המלחמה בעזה נכנסה לשלב חדש – אבל ייתכן שדווקא בחסות הירידה בעצימות הפעולות ישראל ומצרים עלולות לעלות על מסלול התנגשות.

השלב הבא לקראת מיטוט חמאס: הדרישה של ישראל - והסירוב המצרי

על פי דיווחים במצרים ובטורקיה, קהיר דחתה לאחרונה בקשה ישראלית להתקין חיישנים מיוחדים לאורך ציר פילדלפי – קו הגבול בין רצועת עזה לשטח מצרים – שמטרתן להתריע בפני ישראל במקרה שמחבלים ינסו לחפור מרשת מנהרות הברחה חדשות מתחת לגבול הבינלאומי.

השבוע פירסם ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל ומצרים מנהלות בימים אלה משא ומתן משמעותי על עתידו של ציר פילדלפי. זאת, לאחר שגזרת רפיח וציר פילדלפי היא האחרונה שעדיין לא טופלה באופן משמעותי על ידי כוחות קרקעיים של צה"ל ברצועה.

בכירי מצריים מסרו לעיתון כי ישראל ביקשה להתקין את החיישנים בשטח ולקבל מהם התראות בזמן אמת, ואף ביקשה אישור לשלוח כטב"מים לאזור לבדיקת המצב במקרה שתתקבל אזהרה. מהדיווח הראשון עלה שבקהיר השיבו שישקלו להתיר את התקנת החיישנים, אולם דחו על הסף את הדרישה להתיר כטב"מים בטענה שמדובר בהפרה של הריבונות המצרית.

בנוסף, על פי דיווח ברויטרס מצרים דחתה הצעה של ישראל להגברת הפיקוח הישראלי על אזור החיץ בגבול מצרים ברפיח, והעדיפה להמשיך במאמצים לתיווך למען הפסקת אש.

נשיא מצרים א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

ציר פילדלפי נחשב לאחת מהסוגיות המסובכות ביותר במלחמה ברצועה, והעובדה שצה"ל עדיין לא פועל בשטח רפיח קשורה למורכבות המדינית הזו.  מאז השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007, ישראל טוענת שציר פילדלפי הפך לנתיב העיקרי של הארגון להברחת נשק וסחורות בלתי חוקיות. "ברור שהמצרים נכשלו בעצירת זרם התחמושת והנשק לעזה ב-18 השנים האחרונות; הם לא יכולים להכחיש את זה", אמר לאחרונה ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד. 

מצרים נמצאת למעשה במצוקה אסטרטגית בנושא זה, לאחר שאיראן הצליחה לאיים עליה ולהסב לה פגיעה כלכלית משמעותית נוכח הירידה במספר האוניות שעוברות בתעלת סואץ כתוצאה מהמצור הימי שמנסים להטיל החות'ים בתימן על אוניות שמיועדות לישראל. על פי דיווחים שונים, איראן מאיימת שהמשך קיום תעשיית ההברחות ברפיח היא אינטרס עליון.

במהלך חודש נובמבר איים בכיר בחיזבאללה כי אם הארגון השיעי ירגיש שיש סיכוי שהאחיזה של חמאס בכל שטח הרצועה קורסת, הוא יפתח מול ישראל במלחמה בהיקף מלא בלבנון. "אם נרגיש שיש אפילו סיכוי של 50% שחמאס עלול להתמוטט לחלוטין, אנחנו נצא למלחמה", אמר הבכיר שזכה לכינוי "עלי" בראיון לטיימס הבריטי, "הישראלים כבר מדברים על שליטה מוחלטת בעזה. אם נרגיש שזה הולך לשם, נפעל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר לאחרונה שציר פילדלפי חייב להיות "בידיים שלנו" וששליטה על הגבול בין עזה למצרים היא מפתח לפירוז עזה. "חייבים לסגור אותו. ברור שכל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנחנו רוצים", אמר.

העזתים רבים על הסיוע במעבר רפיח (צילום :צילום מסך אל-ג'זירה)

השבוע כתב אלוף (במיל') יצחק בריק במעריב כי "אי־מיגור שלטון החמאס ברפיח ואי־השתלטות על המנהרות תחתיה, המשמשות מעבר עיקרי לאמצעי לחימה מסיני לתוך הרצועה – פירושם שלא הצלחנו לעמוד במשימה העיקרית שהצבנו לעצמנו במלחמה, מיטוט שלטון החמאס". לדבריו, "לחמאס ברפיח יש גישה חופשית לח'אן יונס, ומשם – לצפון הרצועה במנהרות של מאות ק״מ המחוברות להם יחדיו שעדיין אנחנו רחוקים מאוד ממיטוטם. גם אם הרסנו מעל אלף פירים, יש למחבלי חמאס עוד אלפים נוספים, ולכן אין ההרס החלקי משפיע באמת על תנועתם במנהרות".

"הגיעה השעה להעריך מחדש את אופן הלחימה, היינו לשנות את הפרדיגמה ולצאת מריכוזי האוכלוסייה הצפופים, לתקוף התקפות כירורגיות במטוסים ע״פ מודיעין מדויק ולפשוט פשיטות מהקרקע. אומנם לא השגנו את כל תאוותנו בידנו – מיגור החמאס מיכולותיו, אבל נוכל להמשיך לשלוט במרחב עם הרבה פחות אבדות, ונמנע מחמאס להתארגן מחדש. זו גם התוכנית של צה״ל לבצע בשלב השלישי של המלחמה. אני קורה לדרג המדיני והביטחוני לעשות זאת מייד ולצאת מהמדמנה שאין תועלת בצידה".

במאמר במעריב שפירסם לפני כשבועים העריך ד"ר ירון פרידמן מאוניברסיטת חיפה כי "השתלטות על העיר רפיח אינה דומה לאף אזור אחר עליו השתלט צה"ל". לדבריו, "מדובר בעורק החיים של הטרור ברצועה. השתלטות על העיר לא תהיה קלה, ולא רק בגלל בעיית הצפיפות. ישראל תצטרך להפסיק את הסיוע ההומניטרי במעבר רפיח ואולי גם במעבר וכרם שלום עד לתום המבצע, מה שצפוי לגרור תגובות קשות בעולם.בנוסף, יש להניח כי חמאס ישקיע את מירב מאמציו למנוע את השתלטות צה"ל על אזור ההברחות המרכזי שלו. זאת מתוך ידיעה ברורה, כי כיבוש המעבר ע"י צה"ל יסגור סופית את שער הכניסה לנשק הטרור. כדי למנוע את צמיחתה של ישות טרור חדשה, חייבת מדינת ישראל בכל הסדר שיושג ביום שאחרי, לשמור על השליטה בציר פילדלפי".