גורמים בכירים בליכוד הגיבו הבוקר (חמישי) על דבריו של יו"ר הכנסת, חה"כ אמיר אוחנה, בידיעות אחרונות באשר לאפשרות להקים בית משפט לחוקה, ואמרו כי "אוחנה בא לתקן את העיוות ההיסטורי שנוצר בשנת 1992". אותם גורמים הבהירו כי "הקמת בימ"ש לחוקה תקרה רק לאחר שימוצה כל מאמץ לאזן את העליון". 

אוחנה: "מציב תמרור להתערבות בג"ץ בחוק יסוד - עלולים להידרדר לתהום"

לדברי הגורמים ששוחחו עם מעריב, "לפני 31 שנה הליכוד קידם הצעת חוק שגובשה על ידי דן מרידור, אמנון רובינשטיין ודוד ליבאי. החוק דיבר על מתן סמכויות הביקורת על חוקים לבית משפט לחוקה. נשיא בית משפט העיליון דאז, אהרון ברק, התנגד נחרצות לרעיון, אך יחד עם זאת הוא 'תפס טרמפ' על הרעיונות של סמכויות של בית המשפט לחוקה, לקח את כל הרעיון ויישם אותם בלי להקים בית משפט לחוקה".

בג''ץ (צילום: DEBBIE HILL/Pool via REUTERS)
בג''ץ (צילום: DEBBIE HILL/Pool via REUTERS)


אותם גורמים מסבירים כי "החוק ההוא התייחס לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולחוק יסוד: חופש העיסוק. שני חוקי יסוד אלה היו אמורים להיות כלי, מכשיר לביקורת על חוקים, כאשר הביקורת הייתה אמורה להיעשות על ידי בית המשפט לחוקה. הכנסת העבירה את החוק כאשר המרכיבים המהותיים נשאורו ובית משפט לחוקה הורד מהפרק. בסופו של דבר, החוק נתן אפשרות לבג"ץ לבקר חוקים שנוגדים את חוקי היסוד: חופש העיסוק וכבוד האדם לחירותו, ולאחר מכן ברק הרחיב את היכולת הזאת לכלל חוקי היסוד".

"הרעיון המקורי דיבר על הקמת משפט לחוקה שיורכב בצורה שמשקפת את התפלגות הדעות בציבור. היום הרעיון שהעלה יו"ר הכנסת מהווה יותר מסר עבור בית משפט העליון ולא מדובר בתכנית עבודה לטווח קצר, בטח לא לפני שייעשה כל מאמץ לאזן את בית המשפט העליון".