יו"ר ש"ס, חה"כ אריה דרעי, התייחס בראיון לכאן רשת ב' לאפשרות כי חה"כ אביגדור ליברמן יצטרף לממשלה, וסיפר כי הצעה כזו הועברה ע"י נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו. בראיון עם מעריב מגיב היום (שלישי) יו"ר ישראל ביתנו לראשונה לדבריו של דרעי. 

במסגרת הראיון עמו בכאן ב', אמר דרעי כי "גם היום אנחנו מוכנים להכניס אותו (ליברמן) לקבינט המלחמה". בנוסף, הוא ציין כי ליברמן החליט לדחות את ההזמנה ולהישאר באופוזיציה. 

נתניהו: "מספר הקורבנות ב-7 באוקטובר שווה לזה של אוסלו"

בשיחה עם 'מעריב' סיפר ליברמן על שתי שיחות שהתקיימו בינו לבין דרעי אחרי מתקפת חמאס ב-7.10. "מאז 7 באוקטובר יצא לי לדבר עם אריה דרעי פעמיים. השיחה ראשונה נמשכה להערכתי כשלוש דקות ואולי קצת פחות. במוצאי שבת, בתחילת המלחמה, קיבלתי שיחת טלפון. הוא אמר לי כי הוא מדבר מלשכת ראש הממשלה שבקריה בתל אביב, ואמר 'אנחנו רוצים שתצטרף לממשלה'. עניתי לו כי אין שום בעיה, בתנאי שאהיה חבר בקבינט המלחמה. אני לא צריך הסכם קואליציוני, לא תקציב ולא תקנים. איני מחפש כבוד. אני מוכן להיכנס מתחת לאלונקה ולשאת באחריות. מה שחשוב לי הוא להיות במוקד קבלת ההחלטות, זאת דרישתי היחידה. אמרתי באותה השיחה שזה לא כבוד כל כך גדול להיכנס לממשלה כדי להחליף את גלית דיסטל אטבריאן, ולהיות שר בלי תיק מספר 38. על הכבוד הזה אני מוותר. אני רוצה להיות במוקד קבלת ההחלטות".

לדברי ליברמן, בשלב זה "דרעי העביר את הטלפון לשר המשפטים יריב לוין, ושוחחתי גם עם מזכיר הממשלה ששאל שאלות טכניות. לא שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו ולו חצי שניה - לא אז באותו מוצאי שבת, ולא בהמשך. את זה חשוב להבהיר: לא הייתה לי אף שיחה עם נתניהו בכל התקופה הזאת, מתחילת המלחמה ועד היום". 

"בפעם השנייה שוחחתי עם אריה דרעי לפני שבוע", מוסיף יו"ר ישראל ביתנו. "הייתי במליאה, שקוע בקריאת מסרון ארוך. פתאום אני מרגיש את המרפק של עודד פורר שאומר לי: "תסתכל, יש לך פה אורח מכובד". הרמתי עיניים ורואה את דרעי ניגש אלי ועומד לידי. חשוב להזכיר כי זה קורה במליאת הכנסת, בזמן ההצבעות על התקציב כאשר מעל מאה חברי כנסת נמצאים באולם. ברור שכל המצלמות כרגע עלינו וכל המפגש הזה משודר בלייב. המפגש הזה עם דרעי נמשך מקסימום דקה וחצי. בזה הסתיימו המגעים הרשמיים". 

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

ליברמן מדגיש: "הבהרתי כי אני לא צריך שום דיפלומטיה חשאית. אין בה צורך. כל מה שאני צריך הוא שאם בנימין נתניהו באמת רוצה אותי בממשלה ובקבינט המלחמה - שיודיע על כך בצורה פומבית, בקולו ולא דרך שליחים ומקורבים. בחודשיים האלה הוא כינס מספר מסיבות עיתונאים והצהרות לתקשורת. בכל אחד מהאירועים האלה כל מה שהוא היה צריך לעשות זה להודיע בפומבי: 'אני מזמין את אביגדור ליברמן להצטרף לקבינט המלחמה'. במקרה הזה אין שום שיקול דעת. ברגע שמזמינים אותי לקבינט המלחמה בעת מלחמה  - אני בפנים. אבל זה לא קרה, הודעה פומבית לא הגיעה. מה שכן קרה וקורה  אלה אינספור שליחים שמגיעים להציע ולבדוק. לכולם הסברתי כי אין צורך בשליחים ובדיפלומטיה חשאית. כל עוד אני לא אשמע במו אזניי את נתניהו אומר את זה באופן פומבי, עם כל הכבוד לשליחים, זאת לא הדרך".

אבל מה רצו כל השליחים? מה כולם שאלו?
"הם שאלו 'מה תעשה ביום שאחרי המלחמה'? הבהרתי לכולם כי יום אחרי סיום המלחמה אדרוש בחירות חדשות. שליחי רה"מ הסבירו כי הרצון הוא שגם אחרי המלחמה אני ומפלגתי נישאר בקואליציה ונתמוך בנתניהו ובממשלתו. מדהים שאיש בין כל השליחים הרבים שדיברו איתי לא שאל מה צריך לעשות כדי להכריע את החמאס, איך אני רואה את החזית הצפונית וההתמודדות מול חיזבאללה, מה לדעתי צריך לעשות כדי להבטיח ביטחון של תושבי הצפון, לצד תושבי הדרום, או איך אני רואה את ההסדרים ביום שאחרי חמאס. שום שאלה מסוג זה לא עלתה. כל השאלות שנשאלו נסובו סביב נושא אחד: האם אחרי המלחמה אסכים להישאר בממשלה ולתמוך בנתניהו? ההצעה הייתה - תיכנס לקבינט המלחמה, אבל בתנאי שתתחייב כי אחרי המלחמה אתה נשאר בקואליציה ובממשלה. לתנאי הזה אני לא מוכן. הבהרתי לכולם, לכל אחד ואחד שדיבר איתי: אחרי המלחמה לא אשאר  בממשלה ולו יום אחד. זה אומר דבר אחד: נתניהו  מנהל לא את המלחמה מול חמאס, אלא מלחמת ההישרדות האישית והפוליטית שלו. מה שמעניין אותו הוא השלטון, ולא המפונים או החיילים או החטופים. השלטון עומד בראש סדר העדיפויות. זאת הסיבה לכך שלא אהיה ולו רבע שניה לא בממשלה של נתניהו ולא בקואליציה של נתניהו". 

ליברמן מוסיף כי "עברו 66 ימים. אם במשך כל הזמן הזה נתניהו לא מצא לנכון להזמין אותי בצורה פומבית ומכובדת לקבינט המלחמה  - סימן שזה כנראה כבר לא יקרה. השיקול של נתניהו די ברור לי. ככל הנראה הוא יוצא מנקודת ההנחה כי בני גנץ לא יישאר בממשלה ויעזוב אותה עם סיום המלחמה. נתניהו מעוניין לייצב את שלטונו. אין לי שום עניין לשמור על השלטון של נתניהו, אלא להיפך. הסיפור האמיתי שמאחורי השליחים וההזמנות הוא – הישארות של ישראל ביתנו בקואליציה של נתניהו אחרי המלחמה, זה הדבר האמיתי שעומד מאחורי כל הסיפור הזה. קבינט המלחמה הוא סוג של תשלום, תמורה. לא אסכים לזה, בעיניי נתניהו הוא זה שנושא באחריות על המחדל הקשה של 7 באוקטובר. יהיו גם נוספים, אך הוא האחראי הראשי". 

את דבריו הוא חותם באומרו כי "גם מבחינה עניינית, הגישה שלי היא הפוכה. אני רואה את ההמשך של הקונספציה התבוסתנית הזאת, חוסר יכולת לעמוד על האינטרסים הבסיסיים שלנו, וחוסר יכולת לעמוד בלחצים הבינלאומיים והפנימיים. יש הכנסת סיוע הומניטרי והכנסת דלקים, ולאחרונה היה גם הניסיון להכניס פועלים פלסטיניים אל תוך ישראל. כל זה בלי שקיבלנו דבר מינימלי, החל מאותה ההתחייבות של נתניהו כי חלק מההסכם לשחרור החטופים הוא כי נציגי הצלב האדום יבקרו אצל החטופים שנשארים בעזה, גם על זה לא הצליחו לעמוד".