עימות נרשם אתמול בין שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק לראש אגף האסטרטגיה והמעגל השלישי האלוף אליעזר טולדנו בישיבת הממשלה, לאחר שהשרה שאלה אותו אם "הדיווחים שטייסים מסרבים לסייע לכוחות היבשה בחיפוי אווירי בשל נימוקים מצפוניים" נכונים. תא"ל ירון רוזן, ראש להק בחיל האוויר לשעבר, ביקר את דבריה של סטרוק בשיחה שקיים היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM.

מחטף של הרגע האחרון: הצעת החוק של דרעי באה לשרת את הנשיאה היוצאת חיות| אנה ברסקי
פוטין יכול לחגוג? המלחמה באוקראינה תיראה ב-2024 אחרת לגמרי

"זו שאלה מעציבה, מפלגת, בעת לחימה", אמר רוזן בפתח השיחה. "אני בטוח שהיא לא באמת התעניינה בתשובה, היא רצתה להגיד את מה שהיא אמרה וחבל. אנחנו במלחמה, כל מה שלא מאחד, אני פשוט מציע, השתיקה עדיפה. היה עדיף שהיא לא הייתה שואלת את השאלה ככה. זו שאלה מעציבה, מעליבה. במלחמה, מלחמה זה דבר מאוד מורכב, הרמטכ"ל התייחס לזה אתמול באחת השיחות, הנושא של הוראות הפתיחה באש ומדרגות האש כפי שמדברים עליהן, זה ממש מקצוע".

עוד הדגיש כי "הגדרה של מדיניות האש בעת מלחמה, וגם שגרה, כמה קרוב אנחנו מטילים חימוש לכוחותינו, על אזרחים שיודעים שיש מטרה באותו בית, מה הנזק, זה מקצוע שלם. מדינת ישראל תוקפת מטרות על פי הדין הבינלאומי, זה לא אומר שאין נזק אגבי. אבל אני יכול להגיד שזה מאוד מצער, אבל כיוון שאני במילואים, עושה מילואים עדיין, אני חושב שעם כל הצער, מדינת ישראל במלחמה ואני לא רואה ואני שוב, אני שותף לזה בלי לפרט יותר מדי, אני לא רואה שום דבר שקשור לאיזושהי בעיה בעולמות האלה. צריך לדעת שיש סיטואציות שבהן יש מתח בין תקיפה שקרובה לכוחותינו לבין פגיעה בכוחותינו. אני לא מאמין כיוון שאני יודע את היקף הסיוע האווירי, אני לא מאמין ולא יודע מה אתה שומע ברשתות".

לאור אמירותיו ציין מגל כי הוא שמע על מקרים מסוג זה מחיילים שנמצאים בשטח, ורוזן חידד: "זה לגיטימי לשאול שאלות, אבל אם השרה סטרוק באמת הייתה מתעניינת היא הייתה יכולה לשאול. היא לא צריכה לעשות את זה בישיבת הממשלה, היא זרקה לאוויר משהו ששייך ל-6 באוקטובר בכוונה תחילה. אני לא מתייחס לזה כי זה לא מעניין אותי".

"אתה מכיר מקרה כזה?", תהה מגל, ורוזן השיב בנחרצות: "לא היה ולא נברא, נקודה. לא רק שזה לא היה, אתם פשוט לא מבינים איזה היקף של מסירות וסיוע כמו שצריך להיות, ולא עושים את זה כי עושים טובה, כולם נמצאים שם ומאמינים יחד במשימה הזו שצריך להכות באויב, בצורה הקשה ביותר, על מנת לסלק את הדבר הזה שנקרא חמאס מעל פני האדמה. צה"ל הוא לא צבא של רובוטים לשמחת כולנו. בתוך תהליכי התכנון והתקיפה שנועדו למצבים שבהם פקודה שנראית למישהו נכונה, כי הוא חשב שהמשימה נכונה, ניתנת הזדמנות למי שנמצא בשרשרת האש לעצור את האש מסיבות מקצועיות או פקודה בלתי חוקית בעליל".

לסיום הדגיש רוזן כי "צריך להגיד ביושר, שיש הבדל מאוד גדול בין זה שאתה מדבר בצורה ברורה עם חיילים ואומר להם 'תבצעו את המשימה', זה קורה עכשיו, אבל יש גם דרג שמעל, ועל זה עמר דנק מרמז. זה גם מדברים שמדברים עליהם גם היום, לאן אנחנו רוצים להגיע, אבל אני לא רוצה לדבר על זה. כשאנחנו מדברים על זה ומבלבלים את החיילים למטה, אנחנו מחלישים את החיילים שבשטח. אנחנו צריכים להפריד בין שתי הרמות האלה, יש את הרמה שמעל ואת הרמה שמתחת".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM