האלימות בחברה הערבית משתוללת ומתחילת השנה נרצחו 153 נרצחים בחברה הערבית, כאשר אתמול מנכ"ל עיריית טירה נרצח במשרדו. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שוחח היום (שלישי) עם גדעון אוקו ב-103fm והתייחס לדברים. 

"השתגענו?": העימות בין גלנט לבן גביר בישיבת הקבינט
עתירה לבג"ץ: "הקריטריונים לחלוקת תווי המזון של דרעי מפלים", ש"ס: "בושה"
 
"תראה, קודם כל הזדעזעתי מאוד עם קבלת הידיעה על הירצחו של מנכ"ל עיריית טירה, שבאמת היה איש מקצוע מעולה", אמר. "כמובן שאני משתתף בצער המשפחה, הנהגת העיר , וכל תושבי טירה. הדבר הראשון שעשיתי היה להוציא מכתב דחוף לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל ודרשתי לכנס דיון חירום דחוף בכדי למצוא פתרונות שיגנו על נבחרי ציבור ועל בכירים ועובדים ברשויות המקומיות. הפתרון נמצע בידיהם, האחריות בידיהם. אנחנו כמובן נשתף פעולה עם כל צעד לטובת הדבר".

"אני חושב שגל האלימות הזה שמשתולל בחברה הערבית לא פוסח על אף אחד", המשיך. "לא על נבחרי ציבור, לא על עובדי רשויות, והוא ימשיך ויגיע גם למשרדי ממשלה. אם מישהו חושב שזה ייעצר ברשויות המקומיות הוא טועה לחלוטין. כשזה היה רק בתחילת הדרך אנחנו אמרנו שזה יגיע לכולם וגם אלינו, ואמרו לנו שאנחנו לא יודעים על מה אנחנו מדברים. אז הינה, זה קרה. אני אומר שבסוף זה יגיע גם אליהם - כי אם הם לא יעצרו את זה היום, אז בסופו של דבר זה יגיע גם לשם. אני חושב שעליית המדרגה הזו צריכה לחייב את כולם להתייחס לזה". 

כשנשאל האם לדעתו ראש הממשלה והשר לבט"פ עושים מספיק, השיב: "בן גביר דרש את השב"כ. יש לי אמון מלא במשטרה, אבל יחד עם זאת אם מדובר פה באירוע מורכב מאוד אני חושב שצריך להכניס גם את השב"כ. חלק מעמיתיי בחברה הערבית אומרים שאם צריך להכניס אותם אז צריך להכניס אותם. הרי בסוף גם הם מבינים שצריך לעשות את הכל בכדי לעצור את הדבר הזה. צריך להכניס את כל מי שאפשר בכדי לעצור את זה. אני חושב שבכדי לעצור את הגל הזה צריך להכניס את כל מי שאפשר". 

ביבס גם התייחס לנושא העברת הכספים לרשויות הערביות, אותם הקפיא שר האוצר סמוטריץ': "פניתי לראש הממשלה בנושא, ביקשתי את התערבותו כי אני חושב שההתערבות שלו בנושא היא חיונית ונחוצה בכדי לפתור את הסוגיה האמיתית. עכשיו בוא נעשה פה קצת סדר, כי מנסים לבלבל פה שני דברים: יש 200 מיליון שקל שהם תקציב שוטף, מה שנקרא תוספת למענקי איזון. 3.5 מיליארד שמתוכם כ־700 או 800 מיליון כבר הגיעו לרשויות הערביות. בעצם נוסחת המענק לרשויות הערביות הוא בעיוות, לטענתם, של 400 מיליון. לכן, קבעו 200 מיליון. מערבבים פה שני דברים. דרך אגב, אי אפשר עונש קולקטיבית. אם רוב הרשויות עומדות בקריטריונים שחרר להם". 

על השאלה האם הוא מסכים עם טענת לראשי הרשויות לפיהן סמוטריץ' גזען, השיב: "תפנה את השאלה הזו לשר האוצר. בכל אופן, מחליטים להקפיא תקציבים בלי להפעיל שיקול דעת זה מריח ממש ממש לא טוב. בסוף חובת ההוכחה היא עליו ולא על אף אחד אחר. מה אתה אומר? שכל הרשויות האלה לא עובדות? לך אני אומר שבמשרד הפנים יש רשויות עם דוח מבקרים ואפשר לדעת באיזה סיווג נמצאת הרשות. אי אפשר להחליט שלא מעבירים בצורה קולקטיבית". 

"כשעושים משהו קולקטיבי יש פה שיקולים זרים", הוסיף ואמר. "אני מאמין שהסוגיה תיפטר בימים הקרובים. כולם מבינים שהם טיפסו על עץ גבוה, וצריך לרדת ממנו. בשיטה הזו מצמיחים את הקיצוניים במקום לחזק את שומרי הסף. צריך לפטור את הסוגיה הזו ואני שמח שכל מי שנמצא בעסק מבין שצריך לפתור את זה". 

עוד התייחס ביבס למשבר החמור במשרד החינוך ולתמונתו של שר החינוך שנופש במלדיביים עם משפחתו: "קודם כל, גם לשר החינוך מגיע לנפוש עם משפחתו. הנראות תמיד בעייתית, אבל מה שאותי יותר מדאיג זה משבר ארגון המורים. אנחנו לא רואים פתרון באופק. המשא ומתן עם המורים תקוע ומי שסובל מהילדים האלה הם הילדים של כולנו שעוד רגע יוצאים גם הם לרחובות. מורה במדינה לעומת מורה בעולם המערבי מרוויח פחות. אני דרשתי לקיים דיונים אינטנסיביים עד הראשון לספטמבר אחרת השלטון המקומי לא ימהר לעתירות נגד השביתה אם נראה שאין משא ומתן רציני. בסוף אנחנו רוצים שההסכם שכר יהיה הגון, שיביא מורים, גם ככה המורים בורחים מהמערכת. צריך לצמצם את הפער בין דרישת ארגון המורים למשרד האוצר בכדי להגיע לעמק השווה". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM