בצל המשך הלחימה בעזה, מחר ייפתח הדיון בבית הדין הבין-לאומי בהאג בו תתמודד מדינת ישראל לראשונה עם התביעה מצד דרום אפריקה, שטוענת ל"רצח עם" בלחימה בעזה. על כך, עו"ד ד"ר רועי שיינדורף, לשעבר המשנה ליועמ"ש למשפט בינלאומי, שוחח הבוקר (רביעי) עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM והסביר כיצד יתנהל הדיון.

בפתח השיחה אמר: "דרום אפריקה פנתה לבית הדין, לטענתם יש בינם לבין מדינת ישראל מחלוקת לגבי הפרשנות והיישום של האמנה בדבר רצח עם. הם טוענים שמה שישראל עושה ברצועת עזה נופל בגדר רצח עם או השמדת עם, וישראל חושבת אחרת, ככה הם מציגים את הדבר הזה".

"הם מבקשים מבית הדין להכריע במחלוקת, אבל באופן מיידי הם מבקשים מבית הדין להוציא צעדים זמניים במסגרת ההליך הזה כי לשיטתם כרגע נפגעים אנשים והם מבקשים שביתה דין עכשיו ייתן צווים אבל צו אחד מאוד מרכזי - שיורה לישראל להפסיק את פעולות המלחמה. ישראל תצטרך להחליט מה היא עושה, בית הדין אין לו כלים לשלוח איזה פקיד של בית הדין שיבוא ויעצור את ישראל אבל מדינות יכולות להביא את העניין בפני מועצת הביטחון, שם נצטרך להסתמך על וטו של ארה"ב שזה לא כזה פשוט", הוסיף.

בהמשך, נשאל האם "יש לנו סיכוי", והשיב: "זה לא משחק של אחד או אפס, זה לא שדרום אפריקה מקבלת את מלוא הצו או שבית הדין לא נותן צו בכלל. בית הדין יכול לתת צו חלול, שישראל חייבת לפעול רק לפי דיני המלחמה או שישראל יכולה להמשיך בפעולות הצבאיות בלבד שלא תבצע רצח עם. דברים שנראים כמו צו אבל במילא ישראל עומדת בהם. בית הדין יכול לתת צו בנושאים הומניטריים".

כשמדברים על מידתיות ועוצמה שישראל מפעילה מול חמאס, בסוף אתה עושה את זה על פי הדין הבינלאומי. חמאס הוא ארגון שהמטרה שלו להשמיד את העם היהודי. אין שום דבר שישווה לאיום הזה ולכן הכול מידתי. ישראל יכולה להשתמש בטיעון הזה? שזה פרופורציונלי? שזו פעולה להשמדת כוח הרסני?
"הנקודה שאתה מעלה היא מעניינת וחשובה. זה לא התיק הזה, התיק הזה לא עוסק בפשעי מלחמה, מה מותר ואסור. האשמה נגדנו פה היא השמדת עם, שאנחנו רוצים ופשוט למחוק את העם הפלסטיני, עד כמה שהדבר הזה מגוחך או רחוק מהמציאות. אנחנו יודעים שכוחות צה"ל לא מונחים למחוק את העם הפלסטיני מעל האדמה, עושים הרבה מאמצים להבחין. אהרן ברק יהיה שופט אחד מתוך 17 שופטים, 15 שיושבים באופן קבוע. נשיאת בית הדין כרגע אמריקנית, אבל השופטים האלה מגיעים מאזורים גיאוגרפים שונים וכל אחד בא עם הרקע הפוליטי שלו".

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

על מינוי אהרן ברק אמר: "אני חושב שיש משהו שמכבד מאוד את ביתה דין בזה שמדינת ישראל שולחת מישהו שהוא כל כך בכיר ומוכר, מישהו סמלי שמוערך בעולם. יש משהו יותר מסמלי מאדם שיודע באמת מה זה השמדת עם, באופן אישי שרד כזה. האם באמת הוא יכול להשפיע באופן דרמטי על כל השופטים? לא על כל אחד אבל בוודאי חשוב שיש שם נקודת מבט של מישהו שמגיע מרקע ישראל".

"אני מעריך שזה לא ייקח הרבה זמן, מעריך שזה בין שבוע לשבועות ספורים. זו ההערכה שלי. אני חושב שהקייס הישראלי או חלק יהיה בוודאי לומר שצריך להסתכל על הפעולות שנעשו, הפעולות מדברות בעד עצמן. בתיק הזה יש מרכיב שכדי להראות עבירה כל כך חמורה צריך להראות שיש כוונה, וכוונה אפשר ללמוד אותה. פה יש צורך לשכנע שחלק מההתבטאויות האומללות האלה לא מייצגות את המדיניות האמיתית", הוסיף.