מלחמת חרבות ברזל: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחר אתמול לקחת אחריות על המתרחב במהלך השבוע האחרון. חבר הכנסת דני דנון, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, שוחח היום (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103fm והגיב לדברים.

ביידן: "יש לחסל לחלוטין את ארגון החמאס; כיבוש הרצועה תהיה טעות"
אלו הם בכירי חמאס שחוסלו על ידי צה"ל ושב"כ | כל הפרטים

בפתח השיחה התייחס ח"כ דנון לידיעות אודות ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל. "אני לא יכול לאשר את הביקור שלו. ארה"ב באמת מפגינה מעל ומעבר את התמיכה שלה בישראל, זה בא לידי ביטוי גם בעם, בתחנות הטלוויזיה. הם מבינים שהקרב הזה הוא טוב נגד רע. יש פה התגייסות אמריקאית מכובדת".

מיד לאחר מכן, הגיב לדבריו של השר סמוטריץ' אשר נטל אחריות כחלק מהממשלה. "אני לא רוצה לחלק ציונים הבוקר אבל אין ספק שעברנו כולנו ועדיין נמצאים באירוע משמעותי, קשה מאוד, וכמובן שיש אחראיות להנהגה, לצבא. יש איזשהו הסכם בלתי חתום בין הציבור להנהגה ולראשי הצבא, שהם נותנים לנו את המנדט ואנחנו מעניקים ביטחון".

"ראש הממשלה כרגע עסוק בניהול המלחמה. אני חושב שברור לכולם שראש הממשלה חלק מההנהגה, שמדברים על הנהגה הוא לא נגרע מזה, אבל כרגע הוא עוסק בניהול המלחמה וברור לכולנו שהמלחמה הזו שאנחנו מקווים שלא תהיה ארוכה, שנכה ונכריע", הדגיש, והוסיף: "אני חושב שברור לכולם שיש אחריות לממשלה. אני חושב שממשלת האחדות חשובה, מקווה שהיא תורחב. כרגע האתגר הגדול הוא בהגדרת מטרות ברורות למהלך המלחמתי. כבר אתמול התחלתי לשמוע קולות שלא בטוח שאנחנו מסוגלים או רוצים, מעין הכנת קרקע למהלך מוגבל, ופה אני חושב שיש אולי בעיה מהותית".

לאור אמירותיו טענה דוידוב כי מי שעומד בראש המדינה צריך לבוא ולהגיד 'אני אחראי'. ח"כ דנון חידד: "הוא לא צריך להגיד את זה, זה ברור מאליו. אני שוב אומר, ראש הממשלה עומד בראש הנהגת המדינה, וכשאנחנו מדברים על אחריות ההנהגה זה גם אחריות של ראש הממשלה, השרים, הרמטכ"ל, של כל מי שהיה מעורב בשנים האחרונות בקבלת החלטות בנושא הביטחוני, נקודה. בוודאי שזה לא רק בן אדם אחד. יש פה כשל משמעותי, של תפיסה מוטעית, שאננות אבל אנחנו נידרש לזה כשנסיים את המלחמה".

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"אני חושב שאנחנו רואים שהממשלה מתעשתת ומתחילה לזוז, לאט באיחור, אבל לכיוון הנכון של הבנה שזה מלחמה של העורף לא פחות משל של החזית. ולכן אנחנו כן מתחילים לראות, אני אתמול ביקרתי בשדרות יחד עם שגרירים מכל העולם. הדרום ריק, התושבים פונו", אמר.

"מבחינת העורף, הממשלה בפינוי משמעותי מאוד. אני מבין את הביקורת ומקבל אותה, אבל ממשלה בסוף זה הכול. זה בתי החולים, משרד הביטחון. אני חושב שהיום אנחנו צריכים לחזק את ראשי הערים, הם אלו שבאמת נושאים בנטל, נותנים גם מענה מיידי לבעיות המיידיות של התושבים".

לדבריו, "כדי לחסוך בירוקרטיה צריך להעצים את ראשי הערים, לתת להם את היכולת לפעול, הם יודעים לעשות את זה טוב. לכן אני חושב שדרך משרד הפנים והשלטון המקומי אפשר לתת מענה להרבה בעיות בעורף היום. אני יודע שמאוד פופולרי היום להאשים את הממשלה בהכול, אבל ההתגייסות המדהימה של המגזר השלישי, של האזרחים בישראל זה דבר נכון וחשוב, אבל הוא במקביל ותומך בפעילות הממשלה. עובדי הרווחה עובדים יומם וליל. ההתגייסות המדהימה לא באה במקום, היא באה להשלים".

המשיך ח"כ דנון, והודה: "אני חושב שכרגע הבעיה העיקרית של הקבינט החברתי שהוקם, אני לא מודאג ממטרות השיקום, נדע לשקם, לצמוח אבל החסמים הבירוקרטיים זה הדבר המשמעותי ביותר. שיש אירועים שאנחנו לא מבינים אותם. כשמישהו נהרס לו הבית, ופתאום הוא צריך לתת מענה. ופה אני חושב שכן יש מקום לצוות פתיחת חסמים שיתן מענה מיידי".

כמו כן, כאשר ציינו טל לב רם וענת דוידוב כי ביידן אמר שרוב הציבור העזתי אינו קשור להתקפות חמאס, טען מנגד דנון כי "קודם כל, בוא נחדד, רוב הציבור, היה ציבור עזתי גדול שלקח חלק בפרעות ובפוגרום נגד העם היהודי. זה לא רק היה מחבלי חמאס, זה גם היה ציבור שפשוט הגיע. גם מבחינת החטופים, חלק מהחטופים נמצאים בידיים של אזרחים פרטיים. אני לא יכול להגיד שכל הציבור מעורב, אבל אני לא יכול להגיד באחוזים. תראה את התמונות של האירועים".

"אני בדרך כלל עומד מאחורי מה שאני אומר, ואני אומר את זה בצורה ברורה - הציבור העזתי לקח חלק ברצח, בטבח, בחטיפה, באונס, וגם היום בידי ציבור עזתי, לא ארגוני, יש חטופים ישראליים. בוודאי. לכן אני לא יודע להגיד לך על הנשיא ביידן מבחינת אחוזים כמה תומכים לא תומכים", הכריז.

באשר לשאלה האם מדינת ישראל צפויה לכבוש את רצועת עזה, הבהיר: "מה זה כיבוש עזה? אנחנו לא הולכים להישאר ברצועת עזה לנצח, לא הולכים לחזור לשלוט ברצועת עזה, אבל אם את שואלת אותי לגבי פעולה צבאית כוללת בוודאי אני תומך בה. כל דבר אחר הוא יהיה חלקי, בעייתי, ואם דיברתם על אחריות ומחדלים, זה מחדל הרבה יותר גרוע. אם היום לא תתקבל ההחלטה הנכונה של הכרעה, לא של משהו חלקי, נקודתי, אלא באמת לעשות טיפול שורש בחמאס - זה יהיה המחדל הכי גדול שיכול להיות".

לסיום, נשאל חבר הכנסת האם לדעתו ישראל צריכה לפתוח ביוזמה בצפון, ודנון סיכם: "האינטרס שלנו היום הוא לא לפתוח חזית נוספת מבחינה אסטרטגית. אנחנו צריכים להשאיר את חיזבאללה כמו שהוא? לא, אבל גם לא הייתי יוזם מהלך היום. אם חיזבאללה יזום מהלך כמובן שאנחנו נידרש לכך ונכה בו קשות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm