ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שני) עם המיליארדר ומייסד 'טסלה' אילון מאסק. במהלך הפגישה, התייחס ראש הממשלה לרפורמה המשפטית ואמר: "לא קיבלתי את ההצעה המקורית של הרפורמה - אני מחפש איזון". מאסק שיתף: "מעולם לא חוויתי התנגדות כזו בטסלה לפגישה". 

בתחילת המפגש, נתניהו אמר כי "אני קורא לזה הברכה והקללה. כשמשה רבנו הוביל את בני ישראל לארץ המבוטחת הוא אמר להם אתם תצטרכו לבחור בין הברכה לקללה, אז תבחרו בברכת החיים ולא בקללת המוות. ואני חושב שהאנושות צריכה לעשות בחירה דומה עכשיו. היתרונות של הבינה המלאכותית הם מדהימים, ברפואה, בגנטיקה, רובוטים שדואגים לזקנים, יעילות במפעלים, קץ לפקקי תנועה באדמה ובאוויר, כל אלו הם הבטחות אמיתיות הטמונות בבינה מלאכותית ובאותה נשימה יש את הקללה, איום על הדמוקרטיה, מידע לא אמין או שטיפת מוחות, או שליטה של מכונות על בני אדם".

עוד הוסיף: "הקצב של השינוי משתנה כל כך מהר, בעבר לקח לנו שנים רבות להתרגל למהפכה החקלאית או התעשייתית וכעת יש לנו רק מספר שנים להסתגל לטכנולוגיה החדשה, בתור ראש ממשלה של מדינה שהיא שחקנית בבינה מלאכותית ויכולה להיות שחקנית גדולה הרבה יותר".  מאסק ציין: "נפגשתי עם מספר מנהיגי עולם לדבר על הסיכונים בבינה מלאכותית. מי שלא מכיר את הטכנולוגיה לא יודע עד כמה היא מסוכנת. אבל אני חושב גם שהיתרונות מאוד גבוהים. אני רואה את העתיד כספקטרום של אפשרויות, יש רצון חופשי שצריך לנתב אותו לבחירות למען עתיד נהדר". 

מאסק הוסיף כי "מנהיגים רבים במערב התייחסו לפחד מהשימוש של סין בבינה מלאכותית. אחת הנקודות שהעליתי זה שאם יוצרים בינה מלאכותית, יכולה להיות שליטה, גם על סין. אם אתה יוצר אל דיגיטלי ועכשיו הוא הבוס שלך, זה לא קוסם להם".

אילון מאסק (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes/File Photo)
אילון מאסק (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes/File Photo)

בהמשך, נתניהו התייחס לקשר בין הבינה המלאכותית לבין קהילה הבינלאומית: "אני חושב על זה מאז שדיברנו, וקראתי מספר ספרים בנושא, איך אתה גורם לקהילה הבינלאומית לשלוט על הדבר הזה? הדבר הראשון זה למצוא אנשים שמחזיקים בדעה דומה בכדי ליצור אמנה בינלאומית סביב הבינה המלאכותית". עוד הוסיף: "עוד נקודה היא המשטרים האחרים והמערכות האחרות. אני מסתכל על נשק גרעיני, מה ששולט על נשק גרעיני ונתן לנו שקט זה הגבלות מחמירות. אני חושב שיש משהו מעבר לכך שהמכונות ישתלטו, זה שאם לא יהיה לנו קוד שליטה מוסכם בין המעצמות - מובטח לנו כאוס עתידי מוחלט. הבעיה השלישית והקשה ביותר היא מה לגבי השחקנים הרעים? גם אם יש לנו אמנה ששומרת על קוד התנהגות ראוי, האם אנחנו יכולים לנטר את הפעילות של השחקנים הקטנים?". על כך, מאסק ענה בחיוב.

לאחר מכן, המשיך ראש הממשלה להתייחס לרפורמה במערכת המשפט, ואמר: "הייתה תוכנית שהייתה מעבירה את המטוטלת מצד אחד – כוח בידי בית-המשפט, לצד שני – הפרלמנט. בלמתי אותה, אני רוצה איזון. לא רוצה שיטה בה הפרלמנט יכול לעקוף ברוב פשוט. אנחנו מנסים להגיע להסכמות, "לעבוד משני צדי המתרס". אם נצליח מול האופוזיציה – מה טוב. אם לא – נלך לציבור. זה מה שאני מתכוון לעשות עם שובי לישראל".

מדוברות מפלגת הליכוד, הובהר כי "ראש הממשלה לא פסל את הרפורמה המשפטית כלל וכלל. הוא התייחס בשיחה עם אילון מאסק רק לפסקת התגברות גורפת ברוב רגיל, דבר שראשי הקואליציה כבר הסכימו לפני חודשים שניתן להשיג את האיזון מול בית המשפט בדרכים אחרות".

מחאת ההייטק בתגובה לפגישת נתניהו ומאסק: "על אף הפגישה בין נתניהו למאסק, שום מסך עשן ושיחות על הפילוסופיה של בינה מלאכותית לא יסתירו את מצבו העגום של ההייטק הישראלי, בריחת הטאלנטים לחו"ל והצניחה הדרמטית של השקעות זרות בישראל. הניסיון בשיחה עם מאסק להציג את ההפיכה המשטרית בישראל כשינויים מינוריים שנועדו להשיב את האיזונים והבלמים לדמוקרטיה הישראלית, הוא אחיזת עיניים".

לאחר השיחה עם מאסק, התקיים דיון מורחב בהשתתפותם של נשיא OpenAI גרג ברוקמן ופרופ׳ מקס טגמרק מאונ׳ MIT.  במהלך הדיון עלו סוגיות נוספות, ביניהן השפעות הבינה המלאכותית על שוק העבודה העתידי, וגם על השפעותיה השליליות ומניעתן. ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון כי הוא מעוניין שמדינת ישראל תהיה מן המובילות בתחום.