"ישראל מבצעת רצח עם בעזה" - כך טענה דרום אפריקה, בתביעה שהגישה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. היום נחשף מסמך הוכחותיה של המדינה לטענותיה, שבין היתר כללו התבטאויות של חברי כנסת, שירים בעלי "כוונה לרצח עם".

גורם מדיני: "ננהל מערכה קשה בהאג; אף מדינה לא תקלוט עזתים, זו אשליה"
ספק שנצליח לשכנע: ייתכן שהגענו לרגע בו בית הדין בהאג יסבך את ישראל

לטענת דרום אפריקה, מעשי ישראל בעזה הם "רצח עם באופיים" - ובכך, הפרה ישראל את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. בקשת דרום אפריקה כוללת בקשה להוצאת צו ביניים שישעה לאלתר את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה. במסמך התביעה המלא שהגישה דרום אפריקה, עולה כי ההצדקות להגדרת מעשי ישראל כרצח עם באופיים מבוססות, כאמור, על התבטאויות בכירים בארץ, חברי כנסת, עיתונאים, מרצים, חיילים שלחמו בעזה ואף זמרים ושירים. בכתב התביעה אף קיים פרק המכונה "ביטויים עם כוונה לרצח עם נגד העם הפלסטיני מצד גורמים רשמיים של מדינת ישראל, ואחרים". 

ישראל הודיעה כי היא מתכוונת להתייצב בבית הדין ולדרוש לדחות את התביעה. בנוסף, היא אף שוקלת לצרף שופט מטעמה להרכב השופטים, לקראת הדיונים שייפתחו בשבוע הבא.

בפתח הפרק בתביעה נטען: "עדות לכוונתם הספציפית של גורמים ישראליים רשמיים לבצע מעשי רצח עם הם משמעותיים וגלויים מאז אוקטובר 2023". בהמשך, פירטו בדרום אפריקה דברים שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו בשורת הזדמנויות, והדגישו בין השאר מקרים שבהם הקביל את המלחמה לסיפור עמלק התנ"כי - במכתבים ובנאומים.  כזכור, סיפור עמלק זכה להתייחסות רבים בישראל, בהם ח"כ בועז ביסמוט, נשיא המדינה הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר החוץ ישראל כץ ושרים נוספים - שהוזכרו גם הם בפרק ההוכחות בכתב התביעה.

בנימין נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני (צילום: אביב אוחיון, לע''מ)
בנימין נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני (צילום: אביב אוחיון, לע''מ)

בתביעה צוינו גם שר המורשת עמיחי אליהו, שלא פסל את האפשרות להטיל פצצת אטום על הרצועה באחד מראיונותיו, והשר אבי דיכטר וח"כ אריאל קלנר, שדיברו על "נכבה" - בגרסת 2023. ח"כ ניסים ואטורי קיבל מקום מכובד בפרק ה"עדויות" לכוונתה של ישראל לבצע רצח עם, כלשונם, שהוצג בכתב התביעה כסגן יו"ר הכנסת וחבר ועדת החוץ והביטחון. "עכשיו כולנו במטרה אחת משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה", כתב בציוץ מטעמו אחרי האסון ב-7 באוקטובר. 

גם התבטאויות של ח"כ טלי גוטליב, ח"כ אביגדור ליברמן וח"כ גלית דיסטל אטבריאן לא פסחו מעל ראשי התובעים והוזכרו בכתב התביעה. "'שיישרף לכם הכפר'!! כן, כן, מבחינתי אחלה מורל לאחל לעזה להימחק ולעלות באש. אמרתי לא פעם - נקמה היא ערך. כמעט כבשו את קיבוצי הדרום, שחטו, אנסו, ערפו ראשים ועקרו עיניים. אז שיישרף להם הכפר", כתבה גוטליב. 
 
"כל בדל של התקוטטות פנימית הוא בזבוז אנרגיה משוגע ומטופש להחריד. תשקיעו את האנרגיה בדבר אחד - מחיקת כל עזה מעל פני האדמה. שהמפלצות העזתיות יטוסו אל הגדר הדרומית וינוסו למצרים - או שימותו, וימותו ברע. עזה צריכה להימחק", כתב דיסטל בתום הצפייה בסרט הזוועות של דובר צה"ל מהטבח הקטלני. ליברמן, כזכור, כתב כי "אין חפים מפשע בעזה". גם ח"כ קטי שטרית מהליכוד הוזכרה, כשאמרה כי "ברמה האישית - אני משטחת את עזה, אין לי סנטימנטים".

אך דרום אפריקה לא מבססת את טענותיה נגד ישראל רק על פוליטיקאים, אלא גם על קצינים במדים שנשמעו בהתבטאויות שלטענתה, מעידות על כוונות לרצח עם. בין הדוגמאות נמצא סרטון שפורסם ברשת X של הסופר ולוחם הלח"י הוותיק, עזרא יכין, שהתגייס למילואים. "תסכלו אותם, כמה שיותר. שלא נשאיר מהם זכר. לא הם, לא אמא שלהם, לא הילדה שלהם ולא התינוקות שלהם. אסור להם לחיות - לחיות האלה", אמר בין היתר בסרטון. גם דברים של אלוף במיל' גיורא איילנד נגד שיקום עזה והעברת סיוע אליה נתפסו בעיני הדרום אפריקאים כהוכחה. 
 
אך לא רק אלו מוזכרים במסמך שהוגש להאג. תת פרק קצר הוקדש ל"רטוריקה של רצח עם בחברה הישראלית" שמופיעה בתקשורת, כך בלשון התביעה. במסמך הוזכר הזמר אייל גולן, שקרא בריאיון "למחוק את עזה ולא להשאיר שם בן אדם אחד" והזמר קובי פרץ, שהוזכר בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות, בעודו שר "שיישרף להם הכפר, שעזה תימחק". 

גם הפרשן אליהו יוסיאן, ישראלי יליד איראן, ששירת ביחידה 8200 וידוע בהשקפות ודעות קיצוניות, הוזכר במסמך בריאיון שלו, בו אמר בין השאר כי "אין אוכלוסייה בעזה, יש 2.5 מיליון טרוריסטים - ולכן אין משמעות ל'הקש בגג'".