שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן התראיין הבוקר (שלישי) לאודי סגל, ענת דוידוב וטל לב רם ברדיו 103FM על האירוע המיוחד שקיים אתמול בארגון, שנערך במטרה לחשוף את הזוועות ומעשי האלימות המינית המזעזעים שביצעו מחבלי חמאס. נכחו באירוע שגרירים ודיפלומטים, נציגי סוכנויות או״ם, ארגונים יהודיים וארגוני חברה אזרחית. הילרי קלינטון אף שלחה וידיאו מוקלט. "לצערי, וזה מאוד מתסכל אותי, צריך להביא ממש את העדויות פנימה", משתף ארדן, "לנסות להביא דמויות בולטות כמו קלינטון או שריל סנדברג שיגיעו לשם. המוכרות שלהן והמעמד שלהן מסייע לרתום נשים מובילות לתמוך בעמדת ישראל".

ארדן שיתף שקיבל תגובות מהשגרירים שהשתתפו באירוע: "היה עצב גדול. הרבה אמרו לי שלא נשארה עין אחת יבשה כשהקצינה של משטרת ישראל דיברה, או הנציגה של צה"ל, שתיארה באיזו צורה הגיעו גופות של נשים. ראיתי ש'הניו יורק טיימס' כתב על זה ידיעה מאוד גדולה".

השגריר הסביר כי יזם את האירוע בעקבות חוסר התגובה של ארגוני נשים בינלאומיים, וארגון נשות האו"ם בפרט: "העובדה שלא הכירו בפשעים הללו, גמגמו או אפילו שתקו תקופה ארוכה - זה דבר שהיינו חייבים לחשוף אותו. ברגע שהאו"ם לא עומד לצד ישראל כשהיא מתמודדת מול ארגון טרור כשהוא מבצע פשעי מלחמה ברורים - זה משפיע על מדינות ועל ארגונים בינלאומיים".

השגריר ארדן באו"ם (צילום: משלחת ישראל לאו״ם)

"אין ברירה, כל עוד האו"ם מעוות בצורה הזו, ועד שאחרי המלחמה אולי נעשה הערכת מצב של איך לעבוד בעתיד מולם, צריך לעשות את הדברים בצורה אחרת ממדינות אחרות", אומר ארדן. "אני חושב שמשהו מתחיל לחלחל, אבל ברור שהסיבה שלקח זמן זה בגלל העיוות המוסרי שקיים באו"ם. יש לך כמעט שליש מדינות מוסלמיות שהן נגד ישראל כשמדובר בעימות עם פלסטינים, כי הן חוששות מפוליטיקה או התקוממות פנימית. או שראש ארגון הנשים של האו"ם היא מירדן. באו"ם הכול זו חלוקה של עוגה פוליטית בין מדינות, מינויים פוליטיים. זה משפיע".

מאז ההתנתקות, אונר"א הפכה להיות הגורם הבלעדי ברצועת עזה. ארדן מסביר כי גם היום, כשאנחנו זקוקים לארה"ב ולתמיכה שלה, האמריקנים אומרים ש"אין דרך להעביר סיוע הומניטרי לרצועה שהיא לא דרך אונר"א": "אנחנו לא יכולים היום לשבור את הכלים עם ארה"ב על חסימת אונר"א בזמן לחימה כשאנחנו רוצים את הגיבוי האמריקני, אבל הדברים האלו צריכים כן לקרות ביום שאחרי המלחמה".

גלעד ארדן באו''ם (צילום: ÜN photo/Evan Schneider)
גלעד ארדן באו''ם (צילום: ÜN photo/Evan Schneider)

"בסוף, אני לא חושב שצריך לעזוב את הארגון", משיב ארדן על השאלה מה ניתן לעשות, "אף מדינה, אפילו לא צפון קוריאה, לא מפקירה שם את הזירה. אם לא נהיה שם המצב רק יהיה הרבה יותר גרוע והשקרים יחלחלו. אבל אפשר לא להנפיק ויזות לעובדי או"ם או סוכנויות שאנחנו יודעים שמשקרים ומציגים את העובדות בצורה שקרית ומעוותת", מציע. "כשיש את הסוכנות ההומניטרית של האו"ם אוצ'ה שמדיחה מנהלת שגינתה את טילי הג'יהאד הפלסטיני, צריך לשלול מהם ויזות ולגרש אותם מהארץ. לנקוט צעדים ולעמוד מאחוריהם עד שהאו"ם יתחיל לאזן את הפעילות שלו. זה שאנחנו מציגים לאונר"א שיש מורים בעזה שמקבלים שכר מהאו"ם ומהללים את היטלר, ומזכ"ל האו"ם וראש אונר"א לא מפטרים אותם ואפילו לא מגיבים למכתבים שלי - אלו לא דברים שמדינה מתוקנת צריכה לעבור עליהם לסדר היום".

"בסוף, כשאנחנו מסתכלים על הקהלים בעולם, הכי חשוב לנו זה הקהל בארה"ב, ובתוכו כמובן הקהל הליברלי שמשפיע על המפלגה הדמוקרטית, המפלגה של ביידן. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו כמדינה מה הלקחים לעתיד בפעילות מולם. איך זה יכול להיות שבאוניברסיטאות מובילות בארה"ב מאפשרים או יש כאן תמיכה של אלפים רבים בארגון טרור מוכרז כמו חמאס? זה ברור שיש פה הרבה לקחים בתחום ההסברה. יש הרבה מסקנות שצריך להסיק איך לעבוד בעתיד, אבל כרגע נלחמים עם מה שיש".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm