המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם הערב (שני) נתונים מסקר "מדד הקול הישראלי" לחודש אוגוסט 2023, בנושאי ההידברות ביחס ליוזמות החקיקה של הממשלה לשינויים במערכת המשפט – צמצום עילת הסבירות וכינוס הוועדה למינוי שופטים וכן המגעים עם סעודיה. מנתוני הסקר עלה, בין היתר, כי בין שני שלישים לשלושה רבעים מהציבורים תומכים בהידברות ופשרות בין הצדדים, כשהתמיכה לכך מגיעה ברובה מצד מצביעי מפלגות האופוזיציה.

מה הסיכוי? אלו התרחישים הגרועים ביותר בפסק הדין בבג"ץ מבחינת הממשלה
נתניהו במסר לבן גביר: "אף אחד לא ימנע מימוש ההסכמות"

רגע לפני הדיון בבג"ץ

הסקר, שנערך על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי ממרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, הראה כי הציבור חלוק בעמדותיו בשאלת העתירה נגד צמצום עילת הסבירות שתידון מחר בבג"ץ, והציג כי 37% מהמרואיינים סבורים כי העתירה צריכה להידחות, קרי – בית המשפט העליון לא צריך להתערב בהחלטת הכנסת, בין אם משום שזהו חוק יסוד ובין אם בגלל שצמצום עילת הסבירות אינו פוגעת בזהותה הדמוקרטית של המדינה. מנגד, שיעור דומה (34%) סבורים כי בית המשפט העליון צריך לקבל את העתירה ולבטל את צמצום עילת הסבירות, בין אם משום שהחוק פוגע בזהות הדמוקרטית של המדינה (25%) או משום שהליך החקיקה היה פגום או לא ממצה (9%).

פילוח לפי הצבעה בבחירות לכנסת 2022 חשף: בעוד בקרב מצביעי הקואליציה התשובה הנפוצה היא כי בית המשפט העליון אינו מוסמך להתערב, מוצג כי בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה התשובה הנפוצה היא כי בית המשפט העליון צריך לבטל חוק זה.

בכלל הציבור, מעט יותר ממחצית סבורים כי אם בית המשפט העליון יורה לשר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - עליו לעשות כן. חמישית בלבד סבורים שהשר אינו צריך לכנס את הוועדה בנסיבות אלה. שיעור הסבורים כך בין מצביעי הליכוד עולה בהרבה על שיעורם של אלה שהשיבו שעליו להמשיך במדיניות הסירוב שלו בנושא.

הנורמליזציה בדרך?

ביחס למגעים עם סעודיה, רוב המרואיינים סבורים כי זהו מהלך חשוב מבחינת ישראל. במקביל, הרוב מתנגדים לקבלת התנאי הסעודי - לקבל במסגרת ההסדר את ההיתר לפיתוח יכולת גרעינית לצרכים אזרחיים. כמו כן, בעוד שרוב היהודים רואים חשיבות לחתימת הסכם כזה, שיעור הערבים הרואים זאת כך הוא קטן בהרבה, ולמעשה שיעור מי שאינם רואים בכך חשיבות עולה עליו.

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

 פרופ' תמר הרמן, עמיתה בכירה והמנהלת האקדמית של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות: "עדיין אין ממש 'דעת קהל' בנושא המגעים עם סעודיה כי ידועים פרטים מעטים וההנהגה עדיין לא אותתה מה עמדתה בנושא. אבל באופן כללי ניתן לראות עמדה חיובית כלפי הסדר שכזה בציבור היהודי ועמדת פחות חיובית בציבור הערבי. עמדת הערבים נגזרת כנראה מהחשש שכמו בהסכמי אברהם, גם כאן תוחמץ הזדמנות היסטורית לפתרון הבעיה הפלסטינית".