הקבינט המדיני-ביטחוני דן הערב (חמישי), בין היתר בנושא שמעורר מחלוקת בין ישראל לארצות הברית. מדובר בהחלטה שהתקבלה אחרי הטבח ב-7.10, בלחץ שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלא לכלול בכספי הסילוקין (החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות) המועברים מדי חודש לרשות הפלסטינית את הסכומים המיועדים לעזה

ארה"ב ביקשה מישראל לשחרר את כספי המיסים הפלסטינים שהוקפאו על ידי סמוטריץ'
שיחת הטלפון הקשה – והדרישה של ביידן מנתניהו | דיווח

הנקודה המרכזית שתעלה לדיון בקבינט היא כאמור סוגיית העברת המיסים לרשות הפלשתינית. צפוי דיון ער ואולי פיצוץ, כי האמריקנים לוחצים להעביר אותם. בלינקן טען בפגישותיו בישראל כי הכספים שייכים לפלשתינים ולכן ישראל לא יכולה לעכב אותם. סמוטריץ' הודיע בבוקר שלא מתכוון לאשר את ההעברה שלהם.

כמו כן, הקבינט ידון גם במדיניות ניהול המלחמה: השבוע הייתה פנייה של גדעון סער להקדים את מועד הדיון כדי לדון במדיניות ניהול המלחמה. הוא צפוי לדרוש תשובות מנתניהו במהלך הדיון. במסיבת העיתונאים הערב נתניהו לא סיפק תשובות קונקרטיות לסוגיות בנוגע לנסיגת הכוחות מחלקים מהרצועה וסיפק תשובות כלליות. סער דורש בעיקר לדון בנסיגה ממחנות המרכז ברצועה. בן גביר טוען שאופן ניהול המלחמה הוא תבוסתני שמובל על ידי קבינט המלחמה המצומצם, והוא רוצה להעביר החלטות לקבינט הרחב.

בנוסף, הדיון ידון גם בסוגיית "היום שאחרי". גורמים בישראל אישרו ל"מעריב" שהם מכירים את ההתארגנות לקידום "תכנית גדולה" ליום שאחרי, שחלק מפרטיה נחשפו הבוקר בתקשורת העולמית.

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בתוך כך, בחדשות 12 דווח הערב כי במסגרת המנגנון החדש להעברת הכספים לרשות הפלסטינית, הכסף יופקד בנאמנות אצל מדינה שלישית וזו נורווגיה. ארה"ב ונורווגיה יתחייבו שהכסף לא יעבור לרצועה, לא תעבור גם 'הלוואה' בדמות הכסף שהופקד בנאמנות, ובמקרה של הפרת ההסכם - כלל הכספים לרשות יוקפאו.

מוקדם יותר, ח״כ אביגדור ליברמן, שלח מכתב דחוף לחברי הקבינט המדיני-ביטחוני, בנושא תפיסת הביטחון של צה״ל: ״לאור ההתפתחויות האחרונות, בחזית הצפונית והדרומית, חייבים לקיים דיון מקיף ומעמיק על תפיסת הביטחון של צה״ל. שאלות כגון שליטה ישראלית בציר פילדלפי, שממשיך לשמש ציר מרכזי להברחות לתוך הרצועה ומחוצה לה, הצטיידות בחמישים מסוקים ומאה מטוסים כפי שפורסם בתקשורת, או הקמת חטיבות טנקים נוספות, מחייבות דיון דחוף ותשובות ברורות".

"לעניות דעתי, הצטיידות ב-75 מטוסים מספיקה בהחלט. את התקציב הנותר אפשר להעביר, לטובת הצטיידות מחדש של זרוע היבשה וקידום מערך חיל טילים בהיקף הנדרש. סוגיות נוספות הן מה קודם למה ומה סדר העדיפויות? במדינת ישראל בניגוד למדינות אחרות בעולם צה״ל כפוף לממשלה ולקבינט, שסמכותו היא מתוקף החלטת ממשלה, ולכן האחריות הכוללת היא על כל חברה וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. חובתכם לקיים דיון מעמיק בנושאים הנ"ל ולקבל החלטות לאלתר".

כספי הסילוקין מהווים כ-65% מתקציב הכולל של הרשות הפלסטינית. ההיקף של כספי הסילוקין הוא כ-800 מיליון שקלים, כאשר כ-120 מיליון שקלים מתוכם מיועדים לרצועת עזה. בחודש נובמבר, לאחר עימות מתוקשר שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', הקבינט המדיני ביטחוני קיבל החלטה לקזז מכספי הסילוקין המועברים לרשות הפלסטינית את כל הכספים שמיועדים לעזה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. 

לאחר ההחלטה על הקיזוז, ראש הראשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז כי הרשות לא תקבל את כספי הסילוקין ללא כספי עזה והרשות סירבה לקבל מישראל את העברה החודשית. בתוך כך, ל'מעריב' נודע כי בחודש דצמבר הרשות הפלסטינית כבר לא התנגדה וקיבלה את כספי הסילוקין ששוב הועברו אליה ללא כספי עזה.

אנתוני בלינקן, אבו מאזן (צילום: Ronaldo Schemidt/Pool via REUTERS)
אנתוני בלינקן, אבו מאזן (צילום: Ronaldo Schemidt/Pool via REUTERS)

במקביל, גובר הלחץ האמריקאי על ישראל לוותר על הקיזוז ולחזור להעברת כספי הסילוקין במתכונת המלאה, כמו לפני שבעה באוקטובר. הממשל האמריקאי העלה שורה של רעיונות יצירתיים לפתרון הסוגיה, כולל ההצעה שלפיה הכספים  יופקדו בארה״ב או במדינה שלישית אחרת. 

שר האוצר סמוטריץ' מתעקש שכספי עזה לא יועברו לרשות הפלסטינית וכי מבחינתו זה קו אדום מובהק. הערב כאמור, הסוגיה תעלה לדיון שרי הקבינט המדיני-ביטחוני שיצטרכו להחליט - האם בחודש הקרוב הכספים שוב יועברו לרש"פ תוך קיזוז כספי עזה?