דני דנון, שגריר ישראל לשעבר באו"ם ושר לשעבר, התראיין הבוקר (ראשון) אצל גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על תפקידו כחבר בוועדת החוץ והביטחון, היחסים עם האמריקאים בזמן הלחימה, ודעתו בנוגע להמשך המערכה: "גם במחיר של אי הסכמות עם האמריקאים או של גינוי במועצת הביטחון של האו"ם - נעשה מה שנכון לישראל".

"ב-2014 הייתי סגן שר הביטחון וכשישבתי בקריה ראיתי את המנהרות החודרות של חמאס עם המחבלים יוצאים לתוך שטח ישראל. אז נפל לי האסימון שעכשיו צריך להיכנס ולפרק אותם", אומר דנון. "אמרתי את זה, ולצערי עמדתי לא התקבלה. נקלעתי לעימות עם ראש הממשלה וגם פוטרתי במהלך 'צוק איתן'. אולי הייתי צריך לצעוק יותר חזק, אולי היינו צריכים להילחם אז יותר חזק. אם ב-2014 היינו יוצאים למלחמה היינו במקום אחר. ב-9 שנים האלו חמאס התעצמו בצורה שאף אחד לא תיאר לעצמו".

"הלקח הוא לא לדחות את הבעיות. יש לך בעיה עכשיו בצפון? תטפל בה. אם לא תטפל בה עכשיו, בעוד 9 שנים תשלם את המחיר. זה לא עניין של תחושות. חיזבאללה לא יכול לשבת על הגדר. אנחנו צריכים קודם כל לסיים את הלחימה בדרום ולאחר מכן לעבור לאכוף את החלטה 1701 של האו"ם - בהסכמה או לא. כי אי אפשר למכור סיפורים לאנשים, אני לא יכול לבוא בדרישה לאף תושב בצפון כשהוא רואה את מחבלי חיזבאללה מבעד לחלון שלו".

דני דנון במועצת הביטחון (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
דני דנון במועצת הביטחון (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

"גם במחיר של אי הסכמות נעשה מה שנכון לעם ישראל", אומר דנון על דרישת האמריקאים להגביר את הסיוע בעזה, "שמענו את אותם אומרים מצד אחד 'אין לכם זמן' ומצד שני 'אל תעשו ככה ואל תעשו ככה'. אנחנו מכבדים אותם אבל לא עובדים אצלם. גם לפני התמרון הקרקעי היו לנו שיחות מולם והם אמרו 'שלא תעזו להיכנס קרקעית'. תסתכל על ההיסטוריה. כשמנחם בגין תקף בעיראק, גינו אותנו ועשו אמברגו צבאי על חיל האוויר. כשאהוד אולמרט, שהוא לא אחד שאני תומך בו, קיבל החלטה נכונה לתקוף בסוריה - הם היו נגד. האמריקאים לא תמיד צודקים, אז אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות לבד ולשכנע אותם. גם אם זה יגיע למקום של ויכוח - אני בוחר בהשמדת החמאס".

"אנחנו לא צריכים להיות בגישה שאנחנו תלויים באמריקאים כדי להכריע את החמאס, כי נכריע אותם בכל מחיר. אם לא יהיו לנו חימושים מדוייקים, נשתמש בחימושים לא מדוייקים. אם לא תהיה לנו תחמושת להילחם בטנקים, נילחם בכלים אחרים, עם M-16. אם צריך לבוא עם טרקטורים, נבוא עם טרקטורים ונהרוס להם את הבתים ונמצא את המחבלים האלו".

השמדת פירי מנהרות ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

בנוגע לחשש מסנקציות ובמידה ולא נפעל על פי דרישת האמריקאים: "נכון שארה"ב מטילה וטו במועצת הביטחון, אבל בוא נלך צעד קדימה. גם אם הם פתאום יגידו שהם לא מטילים וטו ותהיה החלטת מועצת הביטחון - חייבים לקבור את החמאס בכל מחיר, גם במחיר של גינוי במועצת הביטחון. לכן אנחנו צריכים לפעול ומנהלים מאבק בנושא המדיני. ראש הממשלה יושב על זה חזק, לשמור על האשראי. אני מארח משלחות של שגרירים, לוקח אותם לדרום, מסביר להם. אבל גם אם ניכשל בזה ויגידו לנו שאין תמיכה יותר, אסור לנו לעצור".

"אנחנו במלחמה על החיים שלנו. לא מכיוון שהחמאס יכול להכריע אותנו, אבל אם האויבים שלנו בעולם לא יראו את ההכרעה המוחלטת הם יקומו עלינו", מבהיר דנון. "צריכים להבין שאותו דבר יקרה בביירות, בצור, בצידון אם יקומו עלינו. הנראות חייבת להיות משמעותית ואגרסיבית, שלא תהיה פה ספקנות בסוף המלחמה לגבי מי ניצח. אם היית מפסיק היום הייתה פה פרשנות מי ניצח. כי החמאס לקח חטופים, וסינוואר אמר ככה, וההוא אמר ככה - לכן אנחנו לא שם. ההפסד שלהם חייב להיות דרמטי ומשמעותי שלאף אחד לא יהיה ספק".

גנץ עונה לנתניהו: "המקרה של יובל קסטלמן הוא לא החיים - אלא תמרור אזהרה"

ביקורת קשה על נתניהו: "אנחנו הופכים להיות 'ילד הכאפות' של האזור"

על מסיבת העיתונאים אמש (שבת) בה הופיע רק ראש הממשלה נתניהו: "זה מצער. היה נכון לעשות זאת יחד, לביחד יש כוח ועצמה. מסיבות העיתונאים המשותפות של נתניהו, גלנט וגנץ משדרות אחדות. גם אם יש ביניהם חילוקי דעות הם צריכים להתגבר עליהם. כחבר ועדת חוץ וביטחון אני עוקב אחרי העבודה של הקבינט. סה"כ הם עובדים בשיתוף פעולה טוב, יש עבודה חכמה ונכונה. אבל צריכים להראות את זה החוצה, להתגבר אם יש משקעים, כמו בכל מערכת יחסים. העם מצפה לזה מהם. אנחנו לא בסוף המלחמה שאפשר להתחיל להתקוטט, אנחנו בהתחלה יש לנו עוד רגעים קשים לפנינו. חייבים ללכת להכרעה מלאה מול החמאס, זה לא יהיה קצר ולא יהיה קל ולכן אני מצפה מכולם להפגין אחדות".

עזר בהכנת הכתבה: אריק ברחד, רדיו צפון, 104.5FM