מליאת הכנסת פתחה היום (שני) את כנס החורף, זאת על רקע המלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני של מחבלי חמאס בישראל. במשכן הונחו נרות זיכרון, כמו גם דקת דומייה שהתקיימה לזכר הנרצחים. גיבור ישראל והשר לשעבר אביגדור קהלני הקריא בפני המליאה את תפילה לשלום חיילי צה"ל. 

היום העשירי ללחימה: אין הפסקת אש, נמשך הירי השוטף לדרום
"שהבת שלך תמות בעזה": אביה של החטופה הותקף במהלך ההפגנה בת"א | צפו

"אפילו מדינת ישראל מוכת המלחמות לא התמודדה עם מכה כל כך כואבת כלפי חיליים ואזרחים כאחד. נשים, קשישים, צעירים, ילדים, תינוקות וגברים חפים מפשע", ציין בפתח הישיבה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. עוד הוסיף: "נידרש לעמוד יחד, בלי ציניות, סרקזם, חשדנות. את כל אלה נהיה חייבים להזיז הצידה למען החיילים שעומדים בדיוק כך אלה לצד אלה, עד הניצחון המוחלט".

"מעטים הם הרגעים בקורותיה של אומה, שבהם כל כך הרבה מוטל על הכף. מעטים הם הרגעים שבהם הלבבות של אומה שלמה הולמים יחד – בפעימה אחת. מעטים הם הרגעים – וכשהם מגיעים, הם טומנים בחובם אחריות עצומה", אמר הנשיא יצחק הרצוג בפתח דבריו. 

הוא התייחס לביקור שקיים אתמול באחת מזירות הטבח: "אני מבקש להקדיש את דבריי כאן – בפתח מושבה של כנסת ישראל, סמל הריבונות והקוממיות הישראלית – למשפחה השרופה, השחוטה, העקורה. זו שבביתה החרב היינו אתמול; כשריח המוות עוד עומד בחלל האוויר, ושלוליות הדם בכל פינה – מתחת לתמונות הילדים והנכדים שגורלם לא ידוע".

עוד הוסיף: "מליאת הכנסת פתחה את כנס החורף, זאת על רקע המלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני של מחבלי חמאס בישראל. ראש הממשלה נתניהו והנשיא הרצוג צפויים לשאת דברים. מליאת הכנסת פתחה את כנס החורף, זאת על רקע המלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני של מחבלי חמאס בישראל. ראש הממשלה נתניהו והנשיא הרצוג צפויים לשאת דברים". 

הוא ביקש להדגיש: "אסור לנו לצאת מהמלחמה הזאת כמו שנכנסנו אליה. זה נכון ברמה המדינית, זה נכון ברמה הביטחונית, וזה נכון ברמה הפנים-ישראלית – הפוליטית והחברתית. יש כאן חובה ברורה ובסיסית - לבירורים נוקבים, לבדיקות מכל סוג, להפקת לקחים ומסקנות. אין ספק בכך ואין חולק על כך. זה הכרח קיומי לכל מדינה חפצת חיים שחווה אסון נורא כל כך; אך אסור שזה יפגע במאמץ המלחמתי". 

יצחק הרצוג בקיבוץ בארי (צילום: חיים צח /לע''מ)
יצחק הרצוג בקיבוץ בארי (צילום: חיים צח /לע''מ)

לסיום, אמר: "הרגע החשוך הזה חייב להפוך לשעתנו היפה ביותר, כפי שנאמר. אם יש עם שיודע לצמוח מתוך חורבן זה העם שלנו; ואנחנו נוכיח את זה לעולם כולו. אנחנו ננצח ונוכיח שהחיטה יכולה לצמוח שוב ושוב ושוב. אנחנו ננצח ונוכיח שהדרום יכול להיות מוגן, ולשוב ולפרוח. אנחנו ננצח ונוכיח שאנחנו יכולים לגבור על כל גיהנום, ולהחזיר אותו להיות גן עדן. אנחנו ננצח – ובכל מקום שבית וישוב חָרַב – נִבְנֶה וְנִבָּנֶה. אנחנו ננצח, ואנחנו נעשה את זה – יחד". 

נתניהו: "כעת רבים בעולם מבינים מול מי עומדת ישראל"
לאחר מכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים: "אזרחי ישראל, אחיי ואחיותיי. גם בחלוף 75 שנים לכינונה של ישראל מלחמת העצמאות טרם הסתיימה. הקמת המדינה הייתה אירוע חד פעמי, אבל המערכה על קיומה נמשכת ברציפות ללא הפוגה. זוהי שעה של עמידה איתנה כנגד כוחות פראיים, ברבריים, זהו רגע של מאבק נחוש במי שקמו עלינו לכלותנו. היעד שלנו הוא ניצחון מוחץ על החמאס, מיטוט שלטונו והסרת האיום על ישראל אחת ולתמיד. התנאים לניצחון - אחדות ונחישות".

"העם מאוחד, הצבא מאוחד, והנהגת המדינה מאוחדת. ממשלת החירום הלאומית שהקמנו, וטוב שהיא קמה", ציין והוסיף: "רוצה להודות לח"כ בקואליציה ובאוזופיציה שנותנים גיבוי, מסייעים למשפחות ולמתנדבים, תבורכו על כך. מעל להכל, אני מברך את אזרחי ישראל הנפלאים שמתאחדים במטרה ובהתמדה ובהקרבה ובגבורה. במערכה הלאומית הזאת כולנו יחד, במערכה הזאת כל ישראל ערבים זה לזה.

הוא התייחס להאשמות כלפיו: "יש הרבה שאלות על האסון שאירע לנו. נחקור הכל עד תום, עכשיו אבל אנחנו מלוכדים סביב מטרה אחת. דרושה נחישות כי זה ייקח זמן. אנחנו ננצח כי מדובר בעצם קיומנו במרחב הזה שיש בו הרבה כוחות חשוכים". 

ראש הממשלה פנה למדינות העולם: "כעת רבים בעולם מבינים מול מי עומדת ישראל. מבינים שחמאס זה דאעש. זה הגרסה החדשה של הנאציזם. כפי שהעולם התאחד כדי להביס את הנאצים ואת דאעש, ככה חייבים להתאחד כדי להביס את חמאס. ידידיי בעולם הנאור - זאת גם המלחמה שלכם, זה יגיע גם אליכם". 

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, פנה במסר לחיזבאללה ואיראן: "אל תבחנו אותנו בצפון, אל תחזרו על הטעות. היום המחיר שתשלמו יהיה הרבה יותר כבד. הנשיא ביידן אמר לכם באנגלית ואני אומר לכם בעברית, תזהרו. אנו מוקירים את התמיכה של ביידן, נערכים להמשך המלחמה בדרום וערוכים בצפון. 

על המפגש עם משפחות החטופים סיפר: "הקשבתי בכאב עצום לסיפורים על יקירהם. שמעתי על ההחלטה המצמררת, יותר מאחת, - 'אמא, תצילי אותי'. מחויבים לכל המשפחות, מחויבים למאמץ להשיב אותם. לאורך תולדותינו היו אין ספור ניסיונות להשמיד אותנו. בהיותנו חסרי מגן שילמנו מחירים שאף עם בעולם לא שילם, גם בדורות לאחר קום המדינה קמו צוררים שקמים לכלותנו. ההבדל הוא שהיום יש לנו צבא חזק ויכולת להגיב מלחמה, וכך נעשה גם הפעם. יצאנו למלחמה, ננצח במלחמה ולא נעצור עד הניצחון".

לפיד: "נחסל את חמאס, אם העולם לא יאהב את זה, שלא יאהב"
בפתח דבריו, שיתף יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, על המפגש שקיים אתמול עם ילדה שניצלה מטבח מחבלי החמאס: "פגשתי ילדה בת 13,שסיפרה שהרגו את החבר הכי טוב שלה. מה אתה אומר לילדה בת 13 שכבר ראתה מקרוב את תמצית הרוע האנושי? רק בדרך חזרה צפונה הבנתי מה הייתי צריך לספר לה. התשובה שלו למוות הייתה שהוא אכל את החיים בתאווה. חוזרים לחיים, גם מהתופת הכי גדולה בכאב ובכעס. לא תמיד יודעים מאיפה להביא את הכוחות. יעלי היא חלק מהסיפור הישראלי הגדול שאומר שהכאב הוא חלק מהחיים, אי אפשר להימלט ממנו אבל הוא לא כל החיים".

"בימים האחרונים כולם אומרים את אותו הדבר, שנמשיך עד הניצחון. יש רק שאלה אחת לשאול את עצמינו - איך נראה הניצחון, מה משמעותו", ציין והוסיף: "איך יראו החיים שלנו אחרי שננצח. יש את החלק הברור מאליו שכולנו שותפים לו: נמגר את חמאס לחלוטין, הטעות רבת השנים לא תחזור על עצמה. יש רק דרך אחת שזה יכול להסתיים, נחזיר את החטופים הביתה ונחסל את חמאס. אם העולם לא יאהב את זה, שלא יאהב. זה לא הילדים של העולם שנרצחו, אלא שלנו".