הדיון בשינויים לתקציב 2024: אחרי לילה לבן של משא ומתן מול שרים רבים, דיון התקציב הסתיים היום (שני) ואושר. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' רצה לקצץ מתקציב המשטרה, אך שיחה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הובילה להסכמות אחרות.

ברקע דיוני התקציב: אלו הערכות האינפלציה לשנת 2023
בצל המחלוקת בקבינט על עסקת החטופים: האזהרה הדרמטית של איזנקוט

שישה התנגדו להעברת התקציב: שר התקשורת שלמה קרעי, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט, חבר הכנסת גדעון סער, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון וחבר הכנסת חילי טרופר.

מהמחנה הממלכתי נמסר: "שרי המחנה הממלכתי הצביעו נגד תקציב המדינה לשנת 2024 בישיבת הממשלה שהסתיימה כעת. ראוי היה אם בפתח הישיבה, היו מכריזים כל השרים על מהלכים שיציגו דוגמה אישית לציבור, לפני שאנו דנים בצעדים שיכבידו עליו. דרשנו, ואנו עדיין דורשים הקטנה משמעותית של משרדי הממשלה, הקפאת החוק הנורבגי ושכר חברי הכנסת וקיצוץ משמעותי יותר בכספים הקואליציוניים".

"התוכנית שהוצגה אינה משקיעה מספיק במנועי צמיחה, אינה כוללת הקמת 'מנהלת תקומה' עבור תושבי הצפון, כפי שראוי היה לעשות מזמן, וחמור מכך - היא אינה משקפת שינוי סדר עדיפויות יסודי נדרש ומתעלמת מההשלכות הכבדות של המלחמה", הוסיפו. "עוד לא מאוחר לגלות אחריות לאומית בעת הזו ולעשות את התיקונים הנדרשים, לפני ההצבעה על התקציב במליאת הכנסת".

בין ההסכמות שהתקבלו על התקציב, סוכם כי בניגוד לכל המשרדים האחרים, תקציב המשטרה לא יקוצץ, ובנוסף יתווספו שני מיליארד שקלים למשרד לביטחון לאומי. בהמשך לכך, יבוטל הקיצוץ המתוכנן במשרד לביטחון לאומי ובמשטרה, על סך 469 מיליון שקלים. כמו כן, יישמר הסיכום הקודם בין הצדדים, על סך 9 מיליארד שקלים תוספת.

בנוסף, תינתן תוספת תקציבית נוספת של 2,275 מיליארד ש"ח בתקציב המשטרה לביטחון לאומי והגופים השונים תחתיו, על מנת להתמודד עם אתגרי ביטחון הפנים של האזרחים בישראל.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "כפי שדרשתי לאורך כל המו"מ, תוספת תקציב משמעותית למערכי הלחימה של המשטרה, אשר הוכיחה ב-7 באוקטובר כמה חשוב שתיהיה לנו משטרה חזקה שיש לה את כל האמצעים להגן על מדינת ישראל. כמו גם למערך כבאות והצלה ושירות בתי סוהר שיהיו יעילים ואפקטיביים. אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר - ישראל חייבת משטרה חזקה שתדאג לביטחון של כולנו".

מוקדם יותר, גורמים בסביבת השר בן גביר הגיבו על כוונת סמוטריץ' לקצץ בתקציב המשטרה, ומסרו: "דווקא עכשיו, אחרי ה-7 באוקטובר, לקצץ מיליארד שקלים מתקציב המשטרה זה חוסר אחריות משווע ואי הבנה מינימאלית של מה קרה כאן לפני מאה ימים. השוטרים מנעו מהאויב להגיע לשערי תל אביב ולהמשיך את הטבח בדרום. הניתוק של פקידי האוצר שגוררים את השר סמוטריץ' - פשוט לא נתפס".

נתניהו מתייחס ליום ה-100 למלחמה בישיבת הממשלה על התקציב (צילום :רועי אברהם / לע"מ)

בתחילת הישיבה שנפתחה אמש, התייחס נתניהו  לאישור תקציב המדינה לשנת 2024: ״אחד מהדברים שהתבררו במלחמה בלי כל ספק, זה שאנחנו חייבים לנהל את המלחמה הזאת, והיא תיקח עוד חודשים ארוכים. לכן אנחנו מביאים היום תקציב מלחמה. התקציב הזה הוא אמנם תקציב שנתי, אבל הוא תקציב של שנה שבה יש לנו מלחמה. הדבר הזה מחייב אותנו להוציא הוצאות לביטחון הרבה יותר גדולות ממה שתכננו. אנחנו גם מבינים שאנחנו נצטרך להשקיע בתכנית רב-שנתית לשחרר את מדינת ישראל מהתלות ברכש חיצוני בהרבה דברים; בהצטיידות מקומית, ביכולת ייצור מקומית, כל זה יגיע לשולחן הממשלה". 

המאמצים בממשלה לאישור התקציב היו מאוד מורכבים עד כה. שר התפוצות עמיחי שיקלי, שרק בשבוע שעבר התפטר מהמשרד לשוויון חברתי, הביע את התנגדותו לקיצוצים במשרדו. "התקציב הנוכחי כפי שהוגש היום מתעלם לחלוטין מקהילות ישראל בתפוצות, מהעלייה החדה באנטישמיות, מהמערכה נגד הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל ומההזדמנות שהמשבר הנוכחי מייצר למול יהודי העולם, ולכן לא אוכל לתמוך בו", מסר. "על מדינת ישראל להתעלות לייעודה כמדינת העם היהודי - זו לא רק זכותנו, זו חובתנו".