מתיחות בין ארה"ב וישראל: ממשל הנשיא ג'ו ביידן פועל עם גורמים בסעודיה ומדינות ערב נוספות כדי לקדם תוכנית לשיקום רצועת עזה ו"הנחת תשתית חדשה" אחרי המלחמה. כך דווח שלשום בלילה  ברשת NBC. 

לפי הדיווח, מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן קיבל התחייבות מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וארבעה מנהיגים ערבים נוספים, לסייע בשיקום עזה אחרי המלחמה. בנוסף, המנהיגים הערבים הסכימו לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה ומתוקנת ,שתבטיח את שלומה של עזה, ובן סלמאן אף הציע לקדם נורמליזציה עם ישראל כחלק מההסכם לשיקום הרצועה. אולם, כל זאת  - רק בתנאי שישראל תאפשר הקמת מדינה פלסטינית. 

אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)

אלא שגורמים בארה"ב אמרו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את ההצעה הסעודית, ואמר לבלינקן שהוא לא מוכן לעסקה שתכלול הקמת מדינה פלסטינית. בעקבות זאת, הממשל מסתכל כעת לעבר היום שאחרי נתניהו, כדי לנסות להשיג את יעדיו באזור. במסגרת זו הממשל מנסה ליצור תשתית חדשה עם מנהיגים אחרים בישראל, לקראת ממשלה שתקום בלי נתניהו. לטענת האמריקאים,"נתניהו לא יהיה שם לנצח".

בתוך כך, הבית הלבן התייחס לסוגיית "היום שאחרי" והדגיש כי ישראל לא תישאר בעזה לאחר המלחמה. בהודעת הבית הלבן נמסר בנוסף כי מספר האזרחים שנהרגו ברצועה גבוה מדי, וכי ארצות הברית תפסיק לפעול להשגת פתרון שתי המדינות. בלינקן גם הודיע כי השיג התחייבות לבנייה מחודשת של הרצועה ביום שלאחר המלחמה.

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

הדיווח ב-NBC מצטרף לשורה של פרסומים על כך שארה"ב, ערב הסעודית ומדינות נוספות באיזור מקדמות תוכנית מקיפה ,שמטרתה לסיים את הלחימה בעזה, לשחרר חטופים ולהוביל להסכם נורמליזציה אזורית.

התוכנית כוללת הסכמה ישראלית לפתרון שתי המדינות. כחלק מהמאמץ הזה, בלינקן נפגש בביקורו האחרון עם חברי קבינט המלחמה באופן פרטני, וכן נפגש עם גורמים ישראלים אחרים – בהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. בכירים בממשל אמרו בדיווח כי ארה"ב ממשיכה לדון עם מנהיגי מדינות ערב. אולם, הם מכירים בכך שהתקווה לעצב מחדש את המזרח התיכון כרוכה בהקמת מדינה פלסטינית. לפיכך, "השאיפות של הנשיא לשלום במזרח התיכון יצטרכו להמתין לממשלה שאחרי נתניהו".

גורמים בליכוד אמרו ל"מעריב" בתגובה כי "כל מי שהנשיא ביידן יכול להשפיע עליו להפיל את נתניהו, היום בלאו הכי עוסק בלהפיל את נתניהו יומם וליל. כך שמדובר בטקטיקה ידועה של הפעלת לחצים על נתניהו באמצעות ההדלפות. ההתנגדות לפתרון שתי המדינות לשני עמים, שעד ה-7.10 הייתה נחלת הימין, היום היא נחלת רוב הציבור בישראל, כולל חלקים מאנשי השמאל". כמו כן, גורם בכיר באופוזיציה מסר בתגובה כי "האמריקאים פשוט התייאשו מנתניהו. הם הבינו שהוא מנסה ליצור איתם עימות על עניין הרשות הפלסטינית, כי זה טוב לו בבייס, ולא מעניין אותו שום דבר אחר .אנחנו משלמים מחיר כבד על ההתנהלות של נתניהו".