בצל המשך הירי מחיזבאללה לכיוון יישובי הצפון, תושבי האזור זועמים על כך שטרם נמצא פתרון לבעיה, וקוראים לממשלה ולצה"ל להרחיק את חיזבאללה אל מעבר לקו הליטני בכל מחיר כדי שישובו לבתיהם. כך למשל, ויקי תפארת, תושבת כפר יובל, שמשתייך למועצת מבואות החרמון. היא פונתה מביתה מאז היום הראשון של הלחימה ומבהירה בשיחה עם 'מעריב' כי לא תחזור לביתה עד שפעילי ארגון חיזבאללה לא יורחקו צפונית לליטני.

מחבלי חמאס ממשיכים להיכנע לידי צה"ל - אך הפעם עם שינוי קטן
פרטים חדשים על שהות החטופים בשבי: אזרחים שהו לצד חיילות | דיווח

״להרחיק את פעילי חיזבאללה 5 או 10 ק״מ מהגבול זה לא פתרון שיעזור לנו לחזור ליישובים שלנו בבטחה, הרי פעילי חיזבאללה יוכלו לחזור בכל רגע, במיוחד אם לא יהיו כוחות צבא שישמרו על ההפרדה. אנחנו כל כך מתוסכלים ומיואשים כי אנחנו חייבים להרגיש כבר שוב את הבית, אנחנו אבודים, חוסר הוודאות מחליש אותנו - אך במצב הקיים, אף אחד לא חוזר לצפון. אנחנו מבועתים רק מהמחשבה על אפשרות לחדירת מחבלים, ועד שלא תהיה מלחמה אמיתית או הסדר מדיני שירחיק את חיזבאללה מדרום לבנון, מבחינתנו אין פתרון״. 
 
"לאחרונה יש שמועות רבות - ה׳רב סרן שמועתי׳ עובד קשה מאוד, יש כאלה שסבורים שנחזור לבתים עוד חודש, אחרים אומרים עוד שנה. אנחנו במצב של חוסר ודאות מוחלט, פותחים עיניים בבוקר ולא יודעים מה הולך לקרות. כמובן שאם תהיה אפשרות מדינית לדחוק את חיזבאללה מעבר לליטני, ללא צורך בפתיחת מלחמה זו העדיפות הראשונה, שהתוצאה תהיה אותה תוצאה, רק ללא פצועים ונפגעים מכוחותינו. חשוב לנו להבהיר את התחושות שלנו, של תושבי גבול הצפון - מבחינתנו זה הכול או כלום, או שחיזבאללה יורחקו מעבר לליטני  - או שאנחנו נעמוד ונפגין נגד כל מי שצריך. יש לנו זכות שלנו להגן על עצמנו, ואנחנו מייחלים לרגע שבו נוכל לחזור הביתה בביטחון״. 

משפחת תפארת מכפר יובל (צילום: פרטי)
משפחת תפארת מכפר יובל (צילום: פרטי)

״חיזבאללה עדיין ממשיך לירות, לשגר רקטות ולפגוע באזרחים באמצעות ירי נ״ט״, אומר משה קקון, תושב קרית שמונה ומייסד ׳לובי 1701׳. הלובי הוא התארגנות אזרחית של תושבי גבול הצפון, ממטולה ועד נהריה - שמטרתה ללחוץ על גורמי הממשלה והביטחון להרחיק את איום החיזבאללה ולאכוף את החלטת 1701 של האו״ם שמורה להרחיק את חיזבאללה צפונית לליטני. 

 ״חיזבאללה מנסה לפגוע יותר ויותר גם באזרחים, זה שנהרג בשבוע שעבר רק תושב אחד זה אולי נס", הוסיף קקון, "אנחנו רואים לאחרונה עלייה ברף הלחימה, חיזבאללה לא יורה רק על מטרות צבאיות, אלא באזורים מאוכלסים כמו מעלות, כפר ורדים. באמירות הרמטכ״ל יש רמיזה לניסיון של פתרון דיפלומטי בין ישראל לחיזבאללה, אך אני לא חושב שזה ריאלי בכלל. חיזבאללה לא בנה את עצמו כל כך הרבה שנים בשטח דרום לבנון בשביל להתנדב לעזוב את האזור".

חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

"מעבר לכך, מאז 2006, הוא לא ייחס חשיבות לכוח יוניפ"ל או על צבא לבנון, וכנראה שזה לא ישתנה פתאום", ציין, "אנחנו לא מצפים שברגע זה צה״ל יפתח במערכה מול חיזבאללה, אנחנו מבינים שזה מורכב, אך מצפים מהממשלה לאמירות ברורות יותר מול האזרחים וגם מול העולם וארצות הברית. אנחנו רוצים לשמוע הצהרה ברורה שברגע שמסיימים את הלחימה בדרום - ישראל תרחיק את חיזבאללה על פי החלטת 1701 מעבר לליטני. שאף אחד לא ישלים עם זה שכוח רדואן נשאר על גדר הגבול״. 

״החלטת 1701 היא קלף שישראל יכולה להשתמש בו לטובתה - ארה״ב חתומה על ההחלטה שלא יושמה בשטח הרבה שנים, וזו מן ערבות. במערכה הדיפלומטית זה קלף חזק עבור ישראל,  כך יהיה סיכוי לגיבוי עולמי ממדינות דומיננטיות כמו צרפת גם כן, שיש לה אחריות כלפיי לבנון. הקלף הזה אומר שיש לנו את הלגיטימציה לפעול, ושלישראל יש אור ירוק לפעול שם״. 

״כרגע אין לנו בית לחזור אליו, ואם הסיטואציה לא תשתנה באופן דרסטי - תהיה לנו בעיה מאוד גדולה״, אומר עידן גיא, יו״ר ועד הנהלת קיבוץ אדמית בגליל המערבי, שצמוד לגבול לבנון. ״אנחנו לא מצפים שיתנו לנו מיד תשובות, אך הייתי רוצה לשמוע כיוון להצהרות שאומרות שלא יתנו לנו לחזור לגבול כל עוד החלטת 1701 לא מיושמת, וכל עוד חיזבאללה לא יורחק״. 

דגלי חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
דגלי חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

״הקיבוץ שלנו כעת הוא קיבוץ נטוש שהפך למוצב צבאי - עם שינויים דרמטיים בנוף. היום הבית שלנו הוא המקום הכי מסוכן שיש, אנחנו פליטים בארצנו, ומה שמקשה עלינו עוד יותר מעבר לחוסר הודאות הוא שלא רואים מהלכים שעומדים להשפיע עלינו מבחינה מדינית, צבאית או בינלאומית״, הוא מסביר, ״החשש האמיתי שלי הוא שהיישובים בגבול הצפון יהפכו לרצועת ביטחון, כקו מגן בתוך הגבול, עם כוחות ביטחון רבים, ושלא נחזור לחיים הנורמטיביים שהיו לנו בעבר״. 

״אני מאמין וסומך אך ורק על מערכת הביטחון הישראלית שתדאג לאינטרסים ולביטחון שלנו. עם כל הכבוד העצום לארה״ב, אם יקרה משהו לתושבים יישוב קטן בצפון ישראל, אני לא יודע עד כמה הדבר ישפיע על נשיא ארה״ב, צריך לסמוך רק על עצמנו״, אמר, ״אנחנו מאמינים לחיזבאללה כאשר הם אומרים שהם חופרים מנהרות, ושהם רוצים לכבוש את יישובי הגליל, וחוששים בייחוד לאחר המשבר הגדול ב-7 באוקטובר. אם אנחנו לא נדבר, נילחם על הביטחון שלנו ונביע את זעקותינו - יש תחושה שניתן למדינה להפסיד, לפחות בגזרה הצפונית״.