לשכתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיעה כי במהלך הלילה (בין שני לשלישי) הועברו כל האריתראים שנעצרו בפרעות בדרום ת"א למסלול מנהלי. הצעד מגיע לאחר הלחץ של איתמר בן גביר בישיבת הממשלה בתחילת השבוע.

חבר מועצת עיריית ת"א: "קיים חשש מעימותים בין תושבים למסתננים"
עשרות תלמידים הגיעו לביה"ס בדרום על חמורים וגמלים כאות מחאה | צפו

בלשכתו של בן גביר טענו כי "במהלך היומיים האחרונים ערערו המסתננים לבתי המשפט שנטו לשחררם, לנוכח זאת קיים בן גביר ישיבה דחופה בה ביקש מהגורמים להניע במהירות את המסלול המנהלי, כשבסיומה הנחייתו יושמה".

מסלול מנהלי דורש פחות ראיות וניתן לכלוא אנשים גם על עבירות פחות חמורות, אולם כל זה כפוף להחלטת בית הדין למשמורת.

השר איתמר בן גביר: "אני שמח שהפרקליטות ורשות ההגירה קיבלה את ההנחייה שלי בועדת שרים לעצור את המסתננים שהתפרעו ופצעו שוטרים בסוף השבוע במסלול מנהלי, אני מברך את גורמי המשטרה והאכיפה על יישום המדיניות בשטח, לא ניתן יד ונפעל במלוא העוצמה נגד פורעים במדינת ישראל".

נזקי המחאה האלימה של יוצאי אריתריאה בתל אביב. צילום: דוברות המשטרה

המוקד לפליטים ולמהגרים תקף את ההחלטה: "קהילת מבקשי המקלט האריתראית נותרת מבוהלת ומפוחדת מאימת זרועו הארוכה של השלטון הדיקטטורי, ומשטרת ישראל כושלת בהגנה הבסיסית עליה. המעבר של עצורי ההפגנה למעצר מנהלי-הגירתי ללא משפט הוא מחדל וביזיון של משטרת ישראל. במקום למצות את הדין הפלילי ולהעמיד לדין את המתפרעים האלימים - המשטרה מודה בכישלון ומבקשת להעביר עצורים שאין כנגדם ראיות מספקות למעצר מנהלי, שם לא תידרש שום הוכחה לכך שעברו על החוק".

עוד אמרו במוקד כי "זהו המשך ישיר של מדיניות ההתעלמות וההזנחה שישראל מקיימת כבר למעלה מעשור כלפי מבקשי המקלט מאריתריאה: המשטרה זלזלה באזהרות הקהילה לקראת האירוע, וכעת היא מרימה ידיים ומעבירה עצורים שאין כנגדם ראיות מספקות למעצר מנהלי ללא משפט".