בקואליציה לא ממהרים להגיב על סקר "מעריב" שפורסם ביום שישי, שממנו עולה כי אם שר הכלכלה ניר ברקת או שר הביטחון יואב גלנט היו עומדים בראש הליכוד, הקואליציה הייתה מתחזקת ב־2 מנדטים לעומת מה שהסקרים מעניקים לה כיום. את הסקר ערך “לזר מחקרים” בראשות ד”ר מנחם לזר, בשיתוף Panel4ALL.

"מדברים כמו ראשי משפחות פשע": עמית בכר במתקפה חריפה על הממשלה
אוחנה: "מציב תמרור להתערבות בג"ץ בחוק יסוד - עלולים להידרדר לתהום"

החשש לתגובה מכיוון הממשלה הוא שהיא תיתפס כביקורת על ראש הממשלה ומנהיג התנועה בנימין נתניהו, או כהתייצבות לצדם של אחד מהבכירים המוזכרים בסקר. עם זאת, שר בכיר במפלגת השלטון הסכים בשיחה עם "מעריב" להתייחס לממצאי הסקר, שלהבנתו משקפים יותר את האווירה הכללית בחברה בישראלית והרבה פחות - את תמונת המצב הפנים־ליכודית.

"התחזקותם של ברקת וגלנט דווקא בעת הזאת משקפת פחות מצבם וכוחם במפלגה, והרבה יותר - את הלך הרוח בציבור לקראת הכרעות השופטים הדרמטיות: חוקי עילת בסבירות והנבצרות", אמר הבכיר. "הציבור חרד מהאפשרות של משבר חוקתי, הציבור רוצה פשרה, הסכמה ורגיעה. לכן מצביעים על אלה שנתפסים כמתונים ושואפים להסכמה רחבה". 

"מה יקרה במציאות ולא בסקרים, אם וכאשר נגיע למצב של הכרעה פנימית בליכוד באשר למנהיג הבא?", הוסיף הבכיר בליכוד. "מוקדם להעריך, וגם אין טעם. זה יהיה תלוי בשורה ארוכה של מרכיבים, והראשון שבהם: האם נתניהו יסיים את הקדנציה בראשות הממשלה".

יצוין כי הסקר נעשה בקרב מצביעים של שלל המפלגות. על פי הערכות בליכוד, כ־40% בקרב חברי התנועה תומכים בהשגת הפשרה ובחקיקה בהסכמה, בעוד כ־60% קרובים יותר לעמדותיו של שר המשפטים יריב לוין, וסבורים כי אין על הימין לוותר על הרפורמה במשפטית בלחץ המחנה המתנגד לה.

מפגינים מוחים מול ביתו של השר וסרלאוף (צילום :פרטי)

באופוזיציה היו הדעות על הסקר חלוקות. לדברי ח"כ באחת הסיעות הגדולות, "עכשיו כבר ברור כי גם בליכוד מאסו בביבי". גם ברשתות החברתיות לא ריחמו, ואחד הגולשים אף כתב: "מתי נתניהו יבין שהוא מפלג את העם וצריך ללכת הביתה".

מנגד, תומכי ליכוד האשימו כי מטרת הסקרים היא להחליש את המחנה הלאומי וקבעו: "נתניהו חזק על ההגה". אחרים אמרו כי "גורלם של ברקת וגלנט וכל מי שהוצב בסקר הזה מטעם הליכוד ונגד נתניהו – נחרץ. הליכוד ונתניהו אחד הם". ופעיל ליכוד ותיק סיכם: "סקרים, סקרים. הממשלה תחזיק את מלוא ארבע השנים".