יובל דורון קסטלמן ז"ל נורה בשוגג על ידי חיילי המילואים בצה"ל כאשר נטרל את המחבל בפיגוע בירושלים יום חמישי האחרון, כשעבר במקום עם רכבו וראה את המתרחש. לאחר שנטרל את המחבל, הוא נורה ע"י חיילים שסברו כי הוא מחבל. האירוע קיבל תפנית אכזרית נוספת, כאשר על פי עדי ראיה במקום, הוא הפציר בחיילים שלא לירות, ואף ירד על ברכיו. מצבו התדרדר ולאחר שעות שבהן נאבקו הרופאים על חייו, נקבע מותו בבית החולים. חבר הכנסת אלמוג כהן שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ברדיו 103FM על המוות הטראגי, וטען: "למי שעשה זאת אי אפשר לקרוא רוצח".

אביו של יובל קסטלמן שנורה למוות בפיגוע בירושלים: "דורשים כתב אישום נגד החייל"

"גיבור ישראל שבמותו הציל חיים של אנשים אחרים. יהיו שיחלקו עליי, בדרך כלל לוחמים לא יחלקו עליי, בזירת קרב יש מאפיין אחד שהוא המאפיין העיקרי והברור בכל זירת קרב, וזה אי ודאות", הסביר כהן. "תסכימו איתי אתם וגם המאזינים שאף אחד לא בא לרצוח, מפני שבעבירת רצח דרוש יסוד נפשי". 

"יש ביטוי שמשתמשים אצלנו ביחידות לא מעט וזה 'חם על ההדק'", הוא הוסיף. "יש הרבה כאלה שהם 'חמים על ההדק'. זה דבר שבחלקו הוא חיובי, במקרים של שדות קרב זה דבר שהוא עלול להיות שלילי. מה שצריך לעשות זה לחקור את הנושא לעומק. אני, ב־7 באוקטובר באופקים, כמעט יריתי בשני אנשים. כבר הייתי בתמונת כוונות ובסוף הבנתי שהם פשוט היו בלי כובע זיהוי כי לא היה עליהם כובע זיהוי באותה זירה מאוד קשה ומסוכבת".

הוא המשיך ואמר כי "אני מאמין שמי שעשה את זה, עשה את זה או בגלל שהוא חסר ניסיון או בגלל טעות, אי אפשר לקרוא לו רוצח. בזירת קרב יש דו"צים ויהיו עוד דו"צים. זה מאפיין זירת קרב. אין פה שום דבר סטרילי. בדיוק ההפך. הבן אדם נמצא עם דופק של סוס מירוצים, אדרנלין, ראייה צינורית שמאפיינת מצבי קיצון".

"בסוף, המקרה הזה הוא מקרה טרגי, מצער, קשה", הוא אמר, והבהיר: "אבל בואו נסתכל על העובדות, הבנתי שהנשק שממנו נורה גיבור ישראל יובל קסטלמן הוא לא נשק אזרחי, אלא צה"לי. מה שבעצם מנסים לומר זה שכשיש אסון תעופתי בחיל האוויר, מאשימים בעצם חברת תעופה אזרחית. זה בדיוק מה שקורה כאן כרגע, לכן צריך כרגע לקחת שתי נשימות עמוקות". 

פיגוע ירי בירושלים (צילום :דוברות מד"א)

כשנשאל כיצד ניתן למנוע אירועים כאלו בעתיד, ענה כהן כי לא קיימת דרך כזו. "מי שיגיד לכם שאפשר למנוע דו"צ, משקר. אי אפשר למנוע דו"צ, בטח ובטח לא בזירת לחימה אורבנית, אזרחית, כאשר מגיעים קנים מכל מיני כיוונים ולכן אין דרך למנוע את זה במאת האחוזים, אלא לצמצם כמה שניתן וזה בעיקר על ידי מקצועיות".

"יש פה גם סוג של דיסוננס", הוא הוסיף, "אתה לא יכול להביא אזרח אוחז נשק לרמת המקצועיות של לוחם בימ"מ. בסוף, במנעד השיקולים הרחב שאותו אני כמשרת ציבור מסתכל, זה - כמה אירועים נמנעו בעזרת אוחזי הנשק, והאירועים הם במספרים גבוהים מאוד מאוד, לדעתי אפילו מעל 70 אחוזים בזכות אלה שהחזיקו נשק והגיבו ראשונים לאירוע. זה אירוע טרגי שצריך להיחקר ולהיבדק". 

"גם אם מחבל בסוף אירוע מרים ידיים, הוראות הפתיחה באש אוסרות לירות בו", טען סג"ל. חבר הכנסת ענה: "בסוף, גם הם מכירים את השיטות וההבנות וחלקם זה מה שהם עושים. אני יודע לומר שבסופו של דבר אוחזי הנשק מונעים פיגועים, אגב זה מאוד אמפירי, זה דבר שהוא מדיד".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm