ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שעסקה בסוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה, התפוצצה אמש (חמישי) בעקבות וויכוח בין השרים איתמר בן גביר ומירי רגב לרמטכ"ל הרצי הלוי, על רקע הדיווחים כי החליט להקים צוות שיחקור את מחדל השבת השחורה של ה-7 באוקטובר. בעקבות הדעות הנוקבות  נגד הרמטכ"ל, שר הביטחון יואב גלנט יצא להגנתו. בהמשך, נוכח הצעקות וההתלהמות הישיבה נעצרה. 

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני התפוצצה; מס' החטופים עלה ל-136
"שידור חוזר לשישה באוקטובר": חברי הקואליציה נגד תוכנית גלנט ליום שאחרי

כאמור, בעקבות הדיווח על הרכב הצוות של הצבא שיחקור את מחדל מתקפת הפתע של חמאס, תקפו השרים מירי רגב, דוד אמסלם, ואיתמר בן גביר את הרמטכ"ל וטענו כי "ממנים לתחקיר את האנשים שעומדים מאחורי תכנית ההתנתקות". כמו כן, הוסיף בן גביר והתחיל לדבר על הקונספציה שבה לטענתו שבוי הצבא ועל תכנית ההתנתקות. בתגובה, החל השר בני גנץ לתקוף את השרים על אמירותיהם.

מהציטוטים המלאים:

מירי רגב: "רוצה לשאול על הפרסום לפיו צוותי חקירה הוקמו ומינתם את שאול מופז ומפקד פיקוד דרום סמי תורג'מן לחקור את ההתנהלות של מה שקרה ב-7.10"

הרמטכ"ל: "לא החלו תחקירים".

בן גביר: "השאלה היא האם מונו צוותים לחקור".

הרמטכ"ל: "טרם התחלנו תחקיר".

סמוטריץ': "אתה לא מכחיש".

שאול מופז (צילום: רוני שוצר, פלאש 90)
שאול מופז (צילום: רוני שוצר, פלאש 90)

רגב לרמטכ"ל: "אתה לא עונה לי ואני רוצה שזה יהיה ברור. יש לנו לא מעט שאלות על התנהלות הצבא, על מה שקרה אבל אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו 'זה לא הזמן אנחנו במלחמה' ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?".

בשלב זה של השיחה, החלו להתערב שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ ולהגן על עמדת הרמטכ"ל הרצי הלוי.

גלנט לרגב: "אני רוצה להשיב להשתלחויות".

בן גביר: "לא כל ביקורת זה להשתלח, מותר לנו לשאול את הרמטכ"ל שאלות, אנחנו השרים וזה התפקיד שלנו".

הרמטכ"ל: "זו בדיקה מקצועית שלנו, לא על מדיניות, אלא כיצד צה"ל פעל".

גלנט: "לא ידעתי על התחקיר, אבל אני נותן לרמטכל גיבוי מלא, זה תפקידו לבדוק לחקור. אם הרמטכ"ל החליט להקים צוות חקירה - מגבה אותו".

בן גביר: "הבעיה זה לא רק עצם העיתוי, תוך כדי מלחמה, אלא גם מי הדמויות. שמתם את שאול מופז, שר הביטחון של ההתנתקות לחקור? אתם פשוט נותנים לחתול לשמור על השמנת".

גנץ (בזעם): "מה הקשר? צה"ל בודק בדיקה מקצועית תכף תגיד שזה 'הקונספציה'".

בן גביר: "נכון הקונספציה, זו הקונספציה ומי שהיה שותף לקונספציה לא יכול היות בעצמו החוקר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נותר רוב הדיון הסוער בין הצדדים דומם. כאשר הטונים עברו לצעקות של ממש נעמד נתניהו על רגליו ואמר: ״נמשיך את הדיון בפעם אחרת״.

הדיון שהפך לריב קולני בין השרים להרמטכ"ל סביב מינויו של שאול מופז ליו"ר ועדת הבדיקה למחדל 7.10 אמור היה להיות דיון חשוב עד קריטי. לא כי מזכיר המדינה האמריקאי מגיע בשבוע הבא לדרוש תשובות לשאלות המורכבות על חזונה של ישראל ליום שאחרי בעזה, אלא כי בראש ובראשונה מדובר באינטרס ישראלי מובהק. כפי שהגדיר זאת בצדק חבר קבינט בכיר : "סופה של המערכה הצבאית, גם אם היא תהיה ממושכת, חייב להיות מעוגן במעשה מדיני. רק אם אתה יודע לאן אתה רוצה להגיע – אתה יודע באיזו דרך אתה צריך ללכת".

הדיונים שמתקיימים בישראל בשבועות האחרונים, במספר זירות - במל"ל, במערכת הביטחון, בדרג המיניסטריאלי - יצרו חלופות ורעיונות, אך לצד זאת חידדו שורה ארוכה של סוגיות שלפי שעה נותרות ללא פתרון. כיצד ישראל תבטיח את סמכויות האכיפה לכוח הרב-לאומי שבשלבים הראשונים יפקח על חוק וסדר ברצועה? מי הדמויות שמסוגלות להוות חלופה שלטונית למנהיגי חמאס? איך מונעים ממה שיוותר מארגון חמאס לקום לתחייה ולהשתלב בכל שלטון חדש שיקום ברצועה?

הזמן קצר והמלאכה מרובה. ישראל מתקרבת למעבר לשלב הבא של לחימה ללא הבנה ברורה איך עזה צריכה להראות אחרי שהושגו המטרות שהדרג המדיני הציב בפני הצבא. הדרג המדיני בינתיים בחר לעסוק בסוגיות אחרות, לגיטימיות ככל שתהיינה. הטענה העיקרית שמספר שרים (בן גביר, סמוטריץ, רגב ונוספים) העלו בפני הרמטכ"ל היא הדמות של מי שיעמוד בראש ועדת הבדיקה: רמטכ"ל ושר הביטחון שלעבר שאול מופז.