שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ ומנכ"ל משרדו קובי בליטשטיין מקיימים בימים אלה פגישות עם ראשי היישובים והמועצות בחבל תקומה, ובהן הם מציגים קווים כלליים לתוכנית המשרד לשיקום האזור בתחום האנרגיה והמים.

התוכנית האסטרטגית לשיקום החבל, שנבנתה בשבועות האחרונים במשרד האנרגיה והתשתיות, יחד עם רשות המים ורשות החשמל, ובשיתוף מנהלת תקומה במשרד ראש הממשלה, עוסקת בשיקום ובשיפור האזור בתחום האנרגיה והמים, ונותנת מענה בשלל תחומים, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, בהם רשת החשמל, רגולציה, מקרקעין, גז טבעי, מים ועוד.

התוכנית מתבססת על דו־שיח שוטף בין אנשי המקצוע במשרד האנרגיה והתשתיות וראשי הרשויות השונות, שהעלו את דרישותיהם גם בסיורים וביקורים שקיימו הגורמים המקצועיים בעוטף עזה וביישובי הדרום. התוכנית עצמה עוד פתוחה לשינויים ודיונים, והיא תיכתב באופן סופי בהתאם לדרישותיהן של המועצות והרשויות עצמן.

התוכנית עוסקת, בין היתר, בשלושה עקרונות מרכזיים: הראשון הוא קידום עצמאות ויתרות באנרגיה באמצעות הגברת החוסן והעצמאות האנרגטית של האזור על ידי פיתוח היכולת של חבל התקומה לתפקד בעת הצורך כ"אי אנרגטי", אשר מייצר, מספק וצורך חשמל ללא תלות ברשת החשמל. זאת באמצעות הקמת פרויקטים ייחודיים לייצור חשמל נקי, פיתוח יכולות ניהול אנרגיה, הקמת מתקני ייצור אנרגיה מתחדשת ואגירה מקומיים, פיתוח רשת חשמל מוטמנת אזורית ועוד.

השני הוא התייעלות אנרגטית ובנייה ירוקה, כולל מערכות מים מקיימות, בין היתר באמצעות קידום ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, הפקת אנרגיה מפסולת, ופיתוח תשתיות לטעינת כלי רכב חשמליים.

העיקרון השלישי המנחה את התוכנית הוא קידום חדשנות אקלימית ופיתוח כלכלי באמצעות ביסוס החבל כמוביל בתחומי החדשנות באנרגיה, בדגש על מחקר ופיתוח בנושא אנרגיות נקיות וקידום חממות טכנולוגיות, מפעלים לייצור טכנולוגיות אנרגיה נקייה ואזורי נסיינות באנרגיה.
השר כ"ץ הבהיר אתמול: "המחויבות של הממשלה היא השמדת חמאס ושיקום העוטף.

לא נחסוך שקל בשיקום הקהילות והיישובים. יחד עם ראשי המועצות והתושבים, נהפוך את עוטף עזה לאי אנרגטי שיהיה מודל עולמי של אנרגיה מתקדמת ומתחדשת. נקים בעוטף תשתיות אגירה, מרכזי מו"פ, תשתיות גז ועוד. מי שחשב שיכבוש אותנו, יקבל בתגובה יישובים משגשגים ופורחים".