משרד הביטחון הפיץ הבוקר (רביעי) תזכיר חוק שיאפשר להעלות את גיל הפטור משירות מילואים לגיל 50. על פי התזכיר, גיל הפטור משירות מילואים יעלה בשנה אחת עבור חיילים רגילים, קצינים ובעלי תפקידים מסוימים. מטרת המהלך לפי המשרד היא למנוע שחרור של משרתי המילואים בעיצומה של מערכה מבצעית. בתנועה לאיכות השלטון מתנגדים: "מדובר בצעד שמעמיק את אי השוויון בנטל".

בעיקרי התזכיר נכתב כי הצו יחול על 28 מקצועות ותפקידים שנכללים בצו שירות ביטחון. בנוסף, גיל הזכאות לפטור משירות מילואים יעלה מ-45 ל-50. תוקף הצו יהיה לשנה אחת, וקידום הצו מותנה באישור הצעת החוק האמורה בכנסת. לפי משרד הביטחון, הצו נועד כדי לאפשר את המשך שירותם של מי שכיום משרתים במילואים. זאת במסגרת גיוס החירום, "ועל מנת למנוע פגיעה בכושר הלחימה של צה"ל בעיצומה של מערכה מבצעית".

מערך המילואים במלחמת 'חרבות ברזל' (צילום :דובר צה"ל)

התנועה לאיכות השלטון: "כל עוד לא מגייסים את כלל הציבור בישראל, מדובר בצעד שמעמיק את אי השוויון בנטל הביטחוני ויפגע קשות במוטיבציה של המשרתים". לטענתם, מדובר בפגיעה קשה באלו שכבר נושאים בעול הביטחון, כל עוד לא מבוטלת החלטת הממשלה שלא לגייס תלמידי ישיבות.

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה אמר, "המשמעות של תזכיר החוק היא עוד מילואימניקים שכבר חודשים ארוכים נעדרים מעבודתם ורחוקים ממשפחתם. אלו אנשים שבאמצע החיים נקראו לשדה הקרב מבלי שידעו מתי יחזרו - וימשיכו לשאת בנטל השירות הצבאי. הממשלה מסבירה לנו שיש מחסור אדיר בכוח אדם - ושחייבים לגייס את חיילי המילואים בשל מצב החירום".

הרמטכ״ל משוחח עם לוחמים במילואים בתוך רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ״ל משוחח עם לוחמים במילואים בתוך רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

עוד הוסיף נאור כי "מדינת ישראל יקרה לנו, וביום פקודה כולנו מתגייסים. אבל ממשלת נתניהו חייבת להסביר איך במקביל היא ממשיכה בימים אלו לפטור תלמידי ישיבות מגיוס לצבא בניגוד לחוק".

"כבר חצי שנה מאז שפקע תוקפו של החוק לגיוס חרדים, ובמקום לגייס תלמידי ישיבות כפי שהחוק מחייב, החליט שר הביטחון לתת פטור אוטומטי לתלמידי ישיבות - בניגוד לחוק!", אמר נאור, "ביד אחת, הממשלה פוטרת עשרות אלפי בחורים צעירים משירות צבאי, באופן בלתי חוקי, ובשנייה מאריכה את השירות לאלו הנאנקים תחת הנטל. דווקא בימים קשים אלו, נוסיף להיאבק בבג"ץ כנגד החלטתו הלא חוקית של שר הביטחון לפטור תלמידי ישיבות מגיוס, ונמשיך לדרוש שוויון בנטל לכלל אזרחי מדינת ישראל".