נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, העביר שלשום בערב ביקורת חריפה וחריגה על ממשלת נתניהו, כאשר הציע כי רה"מ צריך להחליף חלק מחברי ממשלתו, ואמר כי ישראל מאבדת תמיכה בעקבות הרג אזרחים ברצועת עזה. מומחים ליחסי ישראל-ארה"ב מעריכים כי נתניהו ינסה לשקם את המוניטין שלו בכך שימתג את עצמו כמנהיג שלא נכנע ללחץ בינלאומי.

לקראת מלחמה אזורית? איראן מזהירה את ארה"ב מהקמת צי בינלאומי בים האדום

"הוא מסתכל על מערכת הבחירות הפוטנציאלית שעשויה להתקיים בעוד כמה חודשים", אומר איתמר רבינוביץ', שגריר ישראל בוושינגטון לשעבר, בשיחה עם "הניו יורק טיימס". "המצע שלו הולך להיראות כך: 'אני המנהיג שיכול לעמוד מול ביידן ולמנוע מדינה פלסטינית'". 

מומחים ששוחחו עם העיתון טוענים כי חוסר ההסכמה בין ישראל ובעלות בריתה בנוגע לאיך רצועת עזה תיראה ביום שאחרי חמאס לא מבשרת טובות לממשלת נתניהו. אותם אנליסטים העלו שאלות בנוגע למשך הזמן בו ארה"ב תמשיך להעניק תמיכה לישראל במלחמה ברצועת עזה.

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

פרשנים ישראלים דנו האם התנהלות נתניהו עשויה לעודד את ממשל ביידן להגביל את תמיכת ארה"ב בישראל, הכוללת מיליארדים של דולרים בשנה. אך הנושאים הללו עשויים להוות דאגות משניות עבור נתניהו, שמנסה לשקם את הפופולריות שלו שנחלשה, טוען רבינוביץ'. 

אלון פנקס, הקונסול הכללי לשעבר בניו יורק, אמר בראיון כי "לביידן לא תהיה ברירה אלא לשנות את עמדתו. ההיסטוריה מלמדת שבכל פעם שבה לנשיא אמריקאי הייתה מחלוקת עם ישראל, הציבור האמריקאי תמך בעמדתו". 

במהלך כהונתו השנייה נתניהו התעמת עם נשיא דמוקרטי נוסף, ברק אובמה, אך נכנע לבקשתו להקפיא למשך כמה חודשים את הבנייה בהתנחלויות. "לנתניהו אין בעיה לשנות מסלול", טוען רבינוביץ'. "העקרון היחיד שמנחה אותו הוא להישאר בשלטון. אם הוא יגיע למסקנה שהישארות בשלטון מצריכה שינוי מסלול בנושאים האלה, הוא יעשה זאת".