שר המשפטים לשעבר ושר הבריאות בממשלת רבין השנייה, חיים רמון, התראיין היום (רביעי) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, והתייחס לפרסום של הפרוטוקולים מישיבת הממשלה שדנה ביישום הסכמי אוסלו מאוגוסט 1993.

הרמטכ"ל הזהיר, רה"מ התעלם: 30 שנה לישיבה שבה אושר הסכם אוסלו
“אף פעם לא חשבתי שאוסלו זה דבר נפלא": יוסי ביילין פותח הכל

"היינו שמחים על ההזדמנות שאולי נגיע לפיוס עם הפלסטינים, מצד שני פחדנו", אמר רמון בפתח דבריו, "זה מה שבדיוק אמר בן גוריון כאשר החליט להכריז על הקמת המדינה. אבל היינו מודעים לחלוטין שאנחנו לא עושים שלום עם כל העם הפלסטיני, ויש גורמים קיצוניים גם אצלנו וגם אצלם, שהם ינסו לטרפד את ההסכם בכל כוחם".

"הכישלון בשנים הראשונות היה חוסר היכולת, הרצון, לכך שאנשי הרשות, הפת"ח ילחמו מול אחיהם לטרור", הוסיף, "ידענו שתהיה תקופה של ביניים, הקיצוניים מימין מעשי ההתאבדות והרצח של גולדשטיין, היה להם רצון לטרפד את אוסלו מהצד היהודי. אני זוכר את השיחה שלי עם רבין, 'סוף סוף הפלסטינים התחילו לעבוד מול הטרור של הג'יהאד והחמאס'. ואכן, פיגועי התאבדות שבאו בעקבות חיסול המהנדס ירד. זה היה 4 שנים שכל שנה, בכל 99' היו 13 אירועי טרור, ושיתוף הפעולה בינינו לרשות הפלסטינית הגיע לרמות בלתי רגילות".

הסכם אסלו. רבין לוחץ ידיים עם ערפאת (צילום: ראובן קסטרו)
הסכם אסלו. רבין לוחץ ידיים עם ערפאת (צילום: ראובן קסטרו)

לאחר מכן אמר כי "ערפאת היה גם טרוריסט וגם מדינאי ושילב את המדינאות בטרור. ההליכה שרבין אימץ ואני תלמידו בעניין הזה, ואמרנו 'נתקדם שלב אחר שלב, נלמד אחד את השני', לכן סיכול אוסלו, ואהוד ברק הודה בכך, הוא אמר 'אני נגד אוסלו'. אתם מספרים שהיה פה נעים ושמח לפני אוסלו, ב־1991 היו 2,448 פיגועים באיו"ש, וב־1999 היו 136". 

"אני חושב שהתיישבות בעזה הייתה טעות", הוסיף, "אף יישוב של תנועות ההתיישבות של מפלגת העבודה לא התיישב בעזה. כל היישובים שהוקמו בקיבוצים היו של הקיבוץ הדתי. זה נכון שמפלגת העבודה היו אלה שאחראים. אני כותב את זה בספר, הייתה הזדמנות והייתה לרבין החלטה, היו לי וויכוחים איתו, והוא אמר 'אני אהיה כמו בגין, אני לא אוריד ישובים בהסדר ביניים'. המגעים שלי עם אש"ף אז החלו רק במקביל לאוסלו".

"היה לי מסלול מקביל שרק רבין ואני היינו מול אבו מאזן דרך אחמד טיבי, ודרכי למעשה רבין רצה להבין כמה המגעים באוסלו רציניים, כי היו שם אנשים שהוא היה בבחינת כבדהו וחשדיהו. אז אני הנחתי את זה בשפתי. רבין בהתחלה רצה רק את המשלחת הירדנית פלסטינית בוושינגטון. אחרי זה הוא בא ואומר 'יש אש"ף שטחים ואש"ף תוניס'. לכן, כאשר החלו השיחות של אנשי פרס באוסלו הוא קיבל את זה ואמר 'בוא נצא', ושמרו על חשאיות אדירה", ציין רמון.

"רבין התיר לי להעביר שאלות בכתב לתוניס, ואבו מאזן ענה עליהן, והייתה התכתבות של רבין, אני ואחמד טיבי היינו בלופ הזה במקביל לאוסלו", הוסיף, "היה משבר באוסלו באותה תקופה ורבין חשב 'אם זה שם ייכשל נמשיך במסלול הזה'. אבל בגדול, רבין היה נגד אש"ף, יותר מזה, התחלנו לדבר עוד לפני אוסלו על צעדים חד צדדים בעזה. אני רוצה להדגיש, ארבעת השנים היו מהשקטות, מ־96', תקופת נתניהו אבל זה התחיל לפני הבחירות".

לאחר מכן התייחס להשוואתו של אהוד ברק בין נתניהו להיטלר, ואמר: "יש בן אדם שהשווה את נתניהו להיטלר, אם אני הייתי חושב שנתניהו הוא היטלר אז צריך להרוג אותו. הרצח של רבין, ואי אפשר להאשים את כל הימין, זה וויכוח ארוך שיש לי עם הרבה מהשמאל. כל הימין היה מאוד תוקפני בדיוק כמו שנגד הרפורמה אומרים ועושים דברים מאוד קשים. הם עושים דברים מאוד קשים ואני חושב שכל זמן שזה לא מגיע לנקודה שאני תכף אגיד עליה זה בסדר".

לסיום טען רמון כי "עם זאת, נקודת הסרבנות, בניגוד למחאה היום שהיא מכשירה סרבנות, בזמן אוסלו לא רק שלא הייתה סרבנות, אלא נתניהו גינה בכל תוקף תופעות שוליות של סרבנות. זה קו פרשת המים, ברגע שאתה עובר את זה המחאה לא לגיטימית. כמו שהיום אני חושב, שמי שחושב שהרפורמה המשפטית היא דבר נורא, מותר לו להפגין בכל האמצעים הלגיטימיים. מה שעשתה המחאה פה זה דבר שלא היה בתולדות מדינת ישראל - היא אמרה 'אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת'. זה קו פרשת המים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM