ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום (שני) טור מיוחד בעיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל", ובו התייחס למלחמה בעזה ולמטרותיה של ישראל ביום שאחרי הלחימה.

עימות בין דנון לנתניהו: "לא ייתכן שראש המל"ל סותר את עמדת הממשלה"
השוואות בין גנץ לסינוואר והתנחלויות בעזה: ישיבת הליכוד שיצאה מפרופורציות

במהלך הטור הבהיר נתניהו כי "יש להשמיד את חמאס, לפרז את עזה, ולשנות את הגישה הפלסטינית ברצועה. אלו הם שלושת התנאים המוקדמים לשלום בין ישראל לרצועת עזה. בפעולות שיביאו להשמדת חמאס, ישראל תמשיך לפעול תוך ציות מלא לחוק הבינלאומי. זה מאתגר במיוחד מכיוון שחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של חמאס הוא להשתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי. חמאס מציב את תשתית הטרור שלו בתוך ומתחת לבתים, בתי חולים, מסגדים, בתי ספר ואתרים אזרחיים אחרים, תוך סיכון מכוון לאוכלוסייה הפלסטינית".

"האשמה לא מוצדקת של ישראל בקורבנות הללו רק תעודד את חמאס וארגוני טרור אחרים ברחבי העולם להשתמש במגנים אנושיים", הוסיף, "כדי להפוך את האסטרטגיה האכזרית והצינית הזו ללא אפקטיבית, על הקהילה הבינלאומית להטיל את האשמה בקורבנות הללו על חמאס. עליה להכיר בכך שישראל נלחמת בקרב הגדול יותר של המלחמה המתורבתת נגד הברבריות".

"צעד נוסף הוא לפרז את עזה. ישראל חייבת להבטיח שהשטח לא ישמש שוב כבסיס שיוכל לתקוף אותה שוב. הדבר ידרוש, בין היתר, הקמת אזור ביטחון זמני צמוד לגדר הגבול ומנגנון פיקוח על הגבול בין עזה למצרים העונה על צורכי הביטחון של ישראל ומונע הברחות נשק לשטח", הבהיר.

הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"הדבר השלישי, יש צורך לעשות סדר מחדש בעזה. בתי ספר חייבים ללמד ילדים להוקיר חיים ולא מוות, ואימאמים חייבים להפסיק להטיף לרצח יהודים. יש לשנות את החברה האזרחית הפלסטינית כך שאנשיה יתמכו בלחימה בטרור במקום לממן אותו. זה כנראה ידרוש מנהיגות אמיצה ומוסרית. מנהיג הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא יכול אפילו לגנות את הזוועות ב-7 באוקטובר. כמה משריו מכחישים כי מעשי הרצח והאונס קרו או מאשימים את ישראל בביצוע הפשעים הנוראיים הללו נגד בני עמה. אחר איים כי מתקפת טרור דומה תבוצע ביהודה ושומרון".

תהליך כזה של אתחול מחדש התרחש בגרמניה וביפן לאחר ניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. כיום, שתי המדינות הן בעלות ברית גדולות של ארה"ב ומקדמות שלום, יציבות ושגשוג באירופה ובאסיה.

מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, מנהיגים ערבים בעלי חזון במפרץ הובילו את המאמצים לשנות את מדינותיהם. לדוגמא, ישראל וכמה מדינות אימצו את הסכמי אברהם וכולנו נהנים מהסכמי שלום עם שש מדינות ערביות. שינוי תרבותי כזה יתאפשר בעזה רק בקרב פלסטינים שאינם מבקשים את השמדת ישראל. ברגע שחמאס מושמד, עזה מפורזת והחברה הפלסטינית מתחילה בתהליך של חישוב מסלול מחדש, ניתן לבנות את עזה שוב והסיכויים לשלום רחב יותר במזרח התיכון יהפכו למציאות".

בתוך כך, על פי דיווח של ברק רביד (וואלה!), השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר יגיע מחר (שלישי) לוושינגטון לפגישות בבית הלבן ובמשרד החוץ לגבי תכניותיה של ישראל לצמצום הפעולה הצבאית ברצועה במהלך חודש ינואר ומעבר מלחימה בעצימות גבוהה ללחימה בעצימות נמוכה, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקאים. 

דרמר צפוי לדון בתוכניות הישראליות למעבר לשלב של לחימה בעצימות נמוכה שצפוי להתחיל לקראת סוף ינואר, וכן בסוגיה של ניהול העניינים האזרחיים בעזה בחודשים הקרובים. בנוסף, בכיר ישראלי אמר כי דרמר צפוי גם לדון עם סאליבן ובלינקן ברעיונותיו של נתניהו לגבי ניהול רצועת עזה בטווח הארוך לאחר סיום המלחמה.