היועצת המשפטית לממשלה הגישה היום (שני) לבג"ץ את תגובתה בנוגע לעתירות המבקשות לבטל את תיקון הנבצרות בחוק יסוד הממשלה. במקור, היועמ"שית ביקשה לראשונה בהיסטוריה כי בג"ץ יפסול את חוק היסוד - אך השופטים דחו את עמדתה והוציאו צו על תנאי לגבי כניסתו לתוקף של החוק, כלומר דחיית הכניסה לתוקף לכנסת הבאה.

סערת חוק 'האח הגדול': "יעבוד בעיקר כנגד אזרחים ופחות כנגד עבריינים"
רגע לפני הפגישה עם ביידן: ההחלטה בליכוד שעלולה להביך את נתניהו
 
לפי עמדת היועמ"שית, יש לדחות את תחולת חוק הנבצרות לכל הפחות עד הכנסת הבאה וכי בעקבות קביעה כזאת "תינתן אפשרות לעצב את ההסדר מתוך ראייה משטרית רחבה, במבט צופה פני עתיד ומאחורי ״מסך בערות"". לפי עמדת היועמ"שית, הדבר נדרש בשל ההיבט הפרסונלי שקיים בחוק הנבצרות כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד נכתב כי חוק יסוד אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי. לעמדת היועמ"שית, תיקון הנבצרות בחוק יסוד הממשלה "הוא מקרה קיצון של שימוש לרעה בסמכות המכוננת, מקום בו תיקון חוק יסוד הממשלה העומד לפנינו נעשה לתכלית פרסונלית מובהקת, במטרה להשפיע על הליך משפטי תלוי ועומד בעניין שאלת נבצרותו של ראש הממשלה המכהן. הלכה למעשה, הרשות המכוננת גויסה, באופן בוטה, כדי לתת מענה מיידי לעניינו המשפטי האישי של ראש הממשלה, ועל מנת לשחררו ממגבלות משפטיות שהוטלו עליו שתכליתן מניעת פגיעה בטוהר המידות, בעיתוי ובהקשר מאוד קונקרטי של הליך משפטי תלוי ועומד".

היועמ"שית הוסיפה כי לעמדתה "יש מקום להפוך את הצו על-תנאי לצו מוחלט, כך שינתן סעד שיפוטי לפיו תחולתו של תיקון מס' 12 לחוק היסוד לא תהא מיידית, וכי ההסדר הקבוע בתיקון יחול, למצער, מן הכנסת הבאה".