים עם ישראל. התנאים המדויקים של מערכת היחסים עדיין נידונים, אבל כל הסכם חדש עם סעודיה ידרוש תמיכה של שני שלישים מהסנאט - מכשול לא פשוט עבור ביידן.

את המאמץ מוביל ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, ומעורבים בו בכירים נוספים בבית הלבן. המאמצים מתמקדים בעיקר בחברי מפלגתו של הנשיא ביידן עצמו. בשנים האחרונות, רוב הדמוקרטים בסנאט הצביעו בהזדמנויות מרובות בעד הגבלת את שותפויות הביטחון של וושינגטון עם ריאד בשל התנגדויות לפעילות הצבאית שלה בתימן בסיוע נשק אמריקאי. 

ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

הדרישות של ריאד לגבי תוכנית גרעין אזרחית עלולות גם ליצור מכשולים פוליטיים ייחודיים בקונגרס. סעודיה מחפשת שותפות שתאפשר למדינה להעשיר את האורניום שלה, דרישה שאם היא תחרוג מהמגבלות ההדוקות המפורטות בחוק האנרגיה האטומית, תדרוש את אישור הסנאט.  "קיימת הסכנה הברורה והנוכחית שטכנולוגיה גרעינית יכולה לשמש למטרות צבאיות, מה שייתפס על ידי איראן כמערערת את היציבות באזור ואולי סיבה לסוג של תקיפה או תוקפנות אחרת", אמר הסנאטור ריצ'רד בלומנטל.

ישראל גם תצטרך להסכים לעשות ויתורים משמעותיים לפלסטינים - ולא ברור עד כמה הסנטורים יראו כמחווה משביעת רצון. בכל עסקה פוטנציאלית, אמר הסנאטור כריס ואן הולן, "ההתחייבויות של ממשלת ישראל צריכות להיות משמעותיות וניתנות לאכיפה שמדובר בפלסטינים".