על רקע המשך הלחימה בעזה והגיבוי האמריקאי, דני אילון, דיפלומט שכיהן בעבר כשגריר ישראל בארצות הברית וכסגן שר החוץ, התראיין הבוקר (חמישי) לניסים משעל וטל שלו ברדיו 103FM. הוא שיתף את דעתו על המשך התמיכה האמריקאית בלחימה, ועל המו"מ מול לבנון: "גם הצרפתים מעורבים. אני מניח שהעדיפות של האמריקאים וגם של ישראל היא להגיע ליישום של החלטה 1701 בצורה מדינית".

"האמריקנים נותנים לנו לעשות את הכול כדי להכריע את חמאס", אילון עונה לשאלה כמה זמן הוא מעריך שנמשיך להילחם בעזה, "האינטרס שלהם של חיסול ארגון הטרור הוא אותו אינטרס כמו שלנו. אפילו הם רואים את זה בצורה הרבה יותר רחבה מישראל כי הם מדברים על היום שאחרי ואם הם רוצים לראות פה תהליך מדיני  הם מבינים שבלי חמאס, הוא יכול להתאפשר. לכן אנחנו רואים גם מטריה מדינית מאוד רחבה, המשך סיוע צבאי, רכבת אווירית שממשיכה".

ביידן מאבד סבלנות: המחלוקות שעלולות להוביל את ישראל וארה"ב למסלול התנגשות

"המשך התמיכה שלהם כמו שהיא תלויה במציאות ובאירועים. אם חס וחלילה יהיה אירוע כמו שהיה בכפר כנא במלחמת לבנון השנייה - זה יכול לשנות בשנייה את הגישה שלהם. אבל אני חושב שבסך הכול, כרגע, השיקול המדיני הוא משני. הם איתנו לאורך כל הדרך עד עכשיו, ואני חושב שימשיכו להיות, כי האינטרס לא השתנה. אנחנו רואים שגם חילופי דעות כאלה ואחרים לגבי היום שאחרי, כרגע לא מפריעים להם. הדבר היחיד שנותן להם את החמצן הפוליטי זה הסיוע ההומניטרי וטוב עשתה ממשלת ישראל הלילה כשאישרה אותו".

פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן בניו יורק. באדיבות טובה לזרוף (צילום :טובה לזרוף)

בנוגע לכך שלא מדברים על היום שאחרי בעזה הוא אומר, "עצם זה שלא דנים בזה בכלל, אני חושב שזה מחדל", הוא מבהיר. "אני חושב שזה לא טוב, הסיבות לא נכונות. הן כנראה סיבות פוליטיות של רה"מ שהשותפים שלו לא רוצים לדבר על זה בכלל, או לחשוב על זה. או, שיש להם כל מיני מחשבות הזויות של כיבוש עזה ויישוב גוש קטיף מחדש. זה דבר שלא יעבור בשום מקום. אני חושב שגם מבחינה אסטרטגית, כלכלית, מדינית, ביטחונית - זה לא נכון למדינת ישראל. היה מחדל גדול עם תחילת המלחמה הזאת, אני מקווה שלא יהיה מחדל גדול כמעט באותה מידה בסיום המלחמה הזאת".

דני אילון עם השגריר הטורקי (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
דני אילון עם השגריר הטורקי (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

לגבי הירידה של ביידן בסקרים הוא אומר, "לא בטוח שהירידה היא דווקא בגלל התמיכה שלו כאן. לצד גורמים בחברה האמריקנית שהם אנטי ישראליים היום, יש גורמים חזקים מאוד שהם בעד. התורמים הגדולים ביותר של ביידן הם דווקא אוהדי ישראל. מסע הבחירות יתחיל בכל עוצמתו, לא לפני מרץ. עד אז להערכתי, השיקול הפוליטי יהיה, אבל לא יהיה דומיננטי. כמובן שאחרי מרץ הוא ירצה שקט. מה זה אומר? שיש לנו עוד זמן".

על המו"מ מאחורי הקלעים שמנסה לשכנע את נסראללה לסגת הוא אומר: "נכון מתנהלים מגעים. ראינו שם את עמוס הוכשטיין, היועץ המיוחד של הנשיא, והוא מטפל בנושא של לבנון. הוא היה בלבנון בשבוע-שבועיים האחרונים, והצרפתים גם מעורבים. כמובן העדיפות שלהם, ואני מניח גם של ישראל, שיגיעו לביצוע 1701 בצורה מדינית. אני מניח שישראל תסתפק בחיזבאללה מצפון לליטני".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm