מערכת היחסים בין ראש הממשלה נתניהו לשר הביטחון גלנט, בעיצומה של המלחמה ברצועת עזה, ממשיכה להתדרדר. זאת, לאחר שאתמול נטש גלנט את דיון קבינט המלחמה, וזאת בעקבות ההחלטה למנוע מראש המטה שלו להיכנס לחדר הדיון. על פי גורמים מעורים בפרטים, זעמו של גלנט יצא על כך שמטעמו של נתניהו ישבו בדיון המזכיר הצבאי, ראש הסגל, ראש המל"ל ועוזרו ומזכיר הממשלה. לפני יציאתו אמר: "תפסיקו להפריע לי לעבוד".

המתיחות בין השניים נמשכת זה זמן רב, אם כי בתחילת דרכו של גלנט בפוליטיקה, במסגרת מפלגת "כולנו", לא היו סימנים מוקדמים לכך. ב-14 במאי 2015 הוא מונה לשר הבינוי והשיכון בממשלת נתניהו (הממשלה ה-34). ב-9 בינואר 2019 מונה לשר העלייה והקליטה, ובהמשך לשר ההשכלה הגבוהה והמשלימה למשך כשישה שבועות. עם הקמת הממשלה ה-35, מונה גלנט לתפקיד שר החינוך תחת נתניהו, וב-29 בדצמבר 2022 (הממשלה ה-37) הגיע סוף סוף לתפקיד בו חשק - שר הביטחון של מדינת ישראל.

בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

גלנט, שציפה לקבל את התפקיד זמן רב, ודאי לא ציפה להתמודד עם שורה ארוכה כל כך של משברים, חברתיים וביטחוניים, בקדנציה שלו. העימות הראשון בין השניים התפתח על רקע מחאת אנשי המילואים שהתנגדו לקידום הרפורמה במערכת המשפט. גלנט, שחשש מקרע שיפגע בתפקוד צה"ל, ניסה לשכנע את בכירי הממשלה לנהל משא ומתן לשם הגעה להסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה במסגרת מתווה פשרה על חקיקה מרוככת. בשיחות עם ראש הממשלה הבהיר גלנט כי אם לא תושג פשרה יתפטר מתפקידו.

ב-25 במרץ 2023 קרא גלנט לעצירה מיידית של חקיקת הרפורמה המשפטית. למחרת, בתגובה לנאומו שלא תואם מראש, הודיע ראש הממשלה נתניהו על כוונתו לפטר אותו מתפקידו. ההכרזה הובילה למחאת ענק נגד פיטוריו ברחבי הארץ ולהכרזה של יו"ר ההסתדרות על שביתה כללית במשק. נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו שאין לו אמון בו. גלנט צייץ בטוויטר אחרי הפיטורים: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".

שבוע לאחר מכן חלה הסלמה ביטחונית בכמה חזיתות, שכללה פיגועי טרור וירי מלבנון, סוריה ורצועת עזה. ב-10 באפריל הצהיר נתניהו שגלנט ימשיך לכהן בתפקידו. 

ב-14 באוגוסט עורר יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, סערה כששיתף פוסט של חבר הליכוד ארז תדמור, שקבע כי הרמטכ"ל הרצי הלוי ייזכר כ"רמטכ"ל הכושל וההרסני ביותר בתולדות צה"ל ומדינת ישראל". גלנט גינה את דברי בנו של רה"מ, וכתב: "הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי הוא אחד מהקצינים המצטיינים שפגשתי בכל שנותיי בצה״ל ובמערכת הביטחון - מפקד אמיץ, ישר, ענייני, קר רוח, מעמיק ושקול. אזרחים רבים במדינה חבים לו את חייהם. עם ישראל זכה שבשעות מורכבות אלו הרמטכ״ל הלוי מוביל את צה״ל".

לאחר טבח ה-7 באוקטובר שוב עלו היחסים על שרטון, על רקע אופן ניהול המערכה בעזה. בין היתר, דווח כי גלנט התנגד למלא את כל הדרישות האמריקאיות בנושאים ההומניטרים.

יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

ב-21 באוקטובר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי גלנט חתר למתקפת פתע נגד חיזבאללה, אך נתניהו בלם אותו. לפי הדיווח, שר הביטחון טען מצדו כי יש צורך להתמקד בחיזבאללה משום שהוא מהווה איום גדול יותר מחמאס, אך רה"מ התנגד לכך ודחה את הרעיון. 

ב-2 בדצמבר קיימו גלנט ונתניהו הצהרות נפרדות. כשנתניהו נשאל על כך הוא השיב: "הצעתי לגלנט לקיים מסיבת עיתונאים משותפת, הוא החליט מה שהחליט". 

ב-26 בדצמבר דווח כי המתיחות בין השניים החריפה על רקע הדיווח כי נתניהו הנחה את ראש המוסד דדי ברנע ואת ראש השב"כ רונן בר לא להשתתף בדיונים אצל שר הביטחון שעוסקים בשאלת החטופים.  

ב-13 בינואר 2024, על רקע המתיחות עם נתניהו, גלנט נטש את הדיון בקבינט המלחמה, וזאת לאחר שראש המל"ל צחי הנגבי לא אפשר לראש המטה שלו להיות נוכח בדיון.