כמה זה עולה לנו? זאת השאלה שנשאלת בימים האחרונים בעקבות החלטה נוספת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לאפשר ליריב לוין ייצוג פרטי בבג"ץ בעתירה נוספת, הפעם בכל הנוגע לוועדת החקירה לנושא הרוגלות. במסגרת עתירה זו מבקשים שלא לאפשר את פעילותה בכל הנוגע לתיקים תלויים ועומדים וכנגד הקמת הועדה בכלל.  

ועדת פגסוס: לאחר העימות עם המשנה ליועמ"שית, לוין הסכים לפשרה

מנתונים שהגיעו לידי מעריב, הייצוג בדיוני נבצרות ראש הממשלה  עלה כ-50 אלף ש"ח בכל דיון, הייצוג בבג"ץ נגד השר בן גביר עלה 125 ש"ח, הייצוג בדיון הסבירות עלה 150 אלף ש"ח והייצוג בדיון הדואר עלה 100 אלף ש"ח. הסכום המצטבר הוא למעלה מחצי מיליון ש"ח לפני מע"מ.

כזכור, ארגון "מאבק הגלימות", ראש השב"כ לשעבר, נדב ארגמן ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, אלוף במיל׳ אמיר אשל, עתרו לבג"ץ נגד הקמת "ועדת דרורי" - ועדת הבדיקה בעניין פרשת פגסוס, עליה החליטה הממשלה. לוין, שדחף להחלטה וקידם אותה מלין מזה תקופה ארוכה כי הייעוץ המשפטי לממשלה לא מייצג את עמדותיו.

לוין לטענתו נאלץ להשתמש בייעוץ פרטי בייצוג פרטי שכזה, דבר המייצר עלויות נוספות העולות לכדי מאות אלפי שקלים מקופת המדינה, זאת אף על פי שיש מחלקת בג"צים שפועלת להגיש עמדות עצמאיות; ראינו זאת בבג"ץ עילת הסבירות, בג"ץ חוק הנבצרות ובבג"ץ הוועדה לבחירת שופטים בהדחת יו"ר הדואר וכעת כאמור בנושא הוועדה.

בכל אחד מן המקרים לוין, כמו קרעי ואמסלם בבג"ץ הדואר, נעזרים בייעוץ פרטי ושוכרים עורכי דין מן השורה הראשונה בתחומם. מי שהתייחס אתמול לדברים היה יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן שאמר בראיון רדיו כי: "ביהמ"ש והיועמ"שית החליטו שישראל לא תנוהל על ידי נבחרי הציבור שלה כשדנו בעילת הסבירות והנבצרות. היועמ"שית גם הגיעה למספר שיא של חוסר ייצוג הממשלה בערכאות. אתה יודע כמה זה עולה לנו?"

מכיוון שאלו פני הדברים אכן יתכן שמשרד המשפטים ומשרד האוצר יצטרכו לתקצב באופן ניכר את הייצוגים הפרטיים האלו וזאת לצד כמובן עבודת מחלקת הבג"צים השותפת. לא מן הנמנע שבהמשך הדרך הדברים יגיעו כתוספת תקציבית מאושרת במסגרת דיוני ועדת הכספים.

בסופו של דבר כאמור נשאלת השאלה כמה עוד ישלם הציבור על המתח הזה שבין הייעוץ המשפטי לממשלה לבין השרים שנאלצים לטענתם לאחר שמרגישים לא מיוצגים  להיעזר בייעוץ העצמאי.

מנגד בייעוץ המשפטי לממשלה טוענים שהם פועלים למען החוק ובמסגרת שלטון החוק וכאשר לא ניתן להגן על עמדות השרים הם מאפשרים את אותו ייעוץ פרטי בשביל לא להציג עמדה נוגדת. בעבר ראינו את נושא הייצוג הפרטי כדבר נדיר כמו בנושא חוק ההסדרה. כיום, הדבר הפך למשהו שבשגרה.