הממשלה אישרה היום את תכנית המילואים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט בסך תשעה מיליארד שקלים. בנוסף, אושרה החלטה נוספת, במסגרתה 12.5 מיליון שקלים יוקצו לחיזוק חוסנם החברתי בחירום של היישובים הדרוזים והצ'רקסיים בגליל, בכרמל ובגולן.

"יש לנו מכת הדלפות": הצעד הדרמטי שמתכנן נתניהו לישיבות הקבינט
תרחיש האימים: במתקפת חיזבאללה יקרסו המוצבים בגבול לבנון | יצחק בריק

תוכנית המילואים של נתניהו, סמוטריץ' וגלנט, בסך תשעה מיליארד שקלים, כוללת בין היתר: חמישה מיליארד שקלים המוקצים למענקים, מתוכם 200 מיליון שקלים למסלול אדום לעצמאיים משרתי מילואים.

מנתניהו נמסר על ההחלטה: "המילואימניקים יקבלו את הכסף ללא דיחוי. הם גיבורים אמיתיים - הם עזבו את הבית כדי להגן על הבית של כולנו". השר סמוטריץ' הוסיף: "אנחנו כחברה וכמדינה מעלים על נס ושמים בראש סדרי העדיפויות את מי שעזבו הכל ויצאו להגן על הבית - ואלו משרתי ומשרתות המילואים ובני המשפחות שלהם". גם גלנט הגיב לאישור התוכנית, ואמר: "תכנית מגויסים למילואים אומרת למילואימניקים ולבני משפחותיהם: אתם לא לבד".

כאמור, הממשלה אישרה גם החלטה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי להקצות 12.5 מיליון שקלים לחיזוק החוסן החברתי בחירום של היישובים הדרוזים והצ'רקסיים בגליל, בכרמל ובגולן וזאת על רקע המלחמה וכחלק מהתוכנית הלאומית להעצמתם ולפיתוחם הכלכלי-חברתי של היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים.

מערך המילואים במלחמת 'חרבות ברזל' (צילום :דובר צה"ל)

בהתאם להחלטה זו, יתקצב משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי בראשותו של השר יצחק וסרלאוף את ישומן של מגוון תוכניות חברתיות, תרבותיות וקהילתיות לחיזוק החוסן החברתי-קהילתי של הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות ובכללן: פעילות לקידום התנדבות בקהילה, סדנאות להתמודדות עם מצבי לחץ, הורות בזמנים קשים, מתן מענה רגשי ואירועי הפוגה שונים. התוכניות מיועדות ומותאמת למגוון אוכלוסיות יעד כגון: ילדים, נוער, נשים ואזרחים ותיקים.

ההחלטה התגבשה, בין היתר, על רקע המלחמה ולאחר פגישה משותפת לדיוק הצרכים בין שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף עם ראשי הרשויות הדרוזיות והרשות לפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזים והצ'רקסיים במשרד ראש הממשלה. כמו כן, השבוע מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי וצוותו יגיעו עם מנהל רשות הדרוזים והצ'רקסים להניע את התהליך לגיבוש תכנית החומש ליישובים הדרוזים והצ'רקסיים.

מספרם של תושבי היישובים הדרוזים והצ'רקסיים המשרתים בכוחות הביטחון השונים מוערך בכ-11,000 מתוך אוכלוסייה של 150,000 איש. הקצאת התקציב תהיה באמצעות קול קורא לתמיכות בגופים אחרים לטובת קבלת השירותים עצמם ממשרד נגב גליל וזאת באמצעות התקשרויות של המשרד.

היישובים המתוקצבים: מע'אר, דאליית אל כרמל, ירכא, עוספייא, בית ג'ן, אבו סנאן, ראמה, פקיעין, כסרא- סמיע, ג'ולס, יאנוח- ג'ת, חורפיש, סאג'ור, כפר כמא, מג'דל שמס, בוקעתא, מסעדה, עין קיניא. 

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף: "בעת משבר חיוני לעמוד יחד כקהילה אחת חזקה ומאוחדת. משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי מכיר בתרומה המשמעותית של אחינו ואחיותינו הדרוזים והצ'רקסיים. בהקצאה ייעודית של 12.5 מיליון שקלים, נעניק מגוון סדנאות, אירועי הפוגה ויוזמות אחרות שתוכננו בקפידה על מנת להגביר את חוסנם החברתי של קהילות יקרות אלו. המחויבות הבלתי מעורערת זה לזה משמשת עדות לקשר העמוק שמאחד אותנו והופך את החברה הישראלית לפסיפס המרשים שהיא".