שישה שיגורים שנפלו בשטחים פתוחים בוצעו היום (חמישי) מלבנון לישראל. רונן מרלי, ראש עיריית נהריה, שוחח עם יוסי מזרחי ברדיו צפון 104.5FM על המצב בעיר בתקופת המלחמה, אירועי החנוכה והאיום מלבנון.

צה"ל חשף: חמאס משגר רקטות מתוך אזורים הומניטריים לעבר ישראל
דיווח מפתיע: זו המדינה אליה יגורשו ראשי חמאס

"העיר חצי משותקת, בבוקר אם תגיע לנהריה ותיכנס לגעתון, תראה שהמסחר בדגש על האוכל קצת פתוח, חיילים בעיקר, אבל ב-17:00 הכל סגור, אין בילויים, אין אירועים, פאבים, גם המסעדות הגדולות לא פותחות. לימודים זה מורכב, לומדים במרחבים מוגנים או בקרבה למרחבים מוגנים. יש שני בתי ספר שכל התלמידים יכולים להגיע ובסך הכל ההתייצבות שם באחוז גבוה. יש 27 בתי ספר בעיר. בעיית המיגון היא קשה, כשבתי הספר ישנים אי אפשר להזמין יותר מחצי בית ספר, ומתוך החצי מגיעים 73%".

לדבריו, "תחושת הביטחון של תושבי מדינת ישראל פשוט התרסקה לחלוטין, גם היום כשלא נפל טיל אחד בנהריה, יש הורים שלא מוכנים שהילד שלהם יצא מהבית, אתה מבין כמה זה עמוק?. בשלושה שבועות הראשונים 92% מהתושבים עזבו, רובם חזרו והיום אנחנו עומדים של יותר מ-90% שנמצאים כאן ואנשים בעיקר בסופי שבוע יוצאים להתרענן. זה מורכב, חצי עיר משותקת, שמחת החיים אבדה לאנשים, בישרת על שני לוחמים שנהרגו וזה כל יום ככה, תקופה קשה, בעזרת השם ננצח ונעבור אותה אבל תקופה קשה".

בהמשך סיפר על התכניות לחג החנוכה שיחל הערב: "אני לא מוכן לעשות שום אירוע שהוא בחוץ, שהוא נראה כמו מסיבה. אנחנו עושים פסטיבל סרטים לילדים ב-10 שקלים בקולנוע, ועוד אירועים במרכזים הקהילתיים, קשה לשמוח במצב הזה. נחגוג את החג אבל אי אפשר לעשות מסיבות. מצב הרוח של התושבים לא טוב".

על הבחירות המקומיות והטענות לשני הצדדים האם לקיים אותן או לא אמר: "למי יש חשק בכלל להיכנס לתהליך כזה?".

לסיום התייחס לאמירתו של שר הביטחון יואב גלנט כי תושבי הצפון יוכלו לחזור לבתיהם: "נהריה פחות משפיעה על קבלת ההחלטות כי יש תושבים שפונו, אבל בסוף אתה לא תוכל להחזיר שום תושב לחניתה או לשלומי או למטולה אם לא תייצר ביטחון ותחושת ביטחון. מדינת ישראל מבינה את זה. אם נצא למלחמה? אני חושב שלא, אני חושב שהם מעדיפים לעשות הכל כדי להגיע להסכם שחיזבאללה מורתע ומורחק. הוא (גלנט) אמר אתמול שלוש פעמים לראשי הראשויות 'אנחנו לא רוצים מלחמה'".

תקיפת מבנה צבאי של חיזבאללה בלבנון ע"י צה"ל. צילום: דובר צה"ל

"הייתי עושה הסכם, מרחיק אותם מהגדר, ובזמני בעוד שנה-שנה וחצי, מתארגן ועושה להם הפתעה על הראש, שובר אותם תוך שבוע. הייתי מפתיע אותם, אני חושב שאת החיזבאללה אפשר להפתיע אבל אנחנו מדינה כזו שקשה לה לעשות מהלכים כאלו. לא יחזרו תושבי הצפון לגור ביישובים צמודי הגדר אם לא יהיה פתרון לבעיה עם חיזבאללה, או בהסכם או במלחמה. העדיפות של שר הביטחון וממשלת ישראל היא לעשות את זה בהסכם, אני חושב שהסיכוי לכך קיים אבל אם לא יהיה הסכם הם יצטרכו להילחם, לא תהיה ברירה. אי אפשר לחיות כאן בלי פתרון", הוסיף.

סייע בעריכת הכתבה: אריק ברח"ד, 104.5FM