מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ניסה היום (שלישי) לשכנע בכירים ישראלים לנהוג באיפוק רב יותר במערכה בעזה על ידי הצפת האפשרות לנרמול היחסים עם סעודיה, בתנאי שישראל תפחית את סבלם של תושבי עזה ותיישם את פתרון שתי המדינות. לישראל יש "הזדמנויות אמיתיות" לחזק את הקשרים עם מדינות ערב, אמר בלינקן הערב (שלישי) בתל אביב, התחנה האחרונה בסיורו באזור, לפי ה"ניו יורק טיימס".

"הוביל עשרות פעולות": צפו בחיסול הדרמטי של בכיר חיזבאללה בדרום לבנון
מי הולך לעמוד לדין בגין קריאות הסתה? ההודעה החריגה של היועמ"שית

לפי העיתון, ברחבי המזרח התיכון ובוושינגטון גברו החששות כי המלחמה בחמאס בעזה עלולה להתפשט לחזיתות אחרות, במיוחד במקומות שבהם פועלות מיליציות הנתמכות על ידי איראן.

"בלינקן התייחס לאמירתו הקודמת לפיה סעודיה ומדינות אחרות עדיין מעוניינות בבניית יחסים דיפלומטיים נורמליים עם ישראל למרות ההרס בעזה, אבל לדבריו מנהיגי ערב מתעקשים שישראל חייבת לסיים את המלחמה בעזה ולפעול למען מדינה פלסטינית", נכתב.

עוד דווח, כי "במסיבת העיתונאים אמר בלינקן גם כי ישראל הסכימה לאפשר לצוות של האו"ם להיכנס לצפון הרצועה כדי להעריך את המצב שם, הקדמה לכל תהליך שיאפשר לפלסטינים עקורים לחזור לבתיהם".

עם זאת, הוסיפו, כי "בלינקן הדגיש שארצות הברית תומכת בזכותה של ישראל לנהל מלחמה נגד חמאס עד שיוחזרו בני הערובה הישראלים וחמאס לא יוכל עוד לבצע מתקפות חוצות גבולות מהסוג שביצע ב-7 באוקטובר".

לפי ה"טיימס" בלינקן חזר והדגיש כי ארצות הברית מתנגדת בתוקף ליישוב מחדש של פלסטינים מחוץ לעזה.

בפגישתו עם נתניהו ועם קבינט המלחמה הישראלי בקריה בתל אביב מזכיר המדינה "אישר מחדש את תמיכתנו בזכותה של ישראל למנוע את הישנות התקפות הטרור של ה-7 באוקטובר והדגיש את החשיבות של הימנעות מפגיעה נוספת באזרחים והגנה על תשתיות אזרחיות בעזה", אמר דובר מחלקת המדינה מתיו מילר.

ישראל כ"ץ בפגישה עם אנתוני בלינקן (צילום :אלכס גמבורג משרד החוץ)

בלינקן התייחס גם למאמצים להבטיח את שחרור בני הערובה שנחטפו לעזה ב-7 באוקטובר ולחשיבות הרחבת הסיוע ההומניטרי לאזרחי עזה, ו"חזר על הצורך להבטיח שלום בר-קיימא" באזור, "כולל באמצעות מימוש מדינה פלסטינית", נכתב.

לפי העיתון, לפני שטס לישראל ביום שני בלילה אמר בלינקן לכתבים בסעודיה כי שליט הממלכה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, אמר לו שם כי לסעודים עדיין יש "אינטרס ברור" לנסות לנרמל את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.

אבל היו לכך לפחות שני תנאים: סיום המתקפה הצבאית של ישראל בעזה, שבה נהרגו יותר מ-23 אלף פלסטינים, לפי משרד הבריאות בעזה, והסכמתה של ישראל לנקוט צעדים מעשיים לקראת הקמת מדינה פלסטינית, הסבירו ב"טיימס".

בלינקן ביקר בטורקיה, יוון, ירדן, קטאר, איחוד האמירויות הערביות וסעודיה מאז החל את שליחותו הדיפלומטית האחרונה ביום שישי.

בראיון ל-BBC ששודר היום אמר הנסיך חאליד בן בנדר, שגריר סעודיה בבריטניה, כי השיחות של הממלכה על נורמליזציה נסובו סביב נקודת סיום ש"כוללת לא פחות מאשר מדינה פלסטינית עצמאית".

"למרות שאנחנו עדיין מאמינים - גם אחרי ה-7 באוקטובר - בנורמליזציה, זה לא בא על חשבון העם הפלסטיני", אמר הנסיך חאליד.

מנהיגי ערב התקדמו עם דיפלומטיה משלהם בנושא המלחמה. אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, מתכנן לנסוע לירדן כדי להשתתף בפסגה עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ועבדאללה מלך ירדן כדי לדון במצב בעזה, דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של ירדן. בלינקן מתכנן גם להיפגש עם אבו מאזן בנסיעתו.