הבוקר (רביעי) בשעה 10:15 שעון ניו יורק, בבית המלון הניו יורקי היוקרתי Intercontinental, זה סוף־סוף יקרה: אחרי כתשעה חודשי המתנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייוועד עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפגישה רשמית. אומנם לא בבית הלבן, אבל בכל זאת פגישה.

מסר לפוטין? החיבוק המפתיע בין ראש המוסד לזלנסקי באו"ם
"רוצח שפל": נשיא איראן החל לנאום, השגריר ארדן עזב במחאה

עוד קודם לכן השניים נפגשו, אומנם בפורמט אחר לחלוטין. אמש ערך ביידן את האירוע המסורתי של קבלת הפנים לראשי המדינות המשתתפים בעצרת האו"ם. ערב הגאלה התקיים במוזיאון המטרופוליטן הניו יורקי, כאשר המנהיגים החליפו כמה משפטים ביניהם באווירה הלא פורמלית.  מה שקלקל, שוב, לראש הממשלה את האווירה החגיגית הייתה הפגנת המוחים נגד הרפורמה המשפטית שהתכנסו באזור המוזיאון לעוד אירוע של מחאה. 

לקראת הפגישה היום בין נתניהו לביידן, פקיד בכיר בבית לבן העביר תדרוך, ובו העלה את הנקודות המרכזיות של השיחה הצפויה. "הנשיא ביידן ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו כדי לדון במגוון נושאים דו־צדדיים ואזוריים, המתמקדים בערכים הדמוקרטיים המשותפים בין שתי מדינותינו ובחזון לאזור יציב ומשגשג ומשולב יותר, וכן לדון בהרתעה נגד איראן", מסר הבכיר. 

במהלך הפגישה, שצפויה להימשך כשעה, ביידן ונתניהו ידונו בנושא הרפורמה המשפטית, והכוונות של הממשלה בסוגיה זו. נתניהו צפוי לומר לביידן את מה שאמר בתחילת ביקורו, במהלך שיחתו עם אילון מאסק. משמע, שהשאיפה היא להגיע לפשרה ולהסכמה רחבה.

עם זאת, נתניהו צפוי להדגיש בפני ביידן כי אם, למרות המאמץ שייעשה, לא תושג הסכמה, הממשלה תעביר תיקון בחוק יסוד "השפיטה", שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, או שיועבר שינוי אחר בנוגע לוועדה, שמטרתו ליצור "איזון" בבתי המשפט בישראל.הבכיר האמריקאי הוסיף כי שני המנהיגים ידונו  "בחזון לאזור (המזרח התיכון) יציב ומשגשג ומשלב יותר, וכן ישוו הערות על התנגדות והרתעה יעילה של איראן".

הנושא האיראני על כל היבטיו, כולל ההתנגדות הישראלית ל"הסכם שקט", יתפוס מקום משמעותי בשיחה. ולצדו, נושא הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.זהו נושא שבארה"ב מייחסים לו חשיבות רבה ולא חוסכים במאמץ על מנת להגיע לפריצת דרך במגעים שמתנהלים עם ריאד.

בישראל מגיבים בסקפטיות לאפשרות של מחווה משמעותית כלפי פלסטינים כתנאי לקידום הנורמליזציה. גורמים ישראליים מציינים כי עוד בטרם לדיון בסוגיה הפלסטינית, ארה"ב וסעודיה צריכות להגיע להסכמה באשר לרצון הסעודי לקדם את תוכנית הגרעין שלה. כמו כן, לפי "הניו יורק טיימס", ארה"ב הציעה לסעודיה ברית הגנה במקרה של מתקפה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל.

"הדרך לנורמליזציה עוד ארוכה וישנם תנאים ורעיונות חוץ מהפן הפלסטיני. ישראל בהחלט מעוניינת בנורמליזציה עם ריאד, בתנאי של שמירה על ביטחונה, ללא פשרות", אומרים גורמים בישראל. ראש המוסד דדי ברנע הצטרף אתמול לביקור נתניהו בארה"ב.

לפני הפגישה החשובה עם ביידן, נפגש אתמול נתניהו עם שורה של מנהיגים, בהם קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו נפגש במהלך הלילה בעצרת האו"ם עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. מעט לפני תחילת הפגישה בין השניים, אמר זלנסקי כי הוא "מצפה להרבה מישראל, אין המון בעיות ביחסים בינינו". רגע נוסף שתפס את תשומת הלב בתחילת המפגש, הוא החיבוק החם בין זלנסקי לראש המוסד דדי ברנע, שהתלווה לנתניהו. באופן מפתיע, פגישתם של נתניהו וארדואן הייתה למעשה לראשונה בין השניים פנים מול פנים. השניים היו אמורים להיפגש בטורקיה במהלך התקופה האחרונה, אך ביקורו של נתניהו נדחה עקב אשפוזו בבית החולים. בתחילת המפגש, מסר נתניהו כי "היחסים בינינו משתפרים". 

לאחר הפגישה עם רה"מ פרסם זלנסקי בחשבון הטוויטר וכתב: "שוחחנו על שיתוף הפעולה בינינו, לרבות בתחום ההגנה האזרחית. דיווחתי לנתניהו על התקיפות הרוסיות על הערים הנמלים והתשתיות שלנו באמצעות מל"טים איראנים. אנו חולקים את הדאגה בנוגע לשיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה לאיראן".