הכתב הפוליטי עמית סגל צפוי לחשוף ב'חדשות 12' את הפרוטוקולים מישיבות הממשלה של ממשלת יצחק רבין השנייה מלפני 30 שנה, הנוגעים להסכמי אוסלו. לקראת החשיפה, אריה אלדד ובן כספית שוחחו היום (שלישי) ברדיו 103fm עם ד"ר יוסי ביילין, מי שיזם את המגעים שהובילו להסכמי אוסלו כסגן שר החוץ, אשר שיתף בגרסתו. 

"מריח מגזענות": מתקפה על הפתרון של סמוטריץ' להקפאת התקציבים
לאחר הסערה שעורר: בן גביר סוגר חשבון עם מוחמד מג'אדלה

"אני יכול להגיד שהדבר שמצער אותי זה שלא הלכנו ישר להסדר קבע אז, הכוכבים נפגשו, זה היה מצב מאוד מאוד מיוחד גם מבחינת ישראל, גם מבחינת אש"ף, גם מבחינת אמריקה, ובזבזנו את ההזדמנות הזאת על הסדר ביניים, שהקיצוניים משני הצדדים טרפדו אותו", אמר. "אני לא חושב שהיה פיצוץ אם היה הסדר קבע, כי הייתה נכונות גדולה מאוד לציבור אחרי שנודע דבר החתימה ללכת להסדר עם הפלסטינים, רבים חשבו שזה כבר שלום, על פי הצילומים מוושינגטון, ואני חושב שאילו היינו הולכים להסדר קבע, בנוסח שהיינו הולכים עם מצרים – כלומר, שההסדר היה ידוע מראש והיו צריכות להיות כמה שנים כדי ליישם אותו, אני חושב שהציבור היה מקבל את זה, רובו ככולו". 

"אני אומר בשנים האחרונות שיפסיקו עם זה, תבטלו את זה", המשיך ואמר. "אם לקחתם גשר חבלים שאמור היה להספיק לחמש שנים, עשיתם ממנו הסכם קבע, אתם גם מתפלאים נורא שזה לא מיושם על ידי הצד השני למרות שזה גשר חבלים. תבטלו את זה, אמרתם שתבטלו את זה מזמן, אם זה כל כך אסון היה. ואז מישהו אחר יממן את התקציב ואת הביטחון את החינוך ואת הבריאות, ותיקחו את זה על עצמכם בחזרה, וזהו". 

עוד הוסיף כי "הם נורא רגישים, בייחוד ביבי, לעניין הזה הבינלאומי הוא מאוד רגיש, הוא אפילו לא נסע לאמריקה כשהוא שמע שאובמה מתנגד למשהו שהוא רוצה לעשות. יותר מזה, הוא שכנע את נשיא ארצות הברית טראמפ לבטל את ההסכם שלו על הגרעין האיראני. לא היה אכפת לו באמת". 

על אריה דרעי אמר: "הוא מאוד התלהב מההסכם, ובאמת הוא נותן את הנאום הכי תומך בהסכם אוסלו מכל השרים, לא היה כמותו. אלא מה, הוא אמר 'תראו, אנחנו לא נוכל להצביע בעד ההסכם הזה משום שאני עוזב את הממשלה ואז אני לא אוכל להיות אחראי על יישומו, ואז אני אמנע. בגדול הוא היה בעד אבל בגלל העניין שהוא היה צריך לעזוב את הממשלה אז הוא נמנע". 

טקס חתימת הסכם אוסלו (צילום: ראובן קסטרו)
טקס חתימת הסכם אוסלו (צילום: ראובן קסטרו)

על הטענה לפיה הסכם אוסלו הוביל לחזרתם של אש"ף, השיב: "בכלל לא הייתה בעיה לפני אוסלו, לא חטפו חיילים, לא הרגו אנשים, עד שאיזו חבורה של מטורפי שלום החליטו שהכי טוב זה שיהיה שלום והביאו לכאן את כל אויבינו. גם ההתחלה של הטרור הפלסטיני הייתה בעיקר אחרי ברוך גולדשטיין, אבל האינתיפאדה עצמה, זה קרה יום אחד אחרי העלייה של שרון להר הבית, וגם אם נם היו מוכנים מראש לאיזו היתקלות איתנו, זה יהיה הטריגר". 

"לגופו של עניין", הוסיף, "אי אפשר היה ואסור היה להגיע להסכם עם הפלסטינים ולהגיד להם שהם אחראים על הביטחון אצלם, אבל שהנשק שלהם יהיה עם מקלות. הרי כל הרעיון של משטרה פלסטינאית, הוא ציטוט של בגין וסעדת, והציטוט הוא שאם תהיה להם אוטונומיה יהיה להם גם נשק משטרתי".

"אני חושב שהגיע להסכם קבע היה דבר חיוני", הדגיש. "ניסיתי לשכנע בזה את רבין, הוא לא הסכים. הוא אמר לי 'אם אנחנו נלך עכשיו להסדר קבע ולא נצליח להגיע להסכמה, אני לא רואה את הפלסטינים מסכימים ללכת איתנו להסדר ביניים בעתיד. אם נלך להסדר ביניים והם לא יסכימו - אני מניח שהם יסכימו יותר מאוחר לנסות שוב להגיע להסדר ביניים". 

כשנשאל האם היה הסדר קבוע במידה ורבין לא היה נרצח, ענה: "נורא קל לי להגיד שכן ואני חושב שיש סיכוי לא מבוטל בזה, אבל אני מודה שגם לפני שהוא נרצח הסקרים לא היו נפלאים מבחינתו, יכול היה להיות שבכל מקרה ביבי היה נבחר ולא היה. אני חושב שאילו היה נבחר הוא היה עומד בלוח הזמנים. לוח הזמנים היה להגיע בארבעה במאי 1999 להסכם קבע, ואני חושב שהוא היה עושה מאמץ להגיע לזה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm