מלחמת חרבות ברזל: בכיר בממשל האמריקאי אמר הלילה (שישי) כי זמנו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, קצוב. על פי דיווח של ברק רביד בוואלה!, הבכיר אמר: "יש לו דם של עשרות אמריקנים על הידיים והוא מחזיק בני ערובה אמריקנים. לא משנה כמה זמן זה ייקח - הצדק ייעשה בכל הנוגע לסינוואר".

כוחות צה"ל מחסלים מחבלים במנהרות החמאס | צפו בתיעוד הדרמטי
"המבצע הגדול אי פעם": כ-60 מבוקשים נעצרו בפעילות בג'נין

עוד הוסיף הבכיר כי "התוכניות הראשוניות של ישראל ברצועת עזה היו בעייתיות". בהמשך התייחס גם לסוגיית הצפת מנהרות חמאס במי ים, ואמר כי "מדובר בפעולות נקודתיות, ולא בפעילות אסטרטגית ארוכת טווח. על היום שאחרי המלחמה ברצועה הוסיף כי "קיים קונצנזוס שההנהגה ברצועה צריכה להיות פלסטינית".

היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר בפגישותיו אתמול עם ראש הממשלה נתניהו ועם שרי קבינט המלחמה כי "השלב העצים" של המלחמה בעזה צריך להסתיים תוך שבועות ולא תוך חודשים, ולהפוך ללחימה בעצימות נמוכה. כך דיווח הערב ברק רביד (וואלה!) בעקבות דברי בכיר אמריקאי שמעורה בתכני הפגישות.

בתוך כך, ביידן נשאל הערב: "האם אתה רוצה שישראל תצמצם את הלחימה בעזה? עד סוף השנה, אתה רוצה שהם יפחיתו אותה ויעברו לשלב בעצימות נמוכה יותר?". על כך, ענה נשיא ארה"ב כי "אני רוצה שהם יהיו ממוקדים בלהציל חיי אזרחים", ומסר: "אל תפסיקו לרדוף אחרי חמאס, אך תהיו יותר זהירים".

גם ב"ניו יורק טיימס" דווח הערב כי ממשל ביידן אמר לממשלה הישראלית כי הוא רוצה שישראל תסיים את המערכה הקרקעית הנרחבת שלה ברצועת עזה סביב סוף השנה ותעבור לשלב ממוקד יותר במלחמתה נגד חמאס - כך אישרו לעיתון ארבעה בכירים אמריקאים. ואיך צפוי להיראות השלב הבא בלחימה? טל לב רם מסביר.

על פי הגורם האמריקאי, סאליבן שאל את שרי קבינט המלחמה ונתניהו "שאלות קשות" לגבי לוח הזמנים למעבר לשלב של לחימה בעצימות נמוכה וביקש לדעת כיצד הלחימה תיראה ומהן התכניות המבצעיות של צה"ל לשלב זה. עוד צוין בדיווח כי סאליבן אמר במהלך הפגישה כי פתיחה בשיחות רציניות על "היום שאחרי המלחמה בעזה" יסייע לממשל ביידן להמשיך ולתמוך בפעולת צה"ל ברצועה. כך, על פי בכירים אמריקאים המעורים בפרטים.

הבכיר ציין כי סאליבן דן עם נתניהו וחברי קבינט המלחמה בצורך לבצע רפורמות ברשות הפלסטינית כדי לאפשר לה לקחת חלק בניהול הרצועה בשלב מסוים לאחר המלחמה. בכיר ישראלי מסר לוואלה! כי סאליבן לא הפעיל לחץ לסיים את הלחימה בעזה, אך הביע דאגה ולחץ בנושא הצורך להפחית את הפגיעה באזרחים פלסטינים ולהימנע מעקירת פלסטינים מבתיהם. לדברי הבכיר, בין ישראל לארה"ב יש הסכמה לגבי החזית הצפונית והצורך שהמלחמה תסתיים כשהמצב על הגבול עם לבנון לא יחזור לסטטוס קוו שלפני ה-7 באוקטובר בו אנשי חיזבאללה נמצאים על הגדר בקרבת יישובים ישראלים.

לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה לפרסום בניו יורק טיימס לגבי הדרישה האמריקאית לסיים את הלחימה עד סוף דצמבר: "ראש הממשלה נתניהו הבהיר שישראל תמשיך במלחמה עד שנשלים את כל יעדיה".

מהבית הלבן נמסר: "סאליבן דיבר עם הגורמים בישראל על מעבר מלחימה בעצימות גבוהה ללחימה בעצימות נמוכה בעצימות הקרוב, אך לא הציב מסגרת זמנים לשינוי".
 

יואב גלנט לג'ייק סאליבן: "כדי לשחרר את עזה מהחמאס, דרושים יותר מכמה חודשים". צילום: שחר יורמן

בתוך כך, רמת המתח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לצוות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע בימים האחרונים לגבהים חסרי תקדים - כך דיווחה היום (חמישי) רשת CNN.

על פי הניתוח שהציגה הרשת, מקור המתח הוא "המחיר הפוליטי שביידן משלם עבור התמיכה החד-משמעית שלו בישראל על רקע המשך הלחימה ברצועת עזה". זאת, לפי טענות הרשת, חרף חוסר שביעות רצון גובר מכך באגף הפרוגרסיבי של המפלגה.

בימים האחרונים פורסמו מספר סקרים דלא החמיאו לביידן. בין היתר, מסקר שפירסמה רשת "בלומברג" עולה כי הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ מוביל על ביידן במדינות רבות, בהן אריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, נוואדה, צפון קרוליינה, ויסקונסין ופנסילבניה.

ביקור ביידן בישראל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ביקור ביידן בישראל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

על פי CNN, חוסר שביעות הרצון של הבית הלבן מהתנהלותו של נתניהו נוכחת גם ברקע ביקורו בישראל של ג'ייק סאליבן, שהשתתף בישיבת הקבינט. לטענת הרשת, "נסיעתו של סאליבן מרמזת שוושינגטון מאמינה שישראל לא התחשבה מספיק באזהרות מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, לאחר תום הפסקת האש מוקדם יותר החודש. סאליבן רוצה לוודא שפעולותיה של ישראל בעזה יימשכו תוך נקיטת יותר אמצעי זהירות על מנת להגן על אזרחים לעומת מה שבוצע עד כה".

"השאלה הגדולה הבאה בנוגע למלחמה בעזה היא אינה האם ישראל תבודד מבחינה בינלאומית, שכן זה כבר קרה", נכתב בניתוח של CNN, "אלא האם התמיכה הנחרצת של הבית הלבן תנתק גם את ארצות הברית מיתר בעלות בריתה ותפגע ביעדי הביטחון הלאומי שלה. המחיר הפוליטי שביידן משלם על תמיכתו בישראל עולה, ואפילו מעורר ספקות לגבי יכולתו הפוליטית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנה הבאה".